Itt az idő elkezdeni enni – Minden, amit a Pili dióról tudni kell

A bolygó legkövérebb diójaként hirdetett pili diót a ketogén és paleo diétázók, valamint a magas zsírtartalmú, alacsony szénhidráttartalmú természetes táplálékforrásokat kereső vegánok is nagyon kedvelik. 

A pili dió, más néven csendes-óceáni mandula olyan dió, amely az Észak-Ausztráliában, a Csendes-óceáni szigeteken és Délkelet-Ázsiában őshonos pili fa terméséből származik. A tömjénfák közé tartozik, így híres rokonához hasonlóan az ő gyantáját is összegyűjtik és értékes füstölőszerként hasznosítják. A nagyüzemi termesztés nagy része a Fülöp-szigeteken folyik. A dió könnycsepp alakú, és kemény héjjal és a héjhoz tapadó külső bevonattal védett.

Magas zsírprofilján kívül más diófélékhez képest magas az E-vitamin-, tiamin-, foszfor-, mangán- és magnéziumtartalma, és más dióféléktől eltérően tartalmazza az összes esszenciális aminosavat ahhoz, hogy teljes fehérjeforrást jelentsen. Sok más ásványi anyag forrása is, köztük kálium, réz, cink, kalcium és vas. Magas zsírtartalma gazdag, vajas ízt és állagot ad neki, amely ideális a diós “tej” és a joghurtok tejmentes alternatívájaként.

Brazildiótól az erőspaprikáig – kalória égető ételek

A Pili dió egészségügyi előnyei

A pili diót gyakran előcsírázva vagy szárazon pörkölve árulják, és bioként hirdetik. Mivel a pili fák nagyon ellenállóak és ellenállnak a zord környezetnek, a diófélék pedig hihetetlenül hosszú ideig tárolhatók, elméletileg tökéletes táplálékforrás lehet az egész világ számára.

Pili dió táplálkozási tények

A pili dió táplálkozási profilja nagymértékben hasonló a többi dióhoz, de adagonként több zsírt és kalóriát tartalmaz; A vitamin- és ásványianyag-tartalma is valamivel magasabb a többi dióéléhez képest.

Egy 30 grammos pörkölt, sózatlan pili dió mindössze 1 g szénhidrátot tartalmaz. Más diófélékhez képest a pili dió tartalmazza a legkevesebb szénhidrátot; a benne lévő szénhidrátok nagy része rostokból származik. Beilleszthető a kiegyensúlyozott étrendbe, és alacsony szénhidráttartalma miatt különösen ideálisak szénhidrátszegény vagy ketogén diétát folytatók számára.

Zsírok

Míg a pili dió tartalmazza a legkevesebb szénhidrátot a diófélék közül, viszont a legtöbb zsírt. Egy 30 grammos pörkölt, sózatlan pili dió 24 g teljes zsírt és 8 g telített zsírt tartalmaz, ami azt jelenti, hogy a kalória több mint 90%-a zsírból, az összes zsír 40%-a pedig telített zsírból származik. A zsír többi része a szív számára egészséges egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírokból származik. Az összes zsír közel 50%-a egyszeresen telítetlen zsír, és körülbelül 10%-a többszörösen telítetlen zsír. Míg számos pili dió márka magas omega-3-tartalmat hirdet, az eddigi kutatások nem támasztják alá ezeket az állításokat.

Foto:scmp

Fehérje

A pili dió azon kevés növényi források egyike, amelyek teljes értékű fehérjeforrást jelentenek, és ellátják a szervezetet a táplálékhoz szükséges összes esszenciális aminosavval. A legtöbb növényi élelmiszer csak néhány esszenciális aminosavat tartalmaz, de a pili dió, például a quinoa és a szója mind a kilencet tartalmazza, így tökéletes táplálék a vegán étrendet folytatók számára. Egy 30 grammos pörkölt, sózatlan pili dió 3 gramm fehérjét tartalmaz, ami azt jelenti, hogy a kalória 5%-a fehérjéből származik. Ez hasonló más diófélékhez, mint a pekándió, kesudió, brazil dió, dió és pisztácia, amelyek unciánként 3-4 gramm fehérjét tartalmaznak.

Vitaminok és ásványi anyagok

A Pili dió sokféle vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, de különösen gazdag E-vitaminban, rézben, tiaminban, mangánban, magnéziumban és foszforban, valamint cink-, vas-, kalcium-, kálium- és egyéb B-vitamin-forrás. A 30- grammos adag pörkölt, sózatlan pili dió a napi E-vitamin érték 60-70%-át biztosítja, ami optimálisan a dióban lévő zsíron keresztül szívódik fel.

A diófélék közül az egyik legnagyobb mennyiségű magnéziumot is tartalmazza. Egy 30 grammos adag 85 mg magnéziumot tartalmaz (a napi érték 19%-a). A magnézium nélkülözhetetlen ásványi anyag az izom- és idegműködéshez, az energiatermeléshez, a vércukorszinthez, a csontok egészségéhez, valamint hozzájárulhat a stabil vérnyomáshoz és a jobb alváshoz.

A Pili dió a napi réz bevitel értékének több mint 30%-át, a mangánt csaknem 30%-át, a tiamint több mint 20%-át, a B-vitamint, a foszfor kb. 15%-át és kevesebb, mint a napi értéknek. a napi érték 10%-a. napi cink és vas bevitel. Kisebb mennyiségű B-6-vitamint, pantoténsavat, niacint, kalciumot és káliumot is tartalmaznak.

Foto:wikipedia.com

Egészségügyi előnyök

Amellett, hogy fehérjeforrás, a pili diónak számos előnye van.

Támogatja a szív egészségét

A pili dió sok egyszeresen telítetlen zsírt és E-vitamint tartalmaz, amelyről ismert, hogy csökkenti a szívbetegségek kockázatát. A Pili dió jelentős arányban tartalmaz telített zsírokat is, amelyek  megemelik az egészségtelen LDL-koleszterin szintjét. Ezen túlmenően, ha az étrend többi része kevés telített (azaz növényi) zsírt tartalmaz, és a pili diót mértékkel fogyasztja, akkor kihasználhatja a benne található egészséges zsírok előnyeit.

Stabilizálja a vércukorszintet

A pili dió alacsony szénhidráttartalma miatt ideális táplálék a cukorbetegség vagy a magas vércukorszint kezelésére szolgáló étrendben. A magas magnéziumtartalom segíthet az éhomi vércukorszint csökkentésében és a vércukorszint szabályozásában is.

Támogatja a csontok egészségét

A Pili dió mangánt, foszfort, kalciumot, magnéziumot és káliumot tartalmaz, amelyek mindegyike fontos ásványi anyag a csontok egészségének megőrzéséhez. A magnézium elengedhetetlen a kalcium és a D-vitamin szabályozásához a szervezetben. A kalciummal együtt a mangán és a foszfor nélkülözhetetlen a csontképződéshez és a mineralizációhoz. A kálium fontos szerepet játszik a csontok esetleges kalciumvesztésének csökkentésében.

Sebre, bőrgombára tegyünk dióburkot

Segíti az immunrendszer támogatását

A pili dió magas E-vitamin tartalma segít az immunrendszer támogatásában, mint antioxidáns, amely segít a szabad gyökök elleni küzdelemben és csökkenti a szisztémás gyulladásokat. Nem sok: Egy 30 grammos pili dió az ajánlott napi E-vitamin érték több mint 60%-át biztosítja.

Növényi fehérjeforrást biztosít

A pili dió ugyan nem tartalmaz hihetetlen mennyiségű fehérjét, de valamennyit tartalmaz (majdnem feleannyit, mint egy tojás), és minőségi forrás. Más dióféléktől eltérően az összes esszenciális aminosavat tartalmazza, így vegánok és vegetáriánusok számára jó növényi fehérjeforrás.

Allergia

A dióallergiában szenvedők allergiásak lehetnek a pili dióra is.

 

 

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.