Édesítőszerek orvos-laikus szemmel

10-ből 9 orvos véli úgy, hogy az édesítőszerek jelentősen javítják a cukorbetegek vagy a fogyókúrázók életminőségét.

A szakirodalomban fellelhető adatok alapján tényként állapítható meg, hogy Magyarországon magas az elhízottak valamint a diagnosztizált és diagnosztizálatlan cukorbetegek aránya. A probléma szempontjából fontos az életmód és azon belül a helyes étrend fontosságának hangsúlyozása, amely utóbbi betartása esetenként nem csak mennyiségi, de minőségi változtatásokkal is jár az érintettek részéről. Ilyen esetben az édesítőszerek javíthatják az étrend élvezeti értékét és ezen keresztül az életminőséget.

November 14. a Diabétesz Világnapja, és ebből az alkalomból a Szinapszis Kft. az orvosok és a lakosság körében vizsgálta az édesítőszerekkel kapcsolatos véleményeket, tapasztalatokat. A felmérések tanulságai szerint egy fő különbség, hogy míg a lakosság körében pozitív vagy semleges az attitűd a cukorpótlókkal szemben, addig az orvosok körében kifejezetten kedvező, sokan a terápiás gyakorlat részének nevezik ezeket a termékeket, és több beteg esetében is indokoltnak éreznék azok alkalmazását. Nem meglepő, hogy a szakemberek körében magasabb a szerek ismertsége is, mint a lakosság esetében, ugyanakkor az érdeklődési attitűd, a téma iránti nyitottság mindkét célcsoportnál relatíve magas.

cukor10

Az édesítőszerek szakmai megítélése pozitív

Összességében mind a háziorvosok, mind a szakorvosok véleménye pozitív az édesítőszereket illetően: minden második megkérdezett szakmai szempontból hasznosnak, további 46 százalékuk többé-kevésbé hasznosnak tartja a cukorpótlók alkalmazását. A válaszadó szakemberek 90 százaléka van azon a véleményen, hogy az édesítőszerek jelentősen javíthatják a betegségben vagy elhízásban érintettek életminőségét, 80 százalékuk pedig kisebb-nagyobb mértékben terápiás gyakorlatának is tekinti ezeket.

A gyakorlatban jellemzőbb, hogy meglévő panasz esetén javasolják ezen termékek alkalmazását, de magas azon esetek aránya (21%), amikor prevenciós céllal teszik ezt, hiszen a 2. típusú cukorbetegség megelőzésében az édesítőszereknek az összes energiabevitel csökkentésén keresztüljelentős szerepe lehet.

Részben hasonló véleményen az orvosok és a lakosság

Az orvosi kutatás mellett rövid lakossági felmérésben is vizsgáltuk az édesítőszerekkel kapcsolatos véleményeket, tájékozottságot. Az attitűd vizsgálatból kiderül: mind a szakma, mind a laikus társadalom döntően egyet ért azzal, hogy a cukorpótlók segítenek a testtömeg karbantartásában, illetve azok mértékletes fogyasztása nem káros a szervezetre.

Ugyancsak közel hasonló egyetértési arányok tapasztalhatók a vizsgált két csoportban abból a szempontból, hogy az édesítőszerek alkalmazása egyre népszerűbb Magyarországon, illetve ezen készítmények használata bizonyos szintű egészségtudatosságot is jelent. Ebben az esetben az állításokkal határozottabban egyet értők aránya inkább a lakosság körében volt magasabb.

mez4

Eltérő tájékozottság, eltérő előnyök

Nem meglepő az sem, hogy az orvosok körében – ellentétben a lakossággal – magas a konkrét cukorpótló szerek ismertsége. Ebben a tekintetben a spontán módon leggyakrabban említettek között a szacharin (42%), az aszpartám (28%), a ciklamát (22%) és a nyírfacukor (17%) szerepel. (A laikusok körében önállóan leggyakrabban említettek között a szacharin (13%) és az aszpartám (5%) fordult elő.)

A cukorpótlók legfőbb előnyeként a szakemberek inkábba testtömeg karbantartó hatást hangsúlyozták, emellett kiemelték azok pozitív szerepét a diabétesz étrendi kezelésében, illetve a válaszok jelentős része az édesítőszerek egészségre gyakorolt jótékony hatásához kapcsolódott. Ezzel szemben a lakosok főként a cukorbetegségben kifejtett előnyöket hangsúlyozták, de érdekesség, hogy viszonylag gyakori volt az egyéb praktikus okok említése (pl. jobb íz vagy olcsóbb, gazdaságosabb kiszerelés).

Már a vásárlásnál figyelünk rá

Az élelmiszerek vásárlása során egyébként a lakosság főként azok lejárati idejére fordít figyelmet (90%-uk minden, vagy a legtöbb termék esetében megnézi azt). Sokan, az emberek mintegy fele figyeli ugyanakkor azt is, hogy az általa vásárolni kívánt termék cukrot vagy édesítőszert tartalmaz-e, 40 százalékuk pedig a termékben lévő cukor mennyiségére kíváncsi. (Összességében a válaszadók közel 50 százaléka alkalmaz édesítőszert, jellemzően mind ételekben, mind italokban.)

Forrás: