A hasi zsír veszélyes – akkor is, ha a csípő, a lábak karcsúsodnak

Ha nem fogyunk, nő a korai halál esélye

A hasunk környékére felszedett zsír nagyobb gondot jelent annál, hogy nem jönnek ránk ruháink. A hasi zsír egy súlyos egészségügyi krízis kezdetét jelenti, s akkor is probléma, ha közben a csípő és a lábak már vékonyabbak lettek.

Nem szabad félvállról venni a hasi zsír felhalmozódását. Ha erre a területre hízunk, az többet jelent a gardrób tartalmának cseréjénél – annak jele lehet, hogy súlyos egészségügyi krízis veszi kezdetét – figyelmeztetnek kanadai és iráni kutatók, akik 72 tanulmány átfogó áttekintését végezték el, több mint 2,5 millió páciens bevonásával, a világ minden részéről.

„Kiderült, hogy a has körüli felesleges zsír – a központi vagy hasi zsír – az elhalálozás magasabb kockázatával hozható összefüggésbe, mint az ún. általános testzsír” – mutatott rá Tauseef Ahmad Khan, a tanulmány szerzője, a Torontói Egyetem Orvostudományi Kar táplálkozástudományi tanszékének doktorandusz munkatársa.

“Ez azt jelenti, hogy még ha a test más részei jó formában vannak is, ha egyszer a zsír elkezd felhalmozódni a hasi részen, a korai elhalálozás esélye emelkedik. Az embereknek tehát jobban oda kellene figyelniük a derékméretükre, ahelyett, hogy a testtömeg-indexre vagy a súlyra helyezik a hangsúlyt” – emelte ki Khan.

A testtömeg-indexet vagy BMI-t régóta standardnak tekintik egy ember súlyállapotának felméréséhez. Csakhogy ez nem precíz. Egyrészt nem határozza meg pontosan, hol helyezkedik el a testen a felesleges zsír, másrészt nem tesz különbséget az izom és a zsír között. Khan és kollégái tehát a korábbi vizsgálatok eredményeinek vizsgálatába fogtak, amelyek a felesleges hasi zsír és a – bármilyen okból – megnövekedett halálozási kockázat közötti összefüggéseket keresték.

A vizsgálatokat az Egyesült Államok, Kanada, Európa, Ausztrália, Brazília, India, Indonézia, Japán, Kína, Korea, Irán és Tobago kutatói végezték 1999 és 2019 között. Valamennyi érintett 18 éves vagy ennél idősebb volt – a betegeket 3 és 24 éves koruk között követték nyomon. A korábbi tanulmányok az idősebb emberekre korlátozódtak, vagy csupán azokra, akik nyugaton éltek. Az azonban, amelyet Khan és csapata készített el – s amelyik eddig a legnagyobb – az eredményeket mindenkire vonatkozóan megerősíti.

Fotó: 123rf.com

A felülvizsgált tanulmányok legalább három különböző mérést tartalmaztak a testzsír értékelésére. Néhány a derék, a csípő és/vagy a comb kerületét vette figyelembe, mások az egyes személyek derék-csípő/magasság vagy comb arányát mérték. Bizonyos esetekben testzsír-index is szerepelt. Mások a testmagasság, a testtömeg és a derékkörfogat egységes mércéjét vették figyelembe.

A kutatók azonban megállapították: szinte bármely mérés kapcsán elmondható, hogy a felesleges hasi zsír közvetlenül összefügg a korai elhalálozás magasabb kockázatával. Felfedezték, hogy minden további 10 centiméternyi derékkörfogat-növekedés esetén a korai halál rizikója 11 százalékkal emelkedett.

Kiderült azonban az is, hogy a csípő és a combméret alacsonyabb halálozási kockázattal volt összefüggésben. Specifikusan, minden 5 centiméteres növekedés a comb kerületében 18 százalékkal mérsékelte a korai halál valószínűségét. Ennek oka az, hogy a combméret az izom mennyiségét jelzi, nem pedig a zsírét.

Ezzel szemben a hasi zsír a szervek körül tárolódik a has részén, nagyobb mennyisége magas koleszterinszinttel, magas vérnyomással, szívbetegséggel, diabétesszel és stroke-al hozható összefüggésbe. Tehát minél nagyobb a hasi zsír növekedés, annál jobban nő annak esélye, hogy ezen betegségekben hal meg valaki. Vagyis, összességében, ha nem jó ránk egy ruha, a legokosabb választás a fogyás!

Fotó: 123rf.com

„Noha konkrétan megcélozni nem lehet, honnan veszítünk pontosan zsírt, a diétával és testmozgással történő fogyás a hasi zsírt is csökkenti” – mondta el Tauseef Ahmad Khan.

„Ha hasi zsír lefaragása a cél, az első lépés a futás, futópad, kerékpározás, elliptikus tréner alkalmazása” – hívta fel a figyelmet Lona Sandon, a Dallasi Texas Egyetem Délnyugati Orvosi Központ táplálkozással foglalkozó programvezetője. Hozzátette: az aerob-jellegű testmozgás segít csökkenteni ezen zsírtípust. Jöhet a rezisztencia-tréning is. Ha a hét öt napján mozgunk, az már tökéletes. Második lépésben az extra kalóriákat úgy általában érdemes elhagyni. Kezdjünk a hozzáadott cukorral és zsírral – gyümölcsökkel és zöldségekkel helyettesítsük ezeket. Figyeljünk oda, hogy kisebb adagokat együnk. A felesleges alkoholt is kerüljük. Khan és munkatársai a BMJ szaklapban közölték eredményeiket.

 

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.