Vonzóbb a több prosztatavizsgálat

A prosztatarák szűrés népszerűsítését célzó egészségügyi kampányok eltántoríthatják a férfiakat a prosztatavizsgálattól.

A Psychological Science legújabb számában közölt tanulmány során a Heidelbergi Egyetem kutatói a prosztatarák szűrésre való hajlandóságot vizsgálták 45 éven felüli férfiak esetében két német nagyvárosban. A szűrésben még sosem részvett férfiakat két kijelentés egyikével szembesítették: tavaly a német férfiak csupán 18 százaléka vett részt szűrésen, illetve 65 százalékukat szűrték.

A kutatók megjegyezték, hogy tényszerűen mindkét kijelentés igaz, mert az első adat az egyéves szűrési időszakra utalt, a második pedig az élethosszig tartó szűrési mintát tükrözte. Miután a résztvevők meghallgatták a számukra kijelölt kijelentést, a kutatók arra kérték őket, jelezzék, kívánnak-e részt venni szabványos szűrővizsgálaton a következő évben.

Az eredmények azt mutatták, hogy azok a férfiak, akik a magasabb szűrési arányról hallottak, sokkal nagyobb valószínűséggel jelezték igényüket a szűrővizsgálatra. Az alacsonyabb szűrési arányról tájékoztatott férfiak pedig kisebb valószínűséggel adták meg adataikat, amelyek alapján be lehet hívni őket rákszűrésre.2948A szerzők szerint az egészségügyi kampányok tartalmának egyszerű módosításával jelentős hatást lehetne elérni a népszerűsítő kampányok motivációs erejére, legyen szó akár a prosztatarák szűrésről, vagy bármilyen más fontos egészségügyi kérdésről, például a higiéniáról vagy a védőoltásokról.

Monika Sieverding szerint ez azért annyira érdekes, mert rendkívül könnyen változtathatunk. A hozzáállást nagyon nehéz megváltoztatni, a kampány felépítése azonban könnyűszerrel módosítható.

Forrás: