Mit tegyünk, hogy jó hangulatú maradjon az ünnep? 5 tipp a szakértőtől ünneprontó tünetek megelőzésére és kezelésére

A karácsony és a szilveszter, a sok ajándék, a meghitt hangulat, és az öröm ideje. Ilyenkor végre összegyűlik a család, az ünnepi vacsorák, ebédek sorában bizony gyakran feladjuk azokat az egészséges táplálkozásra vonatkozó elveket, amelyeket általában az év többi napján követünk.

Egy-egy jó hangulatú vendégség közben pedig előfordul, hogy felöntünk a garatra. Dr. Sebő Zsuzsa homeopata orvos elárulja, mit tehetünk azért, hogy a felelőtlen fogyasztás kellemetlen következményein enyhítsünk.

Fotó: 123rf.com

Ugyan, mi már hetek óta készülünk az ünnepekre, de emésztő szervrendszerünk csak az elfogyasztott ételek mennyisége és tartalma alapján értesül arról, hogy „ünnep” van, ez viszont a máj, a gyomor, az epe és a belek számára sokkal inkább teljes felkészültséget, „csúcsra járatást” jelent. Magyarázza a szakértő, aki azt is tudja: szerveink nem is könnyen birkóznak meg a megnövekedett feladattal, és jönnek az ünneprontó tünetek: puffadás, hányinger, esetleg hányás, hasi görcsök, hasmenés és egyéb emésztőrendszeri tünetek. Lássuk, hogyan tudjuk ezt megelőzni, illetve mit tehetünk, ha más megvan a baj?

 

  1. Mi kerüljön az ünnepi asztalra?

 

A Karácsony és a Szilveszter számos öröm mellett lakomákkal is kényeztet bennünket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk elfeledni, hogy a túlzott mennyiség- és fűszerezés, veszélyeket is rejt. Már a nyersanyag vásárlásánál gondoljunk a kalóriákra, keressük a zsírszegényebb húsokat, tejtermékeket, a teljes kiőrlésű lisztből készült gabonatermékeket. Az ételek elkészítésénél a korszerűbb konyhatechnológiai eljárásokat (párolás, grillezés, alufóliában sütés stb) részesítsük előnyben. A húsokhoz köretként barnarizst, párolt zöldséget, gyümölcsöket kínáljunk. Ízesítésre a tejföl helyett válasszuk a jóval alacsonyabb zsírtartalmú natúr joghurtot. Szokatlan ételek fogyasztása után az Arsenicum album alapanyagú szer jelenthet megoldást.  9 CH, 15 CH – úgynevezett „alacsony” – potenciákat használjuk. Fontos a mértékletesség, azaz a mindent lehet, de csak mértékkel.

 

  1. Ráérős étkezések

 

Az egymásba érő családi étkezések a karácsony velejárói, de az ünnepek miatt nem kell nagyobb adagokat enni, mint máskor, annál is inkább, mert jóval több fogás kerül az asztalra, mint egyébként. Lassan, ráérősen együnk, a különböző fogások között hosszabb szüneteket tartsunk. Desszertként inkább a gyümölcs és tejalapú édességet fogyasszuk. Amennyiben mégis késői vacsoránk következtében puffadás jelentkezik nálunk, segíthet a Lycopodium alapanyagú homeopátiás szer, Segíthet még a citrom is, amely a zsírégetéshez nélkülözhetetlen anyagcsere folyamatot indít be, így savanykás leve segít feloldani a zsírpárnákat. Étkezés előtt vagy két fogás között iktassunk be egy pohár cukormentes citromlevet (vízzel hígítva), így elkerülhetjük a nem kívánt zsírlerakódást. Hatásos zsírégető az almaecet is – ha főétkezések előtt elfogyasztunk egy evőkanál almaecetet két deci vízzel keverve, a fehérjék zsírbontó hatása még jobban fog érvényesülni. 

 

  1. Fontos a folyadékbevitel!

 

Gondoskodjunk a folyamatos folyadékbevitelről, főleg gyümölcs- és zöldséglevek, ásványvíz, a mentatea formájában, mert ezek nemcsak csökkentik a kínzó éhségérzet, mely állandó csipegetésre, nassolásra késztet minket az otthon töltött napokban, de egészségesek is.

 

  1. Mozogjunk! 

 

Az ünnepek alatt se felejtkezzünk el a rendszeres testmozgásról, mely lehet egy családi séta, kisebb kirándulás, vagy akár egy gyalog megtett út a vendégségbe. Egy biztos a fotelban ülés, autózás, TV nézés nem mozgatja meg tagjainkat elég intenzíven.

Fotó: 123rf.com

 

  1. Ajjaj, jön a macska-jaj!

 

 Az ünnepek alatti összejöveteleken, különösen szilveszterkor nemcsak az elfogyasztott ételekre, de az alkoholfogyasztásra sem árt figyelni, mert néhány pohárral többet iszunk, és másnap kínzó fejfájásra, rosszullétre ébredünk. A másnaposság a szervezet gyógyulási folyamata egy mérgezés után, melyet az alkohol és bomlástermékei okoztak szervezetünknek. A másnaposság általános rossz közérzettel, fejfájással, hányingerrel, szomjúsággal, kábultsággal, kellemetlen szájízzel, gyakran verejtékezéssel jár. A heves fejfájást az agyi erek tágulata váltja ki, de szerepet játszik benne az alkohol vízhajtó hatása miatt kialakuló kiszáradás is. A kiszáradást előidézheti az ilyenkor szokásos hányás, hasmenés, izzadás is. 

A szédülés, gyengeség, szomjúság is a szervezet folyadék hiányának jele. A „macska-jaj”, ahogy népiesen nevezik, megelőzhető. Okosan válasszuk meg, mit iszunk. Jobbak a tiszta italok, melyek csak alkoholt és vizet tartalmaznak, de színezéket, adalékanyagokat nem. Mindig figyelembe kell venni az aktuális fittségi állapotot, a kifáradást, a lelkiállapot, mert ezeknek gyengesége rontja az alkoholtűrő képességet. Fontos, hogy alkoholfogyasztás előtt együnk, mert a teli gyomorból lassabban szívódik fel az alkohol, több ideje van a szervezetnek (májnak) lebontani azt. Két ital között igyunk valamilyen alkoholmentes folyadékot, mely segít alacsonyan tartani az alkoholszintet, és a kellő folyadékpótlást is biztosítja. Téves nézet, hogy a kávé segít ilyenkor, hiszen vízhajtó hatása révén inkább ront a helyzeten.  Mindezeken felül a legfontosabb az ivásban is a mértékletesség.

Mit tehetünk, ha nem sikerült elkerülni a másnaposságot, s fejfájással, gyengeséggel ébredünk egy vidám, átmulatott szilveszteri éjszaka után?

Igyunk minél több vizet, folyadékot, legkevesebb kétszer annyit, mint a korábban bevitt alkoholmennyiség. Együnk C vitamint, ami több szempontból is hasznos. Fontos a kiadós, gyümölcslével dúsított reggeli. A váltott hőmérsékletű (forró-hideg) vízzel való zuhanyozás javítja a vérkeringést, fokozza az anyagcserét, ezáltal a méreganyagok eltávozását is gyorsítja, így frissítő hatása mellett gyógyír a másnaposságra. A homeopátia szertárából a Nux vomica lesz segítség.

                                               

 

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.