Ételvásárlási trükkök cukorbetegeknek

Érdemes mindig listát készíteni és tervezni

Ha valaki 2-es típusú cukorbetegséggel küzd, az élelmiszerek beszerzését eltérően élheti meg, mint mások. Hogyan célszerű az ételvásárlás és mit tartsunk észben diabétesz esetén?

Amennyiben cukorbetegségben szenvedünk, a beszerzés kevésbé tűnik egyszerűnek. Nem vehetünk meg mindent, amit a szemünk-szánk megkíván. Ahelyett, hogy „mi legyen az ebéd?”, azon jár az eszünk: „mit tesz majd ez az étel a vércukrommal?”

Diabétesz esetén szükség van egy kis kutatásra, utánanézésre, hogy az embernek magabiztosabban menjen az ételvásárlás. Nem fontos speciális táplálkozási tervet követni, de egészséges, kiegyensúlyozott étrendre van szükség.

Foto:pixabay.com

Íme néhány tipp az ésszerű ételvásárláshoz cukorbetegséggel.

1.Képzeljünk el egy elfelezett tányért: az egyik felét gondolatban keményítőt nem tartalmazó zöldségekkel töltsük meg – jöhet a spárga, kelbimbó, brokkoli, karfiol, zöld leveles zöldségek, tök vagy paradicsom. A tányér másik felét osszuk két negyedre: egynegyedet szénhidráttal töltsünk meg, például barna rizzsel, tortillával, babbal, gyümölccsel, tejjel vagy joghurttal. A maradékot pedig fehérjével lássuk el. Lehet az tojás, tofu, sovány hús, például csirke vagy hal.

A szénhidrátot mindig gyorsan emésztjük meg, ezt követi a fehérje, s végül a zsír. Ha mindent eszünk egyszerre, telítettnek érezzük majd magunkat, s nem bukkan elő a sóvárgás.

Foto:123rf.com

2.Készítsünk étel-tervet: cukorbetegség esetén érdemes egyszerű étkezésben gondolkodni. Ez az ételvásárlást is megkönnyíti.

Reggelire elég egy-két választási lehetőséghez ragaszkodni, az ebéd lehet hús és valamilyen saláta, vacsorára fehérje, saláta és zöldségek mindig jöhetnek. Desszert gyanánt a legjobb ételválasztás a gyümölcs – de természetesen ma már nagyon jó diabéteszes receptek is vannak.

Mielőtt azonban az ételvásárlást beiktatjuk, érdemes egy hétre előre megtervezni, mit készítenénk. Főzhetünk magunk, vagy választhatunk ételrendelést is, olyan kínálatból, amely cukorbetegeknek is ideális.

3.Használjunk bevásárlólistát: ha egyszer már tisztáztuk magunkban, mit ennénk, írjuk össze a hozzávalókat. Ellenőrizzük, mi az, ami van otthon.

Természetes, hogy számításba vesszük a reggelit, ebédet és vacsorát, de ne feledkezzünk meg a nassolnivalókról sem. Diabétesz esetén egy maréknyi diót, magvakat nyugodtan ehetünk étkezések között; jól jön a hummus zöldségekkel, a bogyófélék, a bébirépa guacamole-al, vagy egy-egy keményre főzött tojás is.

Cukorbetegen az a legfontosabb, hogy ne engedjük az ún. impulzusvásárlásnak. Ha meglátunk egy új terméket, fontos először otthon utánanézni, vajon megfelelő-e nekünk, fogyaszthatjuk-e.

Ha családra főzünk, készíthetjük mindenkinek ugyanazt – egy dolgot leszámítva: diabéteszesként lényeges másmilyen köretet enni.

Cukorbetegség esetén a legtöbb időt a zöldséges pultnál, illetve a mirelit áruknál tölthetjük el. Az előrecsomagolt, tartósítószerekkel készült élelmiszereket messziről kerüljük el ételvásárláskor.

Tippek még az ételvásárláshoz:

Zöldségek: keressük a friss, szezonális zöldségeket, ezek mindig a legjobbak. A fagyasztott és konzervben kínáltak sem rosszak, ha csak a zöldséget tartalmazzák. A keményítőt nem tartalmazók – így a spenót, kelbimbó, brokkoli – mindig jobb választások, mint a keményítősek, például a burgonya, kukorica vagy zöldborsó.

Szűrjük, öblítsük le a konzervben megvásárolt zöldségeket. Ez felére csökkenti a bennük levő só tartalmát.

Gyümölcsök: frissen, fagyasztva és konzervben is ideálisak. A cukrozott lében kínáltakat és sziruposakat kerüljük. A szárított gyümölcsök is ajánlottak, de figyeljünk oda az adagra, mert ezekben is van szénhidrát és természetesen édesek.

Teljes kiőrlésű gabona: győződjünk meg róla, hogy elsőszámú összetevőjük valóban teljes kiőrlésű gabona.

Húsok, baromfi és hal: mindig aszerint történjen az ételvásárlás, hogy mekkora adagokat ehetünk a húsokból. A sovány típusokat válasszuk.

Ital: a víz a legjobb.

Desszertek: tervezzünk, ahelyett, hogy impulzusszerűen megveszünk valamit. Ragaszkodjunk a megengedett adagunkhoz.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.