8 ok a téli hízásra!

A statisztikák azt mutatják, hogy egyetlen tél során kb. 1-2 kg-ot szedünk fel, amivel átmegyünk a következő évbe és bizony nem mindig adjuk le, az évek során pedig felgyűlnek.

De mi az oka a téli hízásnak?

A téli hónapokban hajlamosabbak vagyunk a hízásra. Ez tény. De mi áll a hátterében, hiszen nem eszel többet, mint máskor, vagy mégis?

1. Genetika vagy hiedelem?

Úgy tűnik, hogy genetikailag hajlamosak vagyunk többet enni a téli hónapok beköszöntével. Az ősi időkben ez a túlélés része volt, hiszen a plusz zsírréteg védte a testet a hideggel szemben. Emellett a tél vége felé és a tavasz kezdetekor, amikor kevesebb élelem állt rendelkezésre, ezek az elraktározott kalóriák biztosították a szükséges energiát.

Emiatt talán tudatalatt, hajlamosak vagyunk több zsírt tartalmazó ételt fogyasztani. Ez logikusan hangzik, de ma már nincs sok alapja, hisz, szerencsére van elég élelem télen is. A kérdés, hogy mi határozza meg a viselkedésedet: a tudatosság vagy a genetika?

2. Hideg idő

Bármennyire is banálisan hangzik, a hideg idő igenis befolyásolja testsúlyunkat. Hogyan? Mivel hidegebb van, hamarabb lemondunk a kinti sétákról, a testmozgásról. Mivel kevesebbet mozgunk, de ugyanannyit vagy többet eszünk, bizony elkezdenek gyűlni a plusz grammok.

Ehhez még hozzáadódik az is, hogy nagyobb méretű ruhákat hordunk, így nem annyira szembetűnő, ha mégis felszednénk 1-2 kg-ot. Talán buta megoldásnak tűnhet, de ha télen is havonta legalább kétszer felpróbálod a fürdőruhádat, azonnal látni fogod a változást, ha van, és így emlékeztetheted magadat arra, hogy egészségesen kell enned.

mérleg, alvás,diéta

3. Szervezetünk bosszút áll?

Ugyancsak a télhez, és a rövid nappalokhoz köthető egy másik igencsak logikus oka a hízásnak. A sötétség miatt megnő a melatonin szintünk. Ez a hormon a nyugodt alvásért és az egészséges étkezésért felelős. Télen, a természetes fény csökkenésével, és a mesterséges fények növekedésével a melatonin szint megnő, ez pedig hozzásegít az éhségérzet kialakulásához és növeléséhez.

4. Kell a fény!

A D-vitamin szintünk télen jelentősen csökkenhet. Miért? Részben mivel kevesebbet vagyunk a szabadban, és amikor ki is megyünk, úgy felöltözünk, hogy csak az orrunk búbja látszik ki, így szervezetünk nem jut elegendő D-vitaminhoz.

A D-vitamin szintjének csökkenésével pedig gyarapodnak a felszedett plusz grammok. Megoldás? Tölts több időt a szabadban, és egyél több halat vagy halolajat! Az érv, hogy úgyis borúsra áll az idő, ezúttal nem állja meg a helyét, hiszen a D-vitamin így is eléri szervezetünket. Próbáljunk meg naponta legalább 20 percet a szabadban lenni!

5. Tévénézés és nassolás

Egy másik kézenfekvő téli oka a hízásnak a tévénézés. Mivel hamarabb sötétedik, kevesebb időt tudunk kint tölteni, ha egyáltalán hajlandóak vagyunk rá, így több időt töltünk TV előtt. A nassolás pedig szinte elkerülhetetlen tévénézés közben, a kalóriák pedig lassan, de biztosan elraktározódnak. Hogy kiküszöböld az ezzel járó hízást, elegendő, ha jobban odafigyelsz arra, hogy mit és mennyit eszel, és persze a rendszeres testmozgás sem árt.

csoki4

6. Téli depresszió

Sok esetben a szezonális affektív zavar a ludas. Az évszakhoz kötött hangulati zavar, gyakran télen üti fel a fejét. Ezt a betegséget sokan egyszerűen csak téli depresszióként ismerik, pedig más évszakban is felütheti a fejét. A sötéttel és a hideggel együtt egyesek hajlamosak lesznek a depresszióra, kevesebbet mozognak, többet alszanak és esznek, így fennáll a hízás veszélye.

7. Ünnepek? Téli hízás?

Hát igen… nemsokára itt a karácsony és a legtöbben úgy vélik, hogy ilyenkor megengedhetik maguknak, hogy kirúgjanak a hámból. Igen ám, de míg az ünnepek pár napig tartanak, addig mi hetekig éldegélünk a jó zsíros ételeken, és az ünnepi süteményeken, hisz mégsem romolhat meg az a sok finomság.

Ebben az évszakban sokat járunk társaságba, és mivel egyes helyeken és alkalmakkor udvariatlannak tartanak, ha nem eszünk a kínált ételből, italból, kénytelennek vagyunk enni mindenkinél, elvégre mégsem utasíthatjuk vissza, ugye?! A megoldás az, ha mindenből eszel, de csak keveset, így véletlenül sem esel az eszeveszett zabálás csapdájába.

8. Tévhitek

Érdemes beszélni egy bekezdésnyit a tévhitekről is, amelyekkel az emberek áltatják magukat, vagy egyszerűen csak rosszul informálódtak. Az egyik ilyen tévhit az, hogy azért eszünk többet, hogy ne fázzunk. Ez azért butaság, mert a kövér embereknek sincs melegük hidegben.

A gond az, hogy általában nem az a fajta zsír rakódik le, amely felelős a melegségérzetért. A másik dolog, amivel áltatjuk magunkat az, hogy a hidegben hamarabb megéhezünk. Igazából a sötétség és nem a hideg vált ki éhségérzetet. Természetesen, a mértékletesség az ideális testsúly megőrzésének a titka. Ne feledd hát, hogy nem kell feltétlenül híznod télen! Legyél következetes és tavasszal nem kell aggódnod az alakod miatt!

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.