Kis bolt, nagy bolt

A GfK felmérése szerint a lakosság 42 százaléka különálló boltokban vásárol. A belvárosi plázák látogatottsága pedig csökkent.

A lakosság 42 százaléka különálló boltokban vásárol, a vásárlók negyede a városszéli bevásárlóközpontokat választja, hatoduk pedig a belvárosi plázákba jár vásárolni – derül ki a GfK Hungária bevásárlóközpontokról szóló felmérésének eredményéből.

Az országos reprezentatív felmérése során az általános vásárlási szokásokat és imázselemeket vizsgálta a GfK. A felmérés szerint tavalyhoz képest megnőtt a különálló boltok kedveltsége és látogatottsága, míg a belvárosi plázáké csökkent.

A különálló boltokba leggyakrabban betérők aránya lényegesen meghaladja az ezen üzleteket kedvelőkét. A tavalyi évhez hasonlóan a lakosság 16 százaléka eleve "vásárlás-ellenes". Ők jellemzően férfiak és náluk a vásárlásnak pénzügyi gátja is van, emellett valószínűleg azt hagyományosan női feladatnak tekintik.

A bevásárlóközpontok látogatásának gyakorisága az elmúlt évekhez képest nem változott jelentős mértékben. Gyakori, azaz legalább heti látogatónak minősül a megkérdezettek egyharmada és 31 százalék azok aránya is, akik csupán 2-3 havonta vagy annál is ritkábban keresnek fel egy plázát.

shutterstock_64399342

A legtöbb bevásárlóközpontban a 15-34 évesek, a felsőfokú végzettségűek, magas jövedelműek, a társadalom felső 4 százalékát jelentő "felső plusz" és a 17 százalékot kitevő "hedonista fiatalok" vásárlói szegmense járt a felmérést megelőző egy hónapban. A legkevesebb bevásárlóközpontot az idősebbek, a szerényebb jövedelműek, a kis településeken élők és a különálló boltokat preferálók keresték fel – derül ki a közleményből.

A második legkedveltebb bevásárlási helynek számító városszéli plázák elsősorban az aktívan dolgozók körében népszerűek, különösen a munka- és lakóhelyük között ingázóknál – nem véletlen, hogy például a Pest megyei lakosok körében ez a leglátogatottabb bevásárlási hely.

A belvárosi plázák elsősorban a fiatalabb korosztály ("hedonista fiatalok") körében népszerűek, akik a vásárlás mellett gyakran találkahelyként is használják e bevásárlóközpontokat, ahol egyben a szórakozási és étkezési lehetőségek is adottak.

Forrás: