Omega-3 – Kapszulába zárt erő, csak tiszta forrásból

Egy nemzetközi tudományos vizsgálat minden korábbinál nagyobb minta alapján erősítette meg: a halfogyasztás és az omega-3 zsírsav fogyasztása során a rákos megbetegedések, azon belül is a mellrák előfordulásának gyakoriságát érintően erősen függ a bevitt zsírsav mennyiségétől.

Az egyik legfontosabb zsírsav az omega-3. Rendszeres bevitelével egészségesebbnek mondhatjuk magunkat. Ezt a zsírt csupán táplálkozásunk során juttathatjuk be, szervezetünk nem tudja előállítani.

A főként a tengeri halak húsában található anyag jelentőségét a 70-es években fedezték fel. Kutatók megfigyelték, hogy az eszkimóknál sokkal kisebb a szív- és keringési betegségekből eredő halálozási arány annak ellenére, hogy rendkívül zsírosan táplálkoznak, például fókazsírt. Kiderült: szervezetük nagy mennyiségben tartalmaz tengeri halakból származó omega-3 zsírsavat.

A világ egyik legrangosabb orvosi folyóiratában, a British Medical Journal-ban a közelmúltban közzétett adatok szerint, a minden korábbinál nagyobb mintaszámra kiterjesztett vizsgálat eredménye: azok, akik a legtöbb omega-3 halolajat fogyasztották, 14 %-kal alacsonyabb rizikóval betegedtek meg mellrákban, mint akiknél alacsony volt ez a zsírbevitel. A 900 000 (!) mintaszámra – közöttük 21 000 mellrákos betegre – kiterjedő vizsgálat azt is megállapította, hogy 5 %-kal csökkent a mellrák előfordulásának a gyakorisága azoknál, akiknél az omega-3 zsírsav bevitelt napi 100 mg-ra növelték.

omega3

Figyelemre méltó, hogy Amerikában és Európa több országában nem a halfogyasztás, hanem a tiszta halolaj fogyasztásának emelkedése áll az eredmények között. Ugyanis az elmúlt évtizedekben a nemzetközi környezetvédelmi és élelmiszer-higiéniai lobbi tevékenységének tudható be, hogy egyre szélesebb körben hívják fel a figyelmet a halak húsának szerves kötésű nehézfémekkel és peszticidekkel való szennyezettségre. Így hát a valóban patika tisztaságú kapszuláknak is jelentős szerepük van az eredményekben.

Európában a magyar lakosság halfogyasztása a legalacsonyabb. Miközben a portugálok 55 kg-ot, a magyarok évi 4-4,5 kg-ot fogyasztanak lakosonként. Főként a folyami halakat szeretjük, amelyeknek omega-3 zsírsav tartalma jelentősen elmarad a tengeri halakétól.

Pedig az omega-3-zsírsavak végső formájukban az olajos halakban – lazacban, makrélában, szardíniában – fordulnak elő nagy mennyiségben. Az omega-3 testünk olyan fontos építőköve, mint a vitaminok.

„Az omega-3 segít az agyvérzés, valamint a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának megelőzésében – hangsúlyozza dr. Váradi András belgyógyász, kardiológus, a Benyovszky Orvosi Központ főorvosa. Miután csökkenti a trigliceridek – amely az érelmeszesedés fő okozója – szintjét is, így védi az érfalakat, rugalmassá is teszi azokat. Ugyanakkor gátolja a vérrögképződést, megfelelő szinten tartja a vérzsírokat, és szabályozza a vérnyomást, valamint csökkenti a hirtelen szívhalál kockázatát is.”

A világszerte kiemelkedően növekvő rosszindulatú daganatos betegségek az idősek számának növekedésével, a nagyfokú környezetszennyeződéssel és a mozgásszegény életmóddal illetve a helytelen táplálkozással hozhatók összefüggésbe.

Mozogjunk többet és fogyasszunk még több tengeri halat. Ennek hiányában ellenőrzött kapszulát, amelyben az omega-3 nemcsak a rák kifejlődését akadályozza, hanem részt vesz számos génregulációs folyamatban, új sejtek képződésében, új vérerek kialakulásában, amelyek csökkentik az ösztrogén-hormon érzékeny mellrák kialakulását is.

Forrás:


Egy válasz

  1. Dr.SzM.

    A lipoproteinekről szóló írásomban megemlítettem, hogy az Omega 3 fogyasztásával kapcsolatban merőben ellentétes tartalmú közlemények jelennek meg. Fentebb olvashatjuk, hogy a British Medical Journal, 900 000-es (!) mintavételű statisztika alapján kijelenthető, hogy: “A 900 000 (!) mintaszámra – közöttük 21 000 mellrákos betegre – kiterjedő vizsgálat azt is megállapította, hogy 5 %-kal csökkent a mellrák előfordulásának a gyakorisága azoknál, akiknél az omega-3 zsírsav bevitelt napi 100 mg-ra növelték.” Megjegyzem, hogy a jelenleg legtisztábbnak minősített készítmény – a vény nélkül kapható Omacor (norvég gyártmány) egyetlen kapszulája 1000 mg (!!!) tartalmú. A kapszula eikozapentaénsav (EPA) 460 mg, dokozahexaénsav (DHA) 380 mg tartalmú. (Hozzáadott tokoferol 4 mg, növényi olajjal, pl. szójaolajjal keverve.) A készítmény OGYI száma: OGYI – T – 9691/01. A gyártó: Pronova BioPharma Norge-AS P.O. Box 420, NO-1327 Lysaker, Norvégia. Mindebből látható, hogy egyes közlemények a célszerű dózis tekintetében hatalmas különbözőséget tartalmaznak. Nálunk, Magyarországon, az OGYI az 1000 mg/kapszula (tehát a bevihető napi..) mennyiséget jóváhagyta. A szakirodalomban a napi bevihető maximum mennyiségre vonatkozóan hiteles study-ra utalást nem találtam. A neten a Német Táplálkozáskutató Társaság (DGE) megállapítása szerint, “ha többet fogyasztunk az omega 3 zsírsavakból, mint amennyire szervezetüknek ténylegesen szüksége van, az anyag ártalmas lehet az egészségre. S ehhez nem is olyan sok szükséges: napi 1-2 gramm fölött már soknak számít. Ez a mennyiség például 10 dkg lazacban található meg, s minden efölötti fogyasztás gyengíti az immunrendszert, és vérzéseket okozhat. A szívbetegségben szenvedők esetében túl nagy omega-3 zsírsav-bevitel mellett sokszorosára nő a hirtelen szívhalál előfordulásának lehetősége. A DGE kutatási eredményei alapján a Német Kockázatértékelő Intézet azt kezdeményezi, hogy hatóságilag korlátozzák egységesen az élelmiszerekben megengedett omega-3 zsírsav-tartalmat. A szakértők (megj.: kik?) ugyanakkor azt javasolják, hogy a zsírokban gazdag halféléket és az omega-3 zsírsavakat tartalmazó növényi olajakat ezután is fogyassza mindenki nyugodtan, ám az efölötti omega-3 zsírsavakkal készült kapszulák szedéséről mondjunk le, s szintén mellőzzük a zsírsavakkal mesterségesen dúsított készételek fogyasztását is. (WEBBeteg – K.J., fordító, lektorálta: Dr. Csuth Ágnes, családorvos)” ——– Összefoglalva: Elgondolkoztató az ekkora napi ajánlott dózis különbség !! Dr.SzM. Bp.2015.08.25.

    Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.