Szünet gomb az elmében – mantrák a stressz ellen

Rohanó világunkban sokan vágyunk módszerre, mellyel egyedül is elűzzük a stresszt – kutatások szerint erre a mantrákkal van lehetőségünk.

A mantrák, melyek spirituális jelentéssel bíró frázisok vagy szavak, alkalmazhatók a stressz megszüntetésére.

Ezt állítja egy San Diegóban elvégzett kutatás vezetője. Egy öthetes kurzus alatt sikerült harminc jelentkezőnél és 36 kórházi dolgozónál elérni, hogy válasszon mantrát, melyet megtanult használni, és ezáltal kezelni a benne felgyülemlő stresszt.

A mantra jelentése hang, amely felszabadítja az elmét. Vallásos terminus, a hinduizmus és buddhizmus gyakorlatából, a meditációval kapcsolatos. Eredeti értelemben a mantra ismételgetése valamilyen spirituális változást mozdít elő, az elme felszabadítására.

A keleti elképzelések szerint egyébként csak akkor van teljes hatása, ha egy hiteles gurutól kapja meg az ember. A védikus korszak Indiájából származó szokás, vallásos praktika igen korán elterjedt Tibetben, Kínában, Japánban és Iránban is. Euro-amerikai kultúrkörben nagyjából a 19. század elejétől van jelen, amikor nyitottak afelé, hogy megismerjék a Keletet.

 

A tanulmány rámutatott arra, hogy a résztvevők nagy része mantráit széles körben alkalmazta a mindennapokban problémái leküzdésére: az aggodalmaskodás, a szorongás, a közlekedésből és a munkából származó stressz, az álmatlanság és a nem kívánt, negatív gondolatok ellen.

A kutatók értékes eszköznek találták a gondok leküzdésében a mantrák használatát. Olyan, mintha egy “szünet” gombot nyomnának meg az elmében. Jill Bormann, a tanulmány szerzője arra is rámutatott, hogy bár ez a technika egy igen ősi, régóta alkalmazott dolog, nemcsak vallásos embereknek való – nem kötődik szorosan egyes vallásokhoz, személyes, hordozható és láthatatlan.

Azonnal elérhető, olcsó, nem gyógyszerekhez és toxikus dolgokhoz köthető. A modern élet és napjaink kiváló stressz-csökkentő módszerei lehetnek a mantrák, abban a korban, amikor az emberek állandóan azt mondogatják, nincs idejük stressz-űző technikák elsajátítására.

A mantráknak megvan az az előnyük, hogy ismételgetésükkel egyre mélyebben magunkba szállunk, ehhez természetesen nem lehet akármilyen mantrát választani. Jill Bormann szerint volt olyan férfi, aki a sajtburger szót szerette volna mantrájává tenni, mert amikor azt eszik, az őt boldoggá teszi. Ez azonban nem szolgálja azt, hogy egyre inkább a bensőnkre figyeljünk.

A mantrákat a stresszes, de a nyugodt perceinkben is használhatjuk. “Lecsendesíthetjük” az elménket. Mondogathatjuk egyszer-kétszer, de akár 20 percen keresztül is. A legtöbben néhány alkalommal használják egy nap során.

Jill Bormann egy spirituális tanártól, Eknath Easwarantól tanulta meg a képességet, hogy alkalmazni tudja a mantrákat. Mint mondja, ez segít számára a jelenben élni, lelassítani, könyörületesebbnek érzi magát és sokkal jobban tud koncentrálni arra, amit éppen csinál.

Forrs: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.