Hogyan hallgassunk meg másokat?

Mindannyian szeretjük, amikor bennünket meghallgatnak. De vajon mi is szeretünk másokat hallgatni? Egyáltalán tudunk másokra figyelni?

A másikat meghallgatni egyben azt jelenti, megtiszteljük a figyelmünkkel.

Teljes lényünket az ő mondanivalójának szenteljük, megpróbáljuk átérezni, mire is szeretne kilyukadni, mire akar rámutatni. Az ember jól érzi magát egy másik ember figyelmének középpontjában. Különösképp, mert ilyenkor úgy érzi, fontos, meghallgatják – azt amit ő akar mondani, és úgy, ahogy szeretné.

A figyelem gyógyít

Az előzetes elképzelésektől mentes, befogadó figyelem meggyógyítja azt, akire irányul. Nem azért, mert a hallgatás végén tanácsba fordul. Ez nem is szükséges. Sokkal lényegesebb, hogy a saját történetét kimondó beszélgetőtárs a sztori megfogalmazásakor külső szemmel, új megvilágításban látja az elmondottakat. A másik figyelmének segítségével megtisztíthatja az elbeszélt eseményt a saját értékelésétől is, ezzel közelebb kerülve a megoldáshoz.

depresszio

Lehet egy kérdéssel több?

Sokszor nem is érdemes tehát konzekvenciát megfogalmazni. A hallgatás többet segíthet, mert a megértést nem tálcán kínálja, hanem a figyelem ráirányításával a történet szereplőjére bízza a felismerést. A tanácsadás legjobb módja inkább a kérdezés. Minél többet, mert annál több szempontból vizsgáltatja meg történetét a mesélővel. Anélkül vezeti mélyebbre, hogy eközben meg kívánná változtatni őt.

Testbeszéd

Amikor másokat hallgatunk, gyakran öntudatlanul értékeljük a hallottakat. Akkor is, ha nem beszélünk róla. Karba tesszük kezünket-lábunkat: bezárkózunk. Szánk elé rakjuk a kezünket, az arcunkkal babrálunk: nem értünk egyet a hallottakkal. Kerüljük a másik pillantását: ellenkeznénk, de nem tesszük.

Figyeljünk oda testtartásunkra. Egyrészt sokat elárul arról, ítélkezünk-e beszélgetőtársunk fölött. Másrészt az is segíti a megnyílást a másik felé, ha tudatosan nyitott testtartásba helyezkedünk. Ha fölfedjük mellkasunkat, nem takarjuk kezünkkel az arcunkat, partnerünk szemébe nézünk a beszélgetés során.

Forrás: https://napidoktor.hu/index