2-es típusú diabétesz: hogy küzdjünk meg a nagy meleggel?

Kemény próbatétel lehet a cukorbetegeknek

A hőség mindenkit megvisel – különösen nem tesz jót azonban a 2-es típusú diabéteszben szenvedőknek. Esetükben akár súlyos kiszáradás és meleg miatti kimerültség is bekövetkezhet, ha nem vigyáznak. Miért?

A nagy meleg sokak számára maga a pokol, napjainkban még azok is kimerülten sóhajtanak fel, akik egyébként szeretik a forró nyarat. A 2-es típusú diabéteszben szenvedőknél azonban előfordulhat, hogy hosszasabb hőségben tartózkodás után hát-, hasi fájdalom, intenzív fáradtság, szédülés vesz erőt rajtuk. A vércukorszint túlságosan megemelkedhet és az állapot kórházi ellátást igényelhet. Gyakori, hogy a hőségből fakadóan kimerültség és súlyos dehidratáció következik be, a cukorbetegnek infúzióra lehet szüksége. A magas hőmérséklet és a nagymértékű pára nem jó párosítás a diabétesz esetén.

A cukorbetegség és a nagy melegnek való kitettség jelentős kimerültséggel járhat, mely jellemzően akkor jelentkezik, amikor magasra emelkedik a hőmérő higanyszála, de az illető nem vesz magához elég folyadékot. A hőség miatti kimerültség zavartságot, szédülést, ájulást, izomgörcsöket, fáradtságot, hányingert és hányást okozhat, a vizelet sötétre színeződik s egyéb tünetek is jelentkezhetnek.

Egy igen forró nyári nap komoly problémát jelenthet a 2-es típusú diabéteszben szenvedőknek. A cukorbeteség ideg- és érkárosodással járhat, mely a verejtékmirigyeket is érintheti, vagyis a test nem hűti magát elég hatékonyan. A dehidratáció eredményeképpen a vércukorszint emelkedik, gyakoribbá válik a vizeletürítés, mely ismét növeli a kiszáradás esélyét.

Hogyan kerülhető el diabétesz esetén a kiszáradás?

  • A legfőbb tanács: igyunk elég folyadékot! Hanyagoljuk az olyan italokat, mint a kávé, energia ital, alkohol. Gyümölcsöt és zöldséget bátran ehetünk, mert sok a víztartalmuk. Hogy csak párat említsünk, az áfonya, a dinnye, a saláta, a paradicsom, az uborka segíthet.
  • Ha mozgunk, mindig igyunk vizet, ne várjuk meg, hogy szomjasak legyünk. Olyankor már késő is lehet pótolni a folyadékveszteséget. 
  • Kerüljük a közvetlen napfényt, amennyire lehet. Viseljünk laza, kellemes anyagú ruhát, mely lehetővé teszi az egészséges izzadást. A sapka vagy a kalap a nap ellen igen hasznos!
  • Mérjük gyakran a vércukorszintünket a nyári hónapokban.
  • Érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a diabétesz miatt egyéb komplikációkra is számíthatunk – ilyen a szív- és érrendszeri probléma vagy a vesebetegség -, ezért mielőtt nyaralni megyünk vagy több napsütésnek leszünk kitéve, ellenőriztessük magunkat orvosunkkal!
  • Amennyiben kinn szokásunk biciklizni vagy joggingolni, érdemes kora reggel vagy késő este tenni azt, amikor már lehűlt a levegő.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.