Sportágak, amelyek a testet-lelket egyaránt fejlesztik

A tavasz beköszöntével sokan érzik elérkezettnek, hogy egy új sport kipróbálásával hozzák magukat formába a nyári hónapokra. A sportágak kiválasztásánál a fizikum erősítésén túl egyre több ember számára fontos szempont, hogy az adott aktivitás milyen pszichológiai és mentális előnyökkel jár.

Melyek azok a sportágak, amelyek testre és lélekre egyaránt jótékony hatással vannak? Szakértőink segítségével ennek jártunk utána.

 

“A sport életkortól, nemtől, edzettségi szinttől függetlenül temérdek általános pozitív fiziológiai és pszichológiai hatással bír. Ha csak most kezdünk sportolni, az ismétlődő edzések segíthetnek rendszert vinni az életünkbe, kezdőként pedig már az első nehezebb lépések megtétele is büszkeséget válthat ki. Fontos a fokozatosság: ne tűzzünk ki magunk elé irreális elvárásokat! A kisebb és jól mérhető célok egyenletes teljesítése további sikerélményt és kellő motivációt szolgáltathat az akadályok legyőzéséhez az élet több területén. Ha már régóta sportolunk, érdemes új mozgásformákat kipróbálni, vagy keresztedzéseket beiktatni. Ez sokat segít abban, hogy a szervezetünk ne csak egyfajta megterheléshez szokjon hozzá, hanem új kihívás elé állítsuk és szellemi szinten is új impulzusokat kapjunk. Ebben rejlik a folyamatos fejlődés záloga.” – hívja fel a figyelmet dr. Menczel Zsuzsanna tanácsadó szakpszichológus, aki évek óta foglalkozik sportolókkal.

Fotó: 123rf.com

Futás:

A szinte bárhol végezhető (így költségkímélő) futás egyaránt alkalmas a fizikumunk és állóképességünk fejlesztésére. A rendszeres edzések javítják a keringést és az anyagcserét, ezen felül pedig számos pszichológiai előnnyel járnak. “Futás közben erősíthető a kitartás és az akaraterő, egy bizonyos távolság felett pedig a flow élmény is megtapasztalható. Ha egyedül végezzük, lehetőségünk nyílik közben a saját testünkre összpontosítani, míg ha másokkal futunk, az együtt töltött aktív idő jótékonyan hat a társas kapcsolatainkra. Versenyeken az önmagunkkal és másokkal versengés hozzájárulhat a motivációnk folyamatos fenntartásához, mely folyton egyre jobb eredményre sarkall.” – foglalja össze Túróczi Réka hosszútávfutó, triatlonista.

Falmászás / boulderezés:

A sziklamászásból gyökerező boulderezés az elmúlt években hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, mely a fizikum erősítő és tartásjavító hatásán kívül mentálisan is formába hoz. “Mászás közben a megszokottnál magasabban végzett intenzív fizikai terhelés miatt csak a jelen pillanatra és a következő mozdulatra tudunk koncentrálni, ami egy aktív meditációként növeli a koncentrációs, valamint a problémamegoldó képességünket. A gazdag formavilágú és méretű fogások változatos elhelyezése a ciklikus mozgásokhoz képest komplexebb mozgásformákat garantál, ami az izomzat mellett sokrétűen fejleszti a testtudatot, valamint az egyensúlyérzékünket. Az alacsonyabb és könnyebb utakon a kezdők is egyből sikerélménnyel gazdagodhatnak.” – emeli ki Vörös Tamás, a budai Gravity Boulder Bar falmászóterem vezetője. Hozzáteszi, hogy a minél hatékonyabb fejlődés érdekében a boulderezést érdemes szervezett keretek között kipróbálni. Úgy látja, januári újranyitásuk óta náluk is egyre többen jelentkeznek edzésekre.

Küzdősportok:

Ugyan a küzdősportok esetében a cél hagyományosan az ellenfél legyőzése, mégis szinte az összes ilyen mozgásforma a testi erőn túl, nagy hangsúlyt helyez a fejlődés lelki vonatkozásaira is. Ellenfelünkkel meg kell tanulnunk kölcsönösen tisztelni egymást, miközben a győzelem érdekében fel kell térképezni a másik viselkedését. Az egymásra fókuszálás, odafigyelés mellett harc közben elsajátítható a védekezés és a támadás egyensúlya, mely az élet többi területén is segíthet a határok meghúzásában. A meghatározott mozgások tökéletesítésével egyaránt fejleszthető a testtudat, valamint a koncentrációs és koordinációs képesség. Az intenzív, testi és szellemi gyakorlatok segítenek a stressz levezetésében, a versenyeken elért sikerek pedig növelik az önbizalmat. Bizonyos harcművészetek spirituális vagy filozófiai irányelvei a sportolók életmódjában is kifejeződnek. A sajátunktól eltérő, távoli kultúrák megismerése így segíthet a látókörünk kiszélesítésében is.

crossfit

Crossfit: Napjaink egyik népszerű fitnesz irányzata, szerteágazó eszköztárával (gimnasztika, állóképességi gyakorlatok, súlyemelés) a minél jobb általános erőnlét (fitnesz) megteremtésére törekszik, tíz különböző képesség (erő, kardiovaszkuláris állóképesség, flexibilitás, agilitás, teljesítmény, kitartás, koordináció, egyensúlyérzék, gyorsaság, pontosság) intenzív és egyenletes fejlesztésével. A sportban kiemelt szerepe van a mentális tényezőknek, elsősorban az akaraterőnek. A rendkívül intenzív edzések során mindenekelőtt magunkkal kell versenyeznünk, az általunk kitűzött célok teljesítésétől azonban sikerélményt élhetünk át. A Crossfit teret enged a kreativitásunknak is: a gyakorlatok szinte végtelen módon kombinálhatók így sosem válnak unalmassá, ezáltal viszont képesek a legtöbb izomcsoportot megmozgatni, amellyel a testtudatunk is fejleszthető.

Sportolás cukorbetegen – Így étkezz egészségesen

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.