Melyik ital a legjobb a hidratáláshoz? Nem a víz

Ha szomjas vagy, melyik ital hidratál a legjobban?

Persze, egy pohár víz mindig jó – de a skóciai St. Andrews Egyetem tanulmánya szerint a sima víz nem a leghidratálóbb ital –  a tanulmány több különböző ital hidratációs reakcióit hasonlította össze.
A kutatók megállapították, hogy míg a víz – mind a szénsavmentes, mind a szénsavas –  jó munkát végez a szervezet gyors hidratálásában, a kevés cukrot, zsírt vagy fehérjét tartalmazó italok azonban még jobb munkát végeznek abból a szempontból, hogy hosszabb ideig hidratáltak maradjunk.
Ez az eredmény azzal függ össze, hogy a szervezetünk hogyan reagál az italokra. Az egyik tényező az adott ital mennyisége: Minél többet iszunk, annál gyorsabban ürül ki az ital a gyomrunkból, és annál gyorsabban szívódik fel a véráramba, ahol hidratálhat.

Foto:timesofindia.indiatimes.com



A másik tényező, amely befolyásolja, hogy egy ital mennyire hidratál, az ital tápanyag-összetételével függ össze. A tej például még jobban hidratál, mint a sima víz, mert laktózt, némi fehérjét és zsírt tartalmaz, amelyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a folyadék kiürülése lassuljon a gyomorból, és a hidratáció hosszabb ideig megmaradjon. A tejben ráadásul nátrium is van, amely szivacsként viselkedik, és megtartja a vizet a szervezetben, így kevesebb vizelet termelődik.


Ugyanez mondható el a hasmenés kezelésére használt orális rehidrációs oldatokról is. Ezek kis mennyiségű cukrot, valamint nátriumot és káliumot tartalmaznak, amelyek szintén elősegíthetik a vízvisszatartást a szervezetben.

Foto:pixabay.com

Ez a tanulmány sok mindent elmond arról, amit már eddig is tudtunk: az elektrolitok – mint a nátrium és a kálium – hozzájárulnak a jobb hidratáltsághoz, míg az italokban lévő kalóriák lassabb gyomorürülést és ezáltal lassabb vizeletürítést eredményeznek.

Nem cukrosat!


De itt jön a trükkös rész: a töményebb cukortartalmú italok, mint például a gyümölcslevek vagy a kóla, nem feltétlenül hidratálnak annyira, mint az alacsonyabb cukortartalmú rokonaik.

Lehet, hogy egy kicsit több időt töltenek a gyomorban, és lassabban ürülnek ki, mint a sima víz, de amint ezek az italok a vékonybélbe kerülnek, a magas cukorkoncentrációjuk felhígul az ozmózisnak nevezett élettani folyamat során. Ez a folyamat tulajdonképpen vizet “húz ki” a szervezetből a vékonybélbe, hogy felhígítsa az italokban lévő cukrokat. És technikailag minden, ami a bélben van, az a testen kívül van.

Fotó: 123rf.com



A gyümölcslevek és az üdítők nem csak kevésbé hidratálnak, de extra cukrot és kalóriát is tartalmaznak, amelyek nem töltenek fel folyadékkal még annyira sem, mint a szilárd ételek – magyarázta Majumdar. Ha választani kell az üdítő és a víz között a hidratálás szempontjából, mindig a víz mellett döntsünk. Végül is a vesénk és a májunk  működése a víztől függ. Ahhoz, hogy megszabaduljunk a szervezetünkben lévő méreganyagoktól, víz szükséges, emellett a víz a bőr rugalmasságának megőrzésében is kulcsszerepet játszik. Ez a legolcsóbb hidratáló szer, amit találhatunk!

Egészségeebb a csapvíz, mint a palckozott?

 

 


Bár a folyadékpótlás fontos – ez tartja kenhetően az ízületeinket, segít megelőzni a fertőzéseket, és elszállítja a tápanyagokat a sejtjeinkhez -, a legtöbb helyzetben az embereknek szerencsére nem kell túlságosan aggódniuk amiatt, hogy az italok mennyire hidratálnak.

Fotó: 123rf.com

Ha szomjas vagy, a tested jelezni fogja a folyadék igényét, viszont a nagy melegben, vagy erős folyadékvesztéssel járó munka esetén a gyorsabb hidratálás elérése érdekében jobb alkalmazni a víznél hatékonyabban hidratáló alternatívákat.

 

Forrás: Napidoktor.hu


Egy válasz

  1. jáger lászló

    Én üdítőt és tejet iszom
    nem hízok,de nem is fogyok….
    Élek mint Marci Hevesem,habár a derekam nem 100as!!
    csak ennyi
    barátilag
    J.L.

    Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.