Korai halál lehet az alacsony szénhidráttartalmú diéta vége?

Meghökkentő veszélyre figyelmeztetnek a kutatók

Akik nagyobb mértékben csökkentik szénhidrát fogyasztásukat, akár az életüket is megrövidíthetik ezen diéta alkalmazásával – sugallja egy új tanulmány, melyből kiderült: a legkevesebb szénhidrátot fogyasztókra jellemző volt a korai halál.

Nem érdemes nagyon leszorítani a szénhidrát-fogyasztást?

Egy új amerikai tanulmány rávilágított, hogy akik csökkentik a diéta során a szénhidrát-bevitelt szervezetükbe, azok a korai halált kockáztatják.

A közel 25 ezer amerikai részvételével készült tanulmány során a kutatók felfedezték, hogy az alanyok közül az az egynegyed, amely a legkevesebb szénhidrátot ette, jóval nagyobb eséllyel halt meg az elkövetkező 6 éven belül. Pontosabban, szívbetegség, stroke és rák miatt csapott le rájuk a korai halál.

A kutatás eredményeit Münchenben, az Európai Kardiológiai Társaság éves találkozóján mutatták be.

S míg a tanulmány ok-okozati összefüggést nem bizonyíthat, a kutatók szerint ráirányítja a figyelmet az efféle diéta típusok potenciálisan rossz oldalára – hosszútávon az egészségre nincs jó hatással az extrém táplálkozás.

Az alacsony szénhidráttartalmú diéta lényege, hogy sok fehérjét, főként húst és tejterméket tartalmaz, kevesebb zöldséget, gabonát és gyümölcsöt. Az Atkins és a Ketogén diéta például ilyen.

Valójában, egy hónappal a tanulmány bemutatása előtt egy másik a magas- és az alacsony szénhidráttartalmú étrendet egyaránt összefüggésbe hozta a korai halállal – mondta el Connie Diekman dietetikus, a St. Louis-i Washingtoni Egyetem táplálkozás-vezetője, aki az új kutatásba nem volt bevonva. Hozzátette: egyik tanulmány sem szolgál bizonyítékkal arra, hogy a szénhidrát kulcsfontosságú tényező lenne az élethosszt tekintve. Kiemelte azonban: akárhogy is, a mértékletesség mindig a legjobb módszer.

„Ha meg akarjuk védeni egészségünket és törekszünk a betegségek megelőzésére, a legjobb tanács az, hogy kerüljük az extrém táplálkozást. Fókuszáljunk a megfelelő egyensúlyra az állati- és növényi források tekintetében” – ajánlotta az szakember.

Dr. Maciej Banach, a lengyelországi Lodz Orvosi Egyetem munkatársa kiemelte: a tanulmány elsősorban az alacsony szénhidráttartalomra koncentrált, s bár ez a diéta rövidtávon hasznosnak tűnhet, mert fogyni lehet tőle, csökken a vérnyomás és javul a vércukoszint – ha hosszútávon nézzük, megnő a korai halál kockázata, mely bármilyen okból történhet. Lehet az szív- és érrendszeri betegség, rák vagy agyi érrendszeri probléma.

A felfedezés az amerikai kormány tanulmányán alapult, amely 24.825 felnőttel készült – átlagosan 48 évesek voltak. A résztvevőket étkezési szokásaikról kérdezték, beleértve a szénhidrát-fogyasztást is.

Banach csapata négy csoportra osztotta őket annak alapján, mekkora százalékban ettek szénhidrátot. Az alanyok azon egynegyede, amelyik a legkevesebbet fogyasztotta, 32 százalékkal nagyobb eséllyel halt meg 6 éven belül – szemben a legtöbb szénhidrátot evőkkel. 50 százalékkal volt nagyobb a valószínűsége esetükben annak, hogy szívbetegség vagy stroke csap le rájuk, a rák esélye pedig 35 százalékkal volt magasabb.

A kutatók természetesen számításba vették az alanyok testsúlyát, étkezési szokásait, körülményeit, így a jövedelmüket, káros szenvedélyeiket, például a dohányzást. Ezen tényezők ellenére is nagyobb volt a korai halál valószínűsége az alacsony szénhidráttartalmú diéta követői körében.

dieta9

A szakemberek 7 korábbi, hosszútávú tanulmánnyal is megerősítették az eredményt, melyek több mint 447 ezer embert követtek nyomon 16 éven át. Akik a legkevesebb szénhidrátot ették, azoknál 15 százalékkal nőtt a halál kockázata a tanulmány ideje alatt, szemben a többet fogyasztókkal.

Dr. Todd Hurst, a Banner Egyetem Szív Intézetének kardiológusa ugyanakkor hozzátette: mindez még mindig nem bizonyít ok-okozati összefüggést, félrevezető lehet a makro táplálékokra való összpontosítás. A makrotápanyagok közé soroljuk a szénhidrátokat, a fehérjét és a zsírt. Így ezek az információk keveset árulnak el a diéta minőségéről.

dieta5

Fontos tudni azt is, hogy a szénhidrátban gazdag étrend teljes gabonát, diót, magvakat, zöldségeket és gyümölcsöket egyaránt tartalmaz, különbözik a magas szénhidráttartalmú, sok feldolgozott ételt magába foglaló étkezéstől. Az alacsony szénhidráttartalom teljes ételek változatos választékát tartalmazhatja, nem egyenlő a „hús és vaj” típusú étrenddel.

Az egészséges étkezés lényege a tápanyagokban gazdag táplálkozás és a feldolgozott ételek kerülése.

Forrás: Napidoktor.hu


2 hozzászólás

  1. Richárd

    Linkeket a publikált tanulmányhoz, ne parasztvakítást és dezinformációt..

    Válasz
  2. Móni

    Nagyon hasznos lenne megtudni, hogy ki finanszírozta ezt az “érdekes” tanulmányt.

    Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.