Mi van az élelmiszereinkben, mit kell nézni a címkén?

Szinte mindenkit érdekel, hogy mit tartalmaznak a nap mint nap fogyasztott élelmiszerek, a legtöbb embert a vásárlás során az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja egy friss, országos kutatás szerint.

A tápanyagbevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányos, sokan nem tudják megfelelően értelmezni az élelmiszerek csomagolásán található tápérték-információkat.

Öt magyar vásárlóból négyen elolvassák az élelmiszerek címkéjét, az ott található információk – összetétel- és tápanyag-adatok – pedig háromnegyedüket befolyásolják abban, hogy melyik terméket vegyék le a polcról. A legtöbben az üdítőitaloknál nézik meg, hogy mi áll a címkén – egyebek közt ez derül ki abból a reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.

 

A felmérés alapján háromféle vásárlói magatartás azonosítható az egészségtudatosság mértéke szerint:

  • a kevéssé egészségtudatosakat érdeklik ugyan az élelmiszerek összetevői, de jellemzően nem figyelnek oda rá, és nem is befolyásolja őket a vásárlásban, táplálkozásban;
  • az átlagosan egészségtudatosak odafigyelnek a termékösszetevőkre, és befolyásolja is őket a vásárláskor, de a tápanyagbevitelüket nem figyelik;
  • a nagyon egészségtudatosak minden szinten odafigyelnek a termékösszetevőkre, a napi tápanyag- és cukorbevitelüket is követik.

A kutatók megállapították, hogy a nők, a nyugdíjasok és a kisgyermekes édesanyák az átlagosnál egészségtudatosabbak, szemben például az alacsony iskolai végzettségűekkel.

 

A vásárlókat leginkább azért érdeklik a címkén olvasható termékösszetétel-információk, mert fontosnak tartják tudni, mit fogyasztanak. A vásárlás során a legtöbb embert a tartósítószer-, a cukor-, a színezék-, és a szénhidráttartalom befolyásolja, a válaszadók negyede ha teheti, cukormentes terméket választ.

 

A tápanyag-bevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányos, hiszen a válaszadók negyede tudja csak, hogy mit jelent a címkéken olvasható referencia-beviteli érték kifejezés, harmaduk van tisztában azzal, hogy az energiatartalmat jelölő kJ és kcal között mi a különbség, és csupán kétötödük tudja értelmezni a tápérték-tartalomra vonatkozó táblázat információit.

„Felelős vállalatként a Coca-Cola nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a vásárlókat átlátható módon és egyértelműen informálja termékei összetételéről és tápanyagtartalmáról, így fogyasztóink felelős döntést hozhatnak. A kutatás eredményei is megerősítették, hogy jó úton járunk, hiszen üdítőital-portfóliónk immár 47 százaléka áll cukor- és kalóriamentes, illetve alacsony cukortartalmú termékekből. Szintén a felelős fogyasztói döntés meghozatalát szolgálja, hogy termékeink különböző méretű kiszerelésekben kaphatók: a kisebb kiszerelések révén fogyasztóink egyrészt könnyebben kontroll alatt tudják tartani, mennyi cukrot fogyasztanak el üdítőinkkel, másrészt épp akkora méretet választhatnak, amekkorára szükségük van, így a pazarlást is elkerülik.” – mondta Niklós László a Coca-Cola Magyarország ügyvezetője. Hozzátette: hamarosan közzétesszük a kutatás eredményének további részleteit is.

 

 

A kutatásról

Az eNet a Coca-Cola Magyarország megbízásából 2017 májusában 18 év feletti rendszeresen internetezők körében végzett online kutatást azért, hogy felmérje a referencia beviteli értékkel kapcsolatos információk ismertségét és használatát.  A kutatás reprezentatív a 18 évnél idősebb rendszeresen internetezőkre nem, kor és régió alapján.

 

Forrás: https://napidoktor.hu/index