Mutasd mit viselsz és megmondom ki vagy!

A márka eredetileg a minőségi termék garanciáját biztosította a vásárló számára, mára viszont túlnőtt önmagán.

Fogyasztói társadalomban élünk. Sokkal több terméket veszünk, mint amire szükségünk van, mivel mára ez a mérvadó. Átalakult az értékrendünk, melyben a márkáé lett a főszerep. Persze ez nem feltétlenül a mi hibánk, hiszen szinte lehetetlen olyan terméket találni, ami logómentes.

És bizony meg kell válogatnunk, mit viselünk, mivel a sztereotípiák működnek, így ha nem vigyázunk, gyorsan olyan skatulyába sorolnak be minket, amiből nincs kiút. Másrészről nekünk sem mindegy, milyen képet mutatunk a külvilág felé. Mindenkinek meg van a saját stílusa, amit a gardróbunk rejt magában.

cipok8

A dolog pikantériája, hogy tömegcikkek által törekszünk az egyéniségre, ráadásul szemérmetlenül nagy összegeket is hajlandóak vagyunk ezért az "egyéniségünkért" megfizetni. Jól ismert kifogás egy-egy ilyen darab megszerzésékor a – de ez a cipő két év múlva is cipő lesz, hiszen a márka rá a garancia – mondatunk, és valóban így is van.

Viszont biztos, hogy mi már nem fogjuk hordani, mivel rég kiment a divatból. Tehát újra van szükségünk. Válogatni pedig kedvünkre tudunk az üzletek és a címkék között. Így nem véletlen, hogy a vásárlási mánia mellett felütötte fejét a márkafüggőség.

Az egész napunkat végigkíséri ez a folyamat. Megválogatjuk miben alszunk, milyen kávét iszunk, melyik újságot olvassuk, a ruhánkat, a cipőnket, a táskánkat, de még a napszemüvegünket is. A sor végtelen és minden eleme mérvadó, hiszen csepegteti rólunk az információkat.

Természetesen fontos, hogy minőségi terméket válasszunk, és az is, hogy mire költjük el a nehezen megkeresett pénzünket, amennyiben mi keressük meg azt a pénzt. Ráadásul figyelembe kell venni, hogy a tinik körében már nem felétlenül elegendő, ha egy világcég márkáját viselik.

vasarlas4

Sokkal kelendőbbek a divattervezők által kreált egyedi "dizájnercuccok", ami viszont nyilvánvalóan magasabb árkategóriába tartoznak. Persze nem vitás, hogy kárpótlásul megfizethetetlen értékekhez jutnak hozzá, nem beszélve arról, hogy az ebédlőben sem vetődnek rájuk megvető pillantások. Megnyugtató.

Mégis mivel tud többet egy ruci márkázatlan társánál? Tényleg a címkén múlik? Igen. Sokaknak bizony azon. A márka ugyanis többet rejt magában. Egy adott fogyasztói csoport részesei leszünk, melynek velejárója egyfajta életérzés, ami csak bizonyos boltokban történő vásárlás után érezhető. Legalábbis egyeseknek.

Vagy mindez csak önámítás? Egyszerűen csak arról van szó, hogy át szeretnénk kerülni egy áhított csoportba? Oda, ahova a számunkra fontos emberek tartoznak? Könnyen lehet, hogy ez mindenkire igaz, csak nem akarjuk beismerni. Az biztos, hogy megjelenésünk tükrözi énünk egy részét a külvilág felé, és az első benyomás olykor mérvadó lehet, de nem árt belegondolni, hogy a végletekig hajszolt márkamánia is negatív érzéseket kelt környezetünkben.

Forrás: