Gyomorégés – Tippek a természetes enyhítés érdekében

A gyógynövényektől a megfelelő táplálkozásig

Természetesen létezik gyógyszer is a gyomorégés ellen, ám a természetes megoldásokat is érdemes kipróbálni a panasz enyhítése céljából.

Meglehetősen sűrűn előforduló és igen kellemetlen probléma a gyomorégés. Akkor jelentkezik, amikor a gyomorsav visszajön a nyelőcsőbe. Úgy érezhetjük magunkat, mintha egy apró kis máglya égne a mellkasunkban és a nyakunkat is érintené. 

Gyógyszerek ma már szép számmal vannak a gyomorégés kezelésére, de a természetes megoldásokat sem árt számításba venni a panasz enyhítése érdekében.  Az egyik gyakran használt természetes módszer a kalcium, mely egyébként számos vényköteles antacid hatóanyaga.

Gyomorégés ellen

Azonban ha azt vesszük észre, túl sűrűn szedjük az antacidokat, tovább alkalmazzuk, mint 2 hét és hetente többször tapasztalunk gyomorégést, fel kell keresnünk egy orvost. Ebben az esetben ugyanis gastrooesophagealis reflux betegség (GERD) vagy más probléma, például peptikus fekélybetegség állhat a háttérben. A gyakori gyomorégés hosszútávú problémához vezethet, gyulladást és szűkületet válthat ki a nyelőcsőben. Ritka esetekben rákot is eredményezhet. A savas reflux leállítása azonban segíthet megelőzni az esetleges jövőbeni komplikációkat.

Van bőven gyógynövényes megoldás a gyomorégés természetes enyhítése céljából. A gyógynövényeket illetően kevés kutatás áll rendelkezésre, ám a legtöbbjük az Iberogast nevű termékre összpontosított, mely 9 különböző gyógynövényből készül. Ezek az angyalgyökér, kömény, mustárfű, német kamilla, vérehulló fecskefű, citromfű, édesgyökér, máriatövis és a borsmenta.

Néhány tanulmány kimutatta, hogy az Iberogast csökkentheti a gyomorégés tüneteit. Nem világos azonban, hogy a keverék melyik gyógynövénye vesz részt az enyhítésben. Ráadásul a borsmentaolaj valójában ronthatja a panaszokat, ezért annak, aki GERD-ben szenved, nem célszerű alkalmazni.

Melyek az egyéb, a gyomorégés természetes enyhítésére szolgáló módszerek?

A melatonin étrend-kiegészítő, mely az alvást hivatott elősegíteni, szintén javasolt gyomorégés esetén – noha a kutatások ellentmondásosak abban a tekintetben, valóban hatékony-e a melatonin ezen probléma vagy bármely más gyomor-bélrendszeri tünet ellen. 

Mindenesetre, mielőtt bármilyen gyógynövényt vagy étrend-kiegészítőt kipróbálunk, beszéljünk erről orvosunkkal. Egyes kiegészítőknek mellékhatásaik lehetnek, vagy kölcsönhatásba léphetnek már szedett gyógyszereinkkel. 

A tej is jó lehet gyomorégés ellen?

Talán hallottunk róla, van, aki a tejet javasolja gyomorégés esetén. Igaz ugyan, hogy ez az ital átmenetileg képes csökkenteni a tüneteket, a tejben levő tápanyagok azonban – különösen a zsír – stimulálhatják a gyomrot, hogy több savat termeljenNem biztos tehát, hogy a tej a legjobb megoldás a gyomorégés ellen, de legalább kalciumban gazdag, csontépítő tápanyag. Igyuk a sovány tejet, de ne vigyük túlzásba a fogyasztását. 

Gyomorégés ellen

Segíthet a rágógumi?

Talán furcsán hangzik, de a rágózás serkenti a nyáltermelődést, amely savelnyomó. A rágózás miatt gyakrabban is nyelünk, s ez a savakat visszaszorítja a nyelőcsőből. Fontos viszont, hogy ha rágózunk, a cukormentes változatokat válasszuk – védjük a fogainkat is!

Íme néhány tipp, amellyel a gyomorégés természetes enyhítése szintén megoldható. 

1. Figyeljünk, mint eszünk: kerüljük a savas ételeket, melyek gyomorgégést okozhatnak. Ilyen a borsmenta, koffein, üdítő, csokoládé, citrusfélék, paradicsom, hagyma, zsíros ételek. Együnk több rostot, hogy emésztőrendszerünk gördülékenyebben működjön és fogyasszunk kevesebb ételt egyszerre. 

2. Figyeljünk, hogyan eszünk: lassan étkezzünk, kisebb falatokat vegyünk a szánkba. 

3. Fogyjunk le: a felesleges hasi zsír nyomhatja a gyomrot, arra késztetve a savakat, hogy a nyelőcsőbe kerüljenek. Kövessünk megfelelő étrendet és mozogjunk a kilók leadása érdekében. 

4. Vezessünk naplót: írjuk le, mit ettünk és mikor tapasztaltunk ezt követően gyomorégést. Így hamar kiderülhet, mely élelmiszerek okozzák azt.

5. Hagyjuk el a dohányzást: a dohányzás csökkentheti azon izmok hatékonyságát, amelyek a savakat a gyomorban tartják. Ezért és számos más egészségügyi ok miatt is érdemes letenni a cigarettát!

6. Lazítsuk meg az övünket: a szűkös ruhákat, szorító kiegészítőket kerüljük! A laza öltözet kevesebb nyomást gyakorol a hasra. 

7. Magasítsuk ágyunkon a fejtámla-részt. A párnák emelése nem hatékony, a fejtámláé viszont az lehet.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.