Így mozogjunk, hogy megvédjük az agyunk épségét is

Egy hosszú távú, nagy létszámú amerikai kutatás szerint az agy későbbi egészségét is védheti a huszonévesen végzett aerob sport, vagyis a futás, az úszás, a kerékpározás.

Azok a mozgásformák, amelyek fenntartják a szív- és érrendszer fittségét, vagyis az aerob edzések – a futás, az úszás, a kerékpározás – húsz év elteltével jobb gondolkodási képességeket eredményezhetnek.

A szív jó egészsége tehát előnyös az agyra is – idézte a BBC hírportálja a Neurology című szaklapban megjelent tanulmányt.
A Minnesotai Egyetem kutatói csaknem háromezer egészséges alanyt vizsgáltak meg, akik átlagéletkora 25 év volt. A kutatás első évében futógépes kardiotesztet végeztettek velük, majd húsz évvel később megismételtették. Azt kérték tőlük, olyan hosszan fussanak, amíg csak ki nem merülnek vagy levegő után nem kapkodnak.
 

Memóriájukat és a gondolkodási képességeiket 25 évvel később kognitív tesztekkel mérték fel. Akik tovább tudtak futni a gépen, azok 25 évvel később jobb eredményeket értek el a kognitív teszteken még azt követően is, hogy a kutatók kiszűrtek egyes tényezőket, köztük a dohányzást, a cukorbetegséget és a magas koleszterinszintet.

 
Akiknél kicsi volt az eltérés a húsz év különbséggel elvégzett két kardioteszt eredménye között, azok nagyobb eséllyel teljesítették jobban a kognitív teszteket is. “Sok tanulmány mutatta ki, hogy az egészséges szív- és érrendszer előnyösen befolyásolja az agyműködést. A miénk újabb adatokkal hívja fel a fiatal felnőttek figyelmét arra, hogy a kardiomozgás, a futás, az úszás, a biciklizés az agy egészségét is védi” – mondta David Jacobs, a tanulmány szerzője.
 
A brit Alzheimer-kór Társaság egy szóvivője megjegyezte: egyre több bizonyíték utal rá, hogy a testmozgás csökkenti az emlékezetromlás és a demencia kockázatát, és sok kutatás mutatta ki, hogy a középkorúak egészséges életmódja befolyásolja, hogyan alakul az időskori egészségi állapot.

Forrs: Hirado


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.