Vezethet a nagypapa? 2012-02-02 Kórkép Megosztás: Tweet Lehetséges, hogy kiváló vezető, de a kor akkor is kifoghat az idős nagypapán, nagymamán. Mit kell tudni az időskori vezetésről? Bármilyen remek sofőr volt is korábban az ember, ahogy idősödik, bizonyos dolgok megváltoznak. Természetesen a fiatalok között is akad, aki valamilyen betegség – melyről esetleg nem is tud -, vagy egyéb probléma miatt egyszerűen elveszíti uralmát az autó felett, de a nagyszülő korúaknál ennek valószínűsége jóval nagyobb. Hatással lehet vezetési képességeikre az állapotuk, akár belátják, akár nem. Sajnos, vannak, akik makacsok ilyen szempontból, pedig a maguk és mások életét is veszélyeztetik, ha nem ismerik el, hogy egy idő után nem feltétlenül alkalmasak vezetésre. Az idősek nem tehetnek róla, hogy képességeik a korral változnak. Annyi bizonyos, hogy reflexeik lassabbak lesznek, nem mérik fel olyan jól a sebességet és a távolságot sem, mint fiatalabb korban. Hajlékonyságuk sem a régi – ami fontos például a tükrök ellenőrzésekor vagy tolatáskor -, ahogyan a megfelelő reakcióidő is csökkenhet. Összezavarodhatnak, és máris kész a baj! Nem mindegy, mennyire tökéletes a táblafelismerésük, a koncentrációjuk, mennyire figyelnek az irányjelzésre, az időben fékezésre, a gyorsításra, vagy arra, hogy milyen egy kanyar íve. 75 éves kor felett egyre nagyobb rá az esély, hogy ha balesetet szenvednek, akkor azt nem élik túl, márpedig annak is nő a valószínűsége, hogy könnyebben karamboloznak! Ütköznek, és vagy belehalnak, vagy nem épülnek fel teljesen többé! A mai modern autók sok szempontból megkönnyítik a nagyszülő korúak dolgát, ám, ahogyan a modern technika általában érthetetlen az idősek számára, úgy az új műszaki megoldások is megzavarhatják őket. Nem értik a dolgok működését, túl sokáig foglalkoznak vele, pánikolni kezdenek, és sajnos ez is hozzájárulhat, hogy balesetet szenvedjenek. A 75 év felettiek már nagy eséllyel követnek el olyan hibákat, melyek kritikusnak számítanak, és egy kezdő vezetőnél az oktatónak kellene beavatkoznia ilyen esetekben. A kritikus hibák aránya 85 év felett még tovább nő. Leggyakoribb, hogy nem észlelik, illetve nem is ellenőrzik a holttérben levő autókat. Mi a korhatár? Fontos természetesen, hogy az ember időskorban is sokat autózzon, ha még autózhat, így kevésbé jön ki a gyakorlatból, ám nem véletlen, hogy az idősebbeknek rövidebb időre hosszabbítják a jogosítványát. Az orvosi vizsgálaton megbizonyosodnak arról, hogy az illető alkalmas-e még a biztonságos vezetésre. A háziorvos hatáskörébe tartozik, hogy a vizsgálat után engedélyezze életkorhoz kötött időtartamra az idős embernek a vezetést, azaz a jogosítvány meghosszabbítását. Az egészségügyi alkalmassági vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a járművezetőnek nincs-e olyan betegsége, testi vagy szellemi, illetve érzékszervi fogyatékossága, amely őt a vezetésre, a forgalomban való részvételre alkalmatlanná teszi. Azokat a feltételeket is meg kell határozni, melyek mellett ezek fennállása esetén vezethet az illető. Aki a 60. életévét betöltötte, de a 70-et még nem, 3 évenként, aki pedig már a 70-iket is, annak 2 évenként kell megjelennie egészségi alkalmassági vizsgálaton. Korábban, és soron kívül köteles alkalmassági vizsgálatot kérni az, akinek volt eszméletvesztéssel járó rosszulléte, sérülése, illetve egyensúly érzés zavara lépett fel. Soron kívül köteles megjelenni az is, akinek a látásélességét tekintve rosszabbodás állt be, amely nem javítható, hallása sem olyan már, hogy a forgalom menetét megfelelően észlelje, vagy a halláscsökkenése zavaró. Súlyos hipoglikémia esetén ugyancsak idő előtti alkalmassági vizsgálat szükséges. Ezen felül, a soron kívüli alkalmassági vizsgálatot indokolja – ez azonban fiataloknál is előfordul – az elmebetegség vagy annak maradványállapota, bármilyen eredetű tudatzavar, epilepsziás tünetek, látás-és hallászavar, a mozgásképesség ismétlődő vagy tartós zavara is. Forrás: