Ezek miatt nagyon fontos télen is a C-vitamin

A C-vitamin hatékonyan tompítja a  nátha kellemetlen tüneteit, ám emellett gyorsítja a fogíny, a vérerek, a csontok, valamint a fogak fejlődését, megújulását a sebgyógyulást és a hegképződést. Jelentősen csökkenti a gyomor-, gége- és nyelőcsőrák illetve a szívinfarktus és a szívkoszorúér-betegségek kialakulásának kockázatát is.

Fotó: 123rf.com

 

Az emberi szervezet képtelen az aszkorbinsav előállítására, így táplálékkal kell bevinnünk szervezetünkbe. Amennyiben ez nem történik meg, hiánytünetként vérzékenység, ínysorvadás, izombántalmak, lassú sebgyógyulás, a fertőzésekkel szembeni fogékonyság és gyulladások kialakulása tapasztalható. Az aszkorbinsav fokozza szervezetünkben az immunrendszer működését, növeli a fehérvérsejtek számát, melyek szembeszállnak a testünket megtámadó kórokozókkal – hívta fel rá a figyelmet a greendex.hu.

A hivatalos álláspont szerint az egészséges ember napi C-vitamin-szükségletét a helyes táplálkozásból fedezni lehet. Napi ajánlott mennyiségként 60–90 mg-ot írnak elő, de az intenzív életmód, a növekvő környezeti ártalmak vagy a nem megfelelő életforma mind jó indok a napi adag emelésére.

Természetes C-vitamin-források

A természetes C-vitamin megtalálható a citrusfélék gyümölcseiben. Ide tartozik a citrom, a narancs, a grapefruit, a gránátalma, valamint a bogyós növények, a zöldség- és főzelékfélék, mint amilyen a paradicsom, a paprika, a kelvirág, a burgonya és sok egyéb növény termése. Ezeket a zöldségeket és gyümölcsöket érdemes nyersen vagy párolva fogyasztani, mert így megőrzik vitamintartalmukat.


csipkebogyó

Fotó: 123rf.com

A hosszú áztatás, főzés vagy fagyasztás jelentős vitaminveszteséggel jár. Magas C-vitamin-tartalmú a csipkebogyó piros termése is, ezért hasznos, ha megfázás esetén csipkebogyóból készült teát iszunk.

Rengeteg jótékony hatása van

Az aszkorbinsavnak nagyon sok jótékony hatása van szervezetünkre. Többek között a bőr kollagénjének képződéséhez nélkülözhetetlen anyag, hiányában bőrünk töredezett és száraz lesz. Gyorsítja a fogíny, a vérerek, a csontok, valamint a fogak fejlődését, megújulását és gyógyulását, továbbá segít az égési sérülések gyógyításában, és gyorsítja a műtét utáni sebgyógyulást és a hegképződést is. Operáción, illetve bármilyen sérülésen átesett betegnek ajánlatos nagyobb mennyiségű C-vitamint fogyasztania.

A C-vitamin jelentősen csökkenti a meghűléses betegségek, különösen a nátha tüneteit. A téli influenzajárvány idején vagy a megfázásos megbetegedések megelőzéseként rendszeresen fogyasszunk C-vitamint!

Több súlyos betegség kialakulásának kockázatát csökkenti

A C-vitamin antioxidáns hatásánál fogva véd a szervezetet fenyegető rákkeltő anyagok káros hatásaitól is. Az antioxidáns kifejezés azt jelenti, hogy az aszkorbinsavnak kémiailag olyan a szerkezete, hogy a rákkeltő anyagok szabad gyökeit megköti. Ezek az anyagok egyébként a sejtek DNS-ét, vagyis örökítő anyagát támadnák meg, reakcióba lépnének vele, és olyan visszafordíthatatlan változást hoznának benne létre, melynek hatására a sejtek vég nélküli osztódásba kezdenének, és így daganat alakulna ki. Az aszkorbinsav azonban közömbösíti a rákkeltő anyagok szabad gyökeit, mert hamarabb lép velük reakcióba.  A C-vitamin jelentősen csökkenti a gyomor-, gége- és nyelőcsőrák kialakulásának veszélyét is.

Ezenkívül támogatja a szervezetben a vas felszívódását és hasznosulását, természetes enyhe hashajtó hatása van, és védelmet nyújt a szürke hályog ellen is. Csökkenti a vér koleszterinszintjét, így jelentősen csökkenti a szívinfarktus és a szívkoszorúér-betegségek kockázatát.

Fontos a mértékletesség

Az aszkorbinsav vízben oldódó vitamin. A zsíroldékony vitaminokkal szemben nem halmozódik fel a zsírszövetben, hanem a fölösleges mennyiség a vizelettel távozik, így nem lehet túladagolni. Figyelembe kell azonban venni, hogy a C-vitamin a szervezetben oxaláttá bomlik le, ami a vizelettel ürül. A vesekövek háromnegyede kalcium-oxalátból áll, így emiatt mégiscsak gátat kell szabni a mértéktelen, napi 4 grammot meghaladó C-vitamin-fogyasztásnak.

Top 15 legjobb immunerősítő étrend-kiegészítő – A C-vitamintól a bodzáig

Forrás: Hirado


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.