Szója, pro és kontra

A szóját pár éve csodaszerként kezdték emlegetni, manapság pedig egyre többet hallunk ennek ellenkezőjéről. Érvek és ellenérvek?

Mi is az a szója?

A szójabab egy Kelet-Ázsiában honos hüvelyes zöldségnövény. Kezdetben nem táplálékként, hanem egyfajta talajjavítóként használták, azonban elég korán rájöttek, hogy fermentálással ehetővé lehet tenni.

Ma már finomítva, tofu (szójatúró) formájában, tempehként (fermentált, főtt szójamassza), illetve szójatészta, -szósz, –tej, -csíra és -joghurt formájában fogyasztjuk.

A szójaolaj – akár főzéshez felhasználva, akár salátára öntve – különösen gazdag telítetlen zsírsavakban, ami egészségünk megőrzése szempontjából rendkívül fontos.

Stack of edamame

Pozitívumai..

A szójában nagy mennyiségű létfontosságú aminosavat tartalmazó fehérje mellett fitoösztrogének is találhatók. Ezek természetben előforduló növényi vegyületek, melyek felépítése hasonló bizonyos nemi hormonokéhoz, s ez lehetővé teszi, hogy kapcsolódjanak az ösztrogénreceptorokhoz. Ezáltal a fitoösztrogének nagyban segítik a szervezet védekezőképességét a daganatok elleni harcban.

Hormonális hatásuk miatt jó szolgálatot tesznek a csontritkulás megelőzésében is. Ez a nőknél főként a változás korában szokott fellépni, amikor csökken az ösztrogéntermelés. Emellett a menopauzának még számos más kellemetlen tünete is jelentkezhet, úgy mint gyakori hőhullámok, vérnyomás-ingadozás, hangulatváltozások, melyek megelőzésében szintén nagy szerepe az egészséges szójafogyasztásnak.

szója

A fitoösztrogén mellett jelentős mennyiségben tartalmaz kálciumot, cinket, valamint B-vitaminokat, mindenekelőtt B12-vitamint. Jó hatással van az agy és a máj működésére, mivel sok olyan összetevő található benne (például a lecitin), amelyeknek kulcsszerepük van ezen szervek sejtmembránjainak felépítésében.

Ez jelentősen közrejátszik abban, hogy a keleti kultúrákban ritkábban fordulnak elő daganatos megbetegedések, infarktus, agyvérzés, csontritkulás és számos menopauzális tünet, mint a nyugati társadalmakban.

Árnyoldalai..

A szójában található fitoösztrogének a szervezetben könnyen konkurálhatnak a természetes hormonjainkkal, különösen, ha a szükségesnél nagyobb mennyiségben visszük be őket a szervezetbe. Ennek a veszélye nem elhanyagolható, különösen csecsemők és kisgyermekek esetében, akiknek a hormonháztartása még nincs kialakulva.

Mint mindenre, így a szójára is igaz: mértékletesen kell fogyasztani ahhoz, hogy az egészségünk őre lehessen. E fontos táplálékot azonban mindenképpen érdemes étrendünkbe beépítenünk.

Forrás:

2 hozzászólás

  1. Mellnagyobbítás mellnövelés Mellnövelő ételek, gyógynövények

    […] Szója és származékai olyan flavonokat tartalmaznak, amelyek hasonlóak az ösztrogénhoz, így segíti a mellek erősödését. A szója hormonális hatása miatt segítheti a mellek teltségének növekedését, és idősebb korban pedig a csontritkulás megelőzését. “A szójában található fitoösztrogének a szervezetben könnyen konkurálhatnak a természetes hormonjainkkal, különösen, ha a szükségesnél nagyobb mennyiségben visszük be őket a szervezetbe. Ennek a veszélye nem elhanyagolható, különösen csecsemők és kisgyermekek esetében, akiknek a hormonháztartása még nincs kialakulva.” forrás […]

    Válasz
    • Gizella

      Ezeket a szója féléket igazából hol lehet beszerezni, és 50 felett mennyire hatásos a mellek növelésében?

      Válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.