Zöldnek lenni megéri!

A fiatalok csupán 17 százaléka véli úgy, hogy pénzt takarít meg, ha környezetbarát terméket vásárol.

A Lélegzet Alapítvány most induló egy éves kampánya arra hívja fel a figyelmet, hogy ennek sokszor éppen ellenkezője az igaz. Az új szemléletű környezettudatossági kampány azt kívánja tudatosítani három vidéki nagyváros, Pécs, Szeged és Debrecen fiataljaiban, hogy a fenntartható életmóddal egyben saját pénztárcájukat is kímélik.

A Lélegzet Alapítvány az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretén belül új kampányt indít annak érdekében, hogy népszerűsítse és erősítse a környezettudatos és az energiatakarékos magatartást. A 2011 tavaszáig tartó ?Zöldnek lenni megéri? kampány három vidéki nagyvárosban (Pécs, Szeged, Debrecen) célozza meg a középiskolai és felsőoktatási hallgatókat. A korábbi környezetvédelmi projektekhez képest az új kezdeményezés elsősorban abban különbözik, hogy a környezet iránti felelősségvállalás mellett tudatosítja azt is, hogy a fenntartható életmóddal a fiatalok saját pénztárcájukat is kímélik.

8922

Alapozó közvélemény-kutatás:

A Lélegzet Alapítvány megbízásából a Medián által a három egyetemi városban készített kampányalapozó közvélemény-kutatás szerint jelenleg a fiatalok csupán 17 százaléka véli úgy, hogy pénzt takarít meg, ha környezetbarát terméket vásárol, míg 48 százalék szerint ez csak többletköltséget jelent. A kampány célja, hogy eloszlassa azt a sajnálatos módon elterjedt vélekedést, miszerint zöldnek lenni a gazdagok luxusa ? hiszen a legtöbbször ennek éppen ellenkezője igaz.

Energiatakarékos izzók használatával, és azzal, hogy az áramfogyasztó berendezéseket, egyebek mellett a számítógépet, TV-t használat után le- illetve kikapcsoljuk, évente többezer forintot nyerhetünk. Ha egy család, fürdés helyett gyors zuhanyzásra vált, az évente közel 100 ezer forint csökkenést eredményezhet a fűtési és víz-csatorna számlában. Ha a lakást télen 22 helyett csak 20 fokosra fűtjük fel, azzal 10-12 százalék energiát is megspórolhatunk.

89231

A kampányt megelőző kutatás további érdekessége, hogy a gyakorlatban alig minden negyedik fiatal (24%) szokott a vásárlásai során rendszeresen figyelni arra, hogy környezetbarát terméket vegyen. A kampány ezen a szemléleten kíván változtatni. A Lélegzet Alapítvány jó előjelnek tekinti, hogy jelenleg a 15-29 évesek szerint a legtöbb energiát egyszerű mozdulatokkal és környezettudatos vásárlással lehet megtakarítani.

A legtöbben a villany lekapcsolását (36%), illetve az energiatakarékos égők használatát és a gépek áramtalanítást (29-29%) említik. A Lélegzet Alapítványnak talán Debrecenben lesz a legkönnyebb dolga: kétszer annyi debreceni fiatal (26%) gondolja azt, hogy a környezetvédelemmel spórolhatunk, mint pécsi vagy szegedi (13%).

Forrás: