Kerüljük az álomittas vezetést!

Dr. Hermánné Fogarassy Éva az alvásközpont szakértője figyelmeztet: Az alvással kapcsolatos tudását kell mindenkinek gyarapítania ahhoz, hogy felelős döntést hozhasson, mikor ül autóba.

Hogyan is történhetett meg a februári, Soroksári úti tragédia? Fatális véletlen vagy megtörténhet máskor is, bármikor, bárkivel? Igaz az, hogy a közlekedési balesetek egynegyedét a kialvatlanság okozza?

A szakember szerint a két kérdésre határozottan igen a válasz. A közlekedési balesetek – minimum – negyedéért valóban közvetlenül a kialvatlanság felelős, és sajnos az is igaz, hogy a fáradt ember számára agyunk újra meg újra felkínálja az alvás lehetőségét. Ezért az ilyen típusú tragédia – hogy vezetés közben elalszik vagy csak pár másodpercre úgynevezett mikroalvásba csúszik bele – bármikor, bárkivel megtörténhet.

"Azt gondolom, hogy ez az eset arra figyelmeztet, hogy az alvással kapcsolatos tudását kell mindenkinek gyarapítania ahhoz, hogy felelős döntést hozhasson, mikor ül autóba és meddig vezet. Az álomittas vezetés ugyanis legalább annyira gátolja felelős cselekvőképességünket, mint az ittas vezetés" – mondja az ismert alvásterapeuta, Dr. Hermánné Fogarasssy Éva pszichológus.

ajanloi_Almatlansag_16

Melyek azok az alvással kapcsolatos legfontosabb ismeretek, amikről minden gépjármű-vezetőnek tudnia kell?

„Az alvás ciklikus folyamat,  kb. 90 perces ciklusidejű, a szervezetünkben folyamatosan működő ritmikus biológiai tevékenységet jelent.  Minden ciklus végén – a kapuban –  agyunk automatikusan felajánl egy lehetőséget, hogy az éber állapotból az alvásba vagy az alvásból az éber állapotba válthassunk. Ha az összes többi életfolyamatunk ezt indokolja, akkor ez a váltás – ha csak pillanatokra is – de elkerülhetetlen.”

„Éber állapotban ezt a ciklusidő végén automatikusan nyíló kaput nevezhetjük elalváskapunak, és ha elég nagy az alváskésztetésünk – ami attól függ, hogy előzőleg mikor és mennyit és milyen minőségben aludtunk -, akkor leküzdhetetlen vágyat fogunk érezni, és el fogunk aludni. Az alváskésztetés fokától függően ez a vágy még lehet leküzdhető egy egy elalváskapuban, teljesen kipihent állapotban meg csak a szakember veszi észre, hogy most éppen elalváskaput él át valaki. „

Az elalváskapu néhány percig van csak nyitva, ha sikerült leküzdenünk kínzó alváskényszerünket a következő kb. 50-80 percben az egyéni ciklusidőtől függően különösebb gond nélkül fent tudunk maradni, de természetesen pl. reflexeink már messze nem fognak olyan hatékonyan működni – mondja a szakember.

shutterstock_646256444

Mit tegyen az álmos sofőr?

„Az autósoknak  tehát ezt kell megtanulni: ha  kínzó fáradtságroham jön rá vezetés közben, biztos, hogy elalváskapuja van, ahol nagyon nagy a mikroalvásba csúszás lehetősége. Ezért azonnal álljon meg néhány percre és pihenjen. Szinte biztos, hogy néhány másodpercre mikroalvásba fog csúszni, de erről tudatos élménye nem lesz, ez csak az agyi elektromos hullámok vizsgálatával mutatható ki.”

„Maximum 15-20 perc után ez az állapot megszűnik, ekkor szálljon ki a kocsiból, mozogjon egy kicsit, igyon valamit, ha éhes, csak keveset egyen, és utána indulhat tovább lassan, óvatosan vezessen, mert koncentrációja és reflexei lényegesen romlottak! Tudnia kell, hogy a következő elalváskapuig meg kell érkeznie olyan helyre, ahol le tud feküdni aludni!”

A Budapesti Alvásdiagnosztikai és Alvásterápiás Laboratóriumban, a Somnocenter Központban, a Benyovszky Orvosi Rendelőben három órás csoportos SLEEPWELLNESS alvástanfolyam keretében mindenki megismerheti az alvással kapcsolatos élettani működéseket és azt, hogy mit kell tennie ahhoz, hogy jó alvó legyen. Az életvitel szervezése jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy biztonságosan vezethessen, és a munkában, a tanulásban hatékonyan teljesíthessen, döntéseiben felelős lehessen.

Forrás: