Írni tanul a gyermek!

Mielőtt iskolába megy a gyermek, sok szülő aggódva gondol arra, hogy menni fog-e majd az írás csemetéjének. Jó hírünk van: játékos foglalkozásokkal javítható az íráskép!

Az írás egy mindennapos, ámde összetett cselekvés. Tanulása normál esetben, az iskolákban egy év alatt történik, ugyanis ennyi idő kell az írás teljes körű elsajátításához. Mint minden, az írás is egyfajta alapokra épül.

A gyermek, amint papírt és ceruzát ragad, elkezdi használni azt. A sokszor irka-firkának tűnő rajzok, jelek, szavak a papíron, bizony komoly indulásnak foghatók fel. Nekünk érthetetlennek tűnik, azonban a gyermek számára komplett mondatok, történetek lehetnek.

3-4 éves kor körül a gyerekek egy rajzlapon mindenhol betűk nyomát hagyják. Gyakorta megesik, hogy így írnak levelet, bár ekkor még nem tudják, hogy kell megalkotni egy szót. Óvodás korban a nagybetűk jellemzik a gyermeket.

iskola15

A helyesírás ilyenkor még ismeretlen fogalom számukra, azt majd később tanulják meg. Gyakori, hogy nem használnak szóközt. Hivatalos iskoláztatáskor megtanulnak írni, és megismerkednek az egyezményes írás alapjaival. Többek között elsajátítják, hogy balról jobbra írunk, és mi a különbség nagy és kisbetű között. 3. – 4. osztályok között kialakul a teljes íráskép, és ilyenkor kezd megmutatkozni a gyermek írásának stílusa.

Klaviatúra vs. penna

Hiába fejlett társadalmunk, hiába haladunk a korral és használjuk minden nap a billentyűzetet, az írásra szükségünk van! Az írás fejleszti az olvasási készséget, és fordítva. Kisiskolás kortól kezdve pedig egészen főiskoláig, egyetemig használjuk a kezünket.

Ezen kívül, ha a gyermek a számítógéppel kezd barátkozni, könnyű lesz megtanulnia gépelni, ugyanis az írás elsajátítása miatt könnyebb lesz gondolatait szavakká, mondatokká formálnia. Fontos lenne, hogy minden szülő odafigyeljen gyermekére, akkor is, ha ceruzát ragad kezébe! Foglalkozzunk vele minél többet! Adjunk kezébe egyre több ceruzát és papírt, vagy ha van rá lehetőség, akkor hagyjuk, hogy aszfaltra rajzoljon krétákkal!

iskola_34

Írásképtelenség? Dehogyis, az írás nem képtelenség!

Figyeljünk oda minden apróságra, például arra, hogy hogyan tartja a kezében a gyermek a ceruzát! Ha a csemete már iskoláskorú és azt vesszük észre, hogy nem szeret a gyermek írni, rajzolni, barkácsolni és még a saját írását sem tudja elolvasni, akkor ott gondok vannak!

A pontos író, rajzoló, mintázó-vágó eszközökkel kapcsolatos helyes kéz-és testtartás kialakulása bonyolult folyamat, mely más-más okokból, de nem minden gyermeknél fejlődik ki pontosan. Ilyen esetekben terapeuta segítségére van szükség, amit mi is kiegészíthetünk azzal, hogy foglalkozunk a gyermekkel. Gyakoroljuk hát gyermekünkkel, s ha egy mesekönyvet olvasunk közösen, vagy levelet írunk a nagyinak, örömteli perceket élhetünk át, ami által erősödik a szülő- gyerek kapcsolat is!

vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3);

Forrás:


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.