Fekete napocska az égen – a gyermekrajz elemzésről

A gyermekrajzokból sok mindent meg lehet tudni, de nem szabad az első benyomás, egyetlen rajz alapján ítélni. Gáspár Katalin grafológus erre és még sok más tévedésre hívta fel a figyelmet.

Nem csak a felnőttek írásából, aláírásából, de a gyerekek rajzaiból, sőt a babák firkáiból is rengeteg dolgot el tudnak mondani a szakemberek. A Csak csajok meghívott vendége Farkasházy Réka kislánya Rebeka betegsége miatt nem tudott az élő műsorban, hogy rajzolhasson. Gáspár Katalin grafológus szerint ez nem is baj, hiszen az a dolog lényege, hogy egy rajz egy gyermek esetében mond valamit.

Óvakodj a pláza-szakértőktől

„Aki azt mondja, hogy küldj be egy rajzot és én majd jól meg mondom, hogy milyen a te gyereked, annak nem szabad hinni” – hangsúlyozza a grafológus. Farkasházy Rékának is vannak ilyen irányú tapasztalatai és szinte rosszul van, mikor azt hallja, hogy nagy baj van a gyerekkel, ha fekete kislányt rajzol.

Hiába tudjuk, hogy a nap az apát, a víz az érzelmeket szimbolizálja, nem kell tragédiát sejteni, ha azt látjuk, hogy a gyermek egy tengerben elmerült napocskát rajzolt. Amíg nem kérdezzük meg a gyereket, hogy mit rajzolt bármilyen rossz behatást felfedezhetünk, miközben csak arról van szó, hogy a kicsi épp a nyaralás után rajzolta a képet, ami a naplementét ábrázolja.

Egy konkrét példa

Gáspár Katalin grafológus találkozott egy kisfiúval, akinek meghalt az édesapja és elkezdett fekete napocskákat rajzolgatni. Valamivel később a kisfiú három barátja is fekete napocskákat rajzolt. Egy kívülálló vagy egy kevésbé szakavatott gyorstalpalós rajzelemző ilyenkor rögtön a legrosszabbra gondol, miközben a kisfiú nem tesz mást, csak kifejezi együttérzését a társa iránt. Minden rajzot csak a megfelelő kontextusban lehet csak megérteni.

A folyamatosság a fontos és az életkor

Ha gyermekrajzzal dolgozunk, mindig érdemes megbeszélni a rajzot az óvónővel, a gyerekkel magával, a szülővel. Ahhoz, hogy valós eredményre jussunk több rajzot kell nézni, folyamatában. Valamint figyelembe kell venni a gyermek életkori sajátosságait.

Az idősebb 8-9 éves gyerekek részletgazdag rajzokat készítenek, a kisebb 3-4 éves gyerekek rajzai össze-vissza hatást keltenek. Míg a lányok formákat, tárgyakat, embereket színeket rajzolnak, addig a fiúk sötétebb színeket használnak és különböző alakzatokat, formákat és vonalakat rajzolnak.

A szakavatott szemek már egész kicsi, csecsemőkorban megállapítják az anyaghasználatból, hogy a gyerek visszahúzódó személység vagy egy igazi vezéregyéniség lesz. Ha már rajzol a gyerek, meg kell figyelni a rajzok színvilágát, a rajzolás dinamikáját és, hogy mekkora felületet használ ki a gyerkőc a rendelkezésre álló felületből.

Forrás: