Gyermekfejlődés – Avagy mire képes egy 3-4 éves?

Fontos, hogy a mérföldköveket meglépje

Ha sikeresen „túléltük” a gyermek első két évét, remélhetőleg maradt energiánk arra, ami előttünk áll – ezeket hívják ugyanis a varázslatos esztendőknek az iskolakezdés előtt. Lássuk, mi változik, mire képes egy 3-4 éves csemete?

A kisgyermekek 3. és 4. éve igazi csodákat rejt magában. Csemeténk végre hallgat ránk és tele van fantáziával. Növekedése folytatódik és számos módon fejlődik. S bár a gyermekek különböző időpontokban érnek el fejlődési mérföldköveket, a legnagyobb valószínűséggel az alábbi fejlődési mérföldköveket éri el, mielőtt az 5. életévét betöltené.

Mérföldkövek a nyelvi fejlődésben

Ha a lurkó még nem is igazán beszél, ez hamarosan megváltozik – 3 és 4 éves kor között a gyermeknek képesnek kell lennie az alábbiakra.

  • Megmondani a nevét és a korát
  • Beszélni 250-500 szó alkalmazásával
  • Válaszolni az egyszerű kérdésekre
  • Öt-hat szóból álló, majd 4 éves korig teljes mondatokban beszélni.
  • Tisztán beszélni, bár 4 éves korig nem biztos, hogy teljesen érthető, amit mond.
  • Történeteket elmondani.

Kognitív mérföldkövek

A gyermek fejlődése olyan szakaszába ér, hogy számos kérdést tesz fel. „Miért kék az ég?” „Miért van a madaraknak tolla?” Kérdések tömkelege zúdulhat ránk. Bár ez bosszantó lehet időnként, a gyermekek számára ez egy normális folyamat része. Amellett, hogy állandóan azt kérdezgeti, miért?, képesnek kell lennie a következőkre:

  • Helyesen megnevezni az ismerős színeket
  • Megérteni, mit jelent a különböző és az ugyanolyan, elkezdeni összehasonlítani a méreteket
  • Kreatívan fantáziálni és színlelni
  • Követni három részből álló utasításokat
  • Emlékezni egy történet részleteire
  • Jobban megérteni az időt (például, hogy reggel van, délután vagy este)
  • Számolni és megérteni a számolás fogalmát
  • Forma és szín szerint válogatni a tárgyakat
  • Megoldani a korának megfelelő kirakós játékokat
  • Felismerni és azonosítani gyakori tárgyakat és képeket

A mozgás mérföldkövei

A már óvodába járó gyermek továbbra is mozgásban van. 3 és 4 éves kor között a gyermeknek képesnek kell lennie a következőkre:

  • Le és fel járkálni a lépcsőkön, váltakozó lábakkal
  • Rúgni, dobni, elkapni a labdát
  • Jól mászni
  • Magabiztosabban futni és triciklit vezetni
  • Egy lábon megállni, illetve ugrálni több mint 5 másodpercig
  • Könnyedén előre és vissza járkálni
  • Lehajolni esés nélkül
  • Segítsen felvenni és levenni a ruháit

Kéz- és ujjkészségek

A gyermek sokkal fürgébbé válik. Fejlődése ezen pontján képesnek kell lennie az alábbiakra:

  • Könnyen kezelni kis tárgyakat, lapozni egy könyvet
  • Használni a korának megfelelő ollót
  • Megoldani krök és négyzetek másolását
  • Lerajzolni egy személyt, 2-4 testrésszel
  • Leírni néhány nagybetűt
  • Tornyot építeni 4 vagy több építőkockából
  • Felöltözni és levetkőzni segítség nélkül
  • Lecsavarni és felcsavarni egy üveg fedelét
  • Forgatni a forgó fogantyúkat

Érzelmi és szociális mérföldkövek

Ebben az időszakban a gyermek nemcsak fizikailag, érzelmileg is függetlenebbé válik. Megfigyelhetjük, hogy kevesebb hisztit rendez, ha a babysitterre vagy az óvodában hagyjuk. Emellett szociálisabb is lesz, képes együttműködni kis barátaival és bizonyos problémamegoldó képességeket is mutat.

A fejlődés ezen szakaszában a gyermeknek képesnek kell lennie az alábbiakra:

  • Utánozni a szülőket és a barátokat
  • Szeretetet mutatni családja és barátai iránt
  • Érzelmek széles skáláját produkálni, például szomorúnak, haragosnak, boldognak lenni vagy unatkozni

Azt is észrevehetjük a lurkón, hogy képzelőereje túlpörög. Ez jó és rossz is lehet – a fantázia és a színlelt játék egyre érdekesebbé és vonzóbbá válik számára, ugyanakkor a gyermek irreális félelmeket is kialakíthat, például azt hiheti, hogy egy szörny lapul a szekrényben.

Mikor aggódjon a szülő?

Minden gyermek a saját tempójában növekszik és fejlődik. Nem kell aggódni, ha nem ért még el minden mérföldkövet. A fejlődés terén azonban fokozatos előrelépés tapasztalható az idő előrehaladtával, s ha ezeket nem észleljük, a csemete fejlődése késhet – ha az alábbiakat vesszük észre, érdemes beszélnünk egy gyermekorvossal.

  • Képtelen labdát dobni, ugrálni egy helyben, vagy triciklivel közlekedni
  • Gyakori esések jellemzik és nehézséget okoz neki a lépcsőn járni
  • Képtelen tartani a zsírkrétát a hüvelykujj és az ujjak között – gondjai vannak a firkálással és nem tud lemásolni egy kört
  • Nem tud elmondani 3 szónál többől álló mondatot, helytelenül használja az “én” és “te” szót
  • Tartós nyáladzás és beszédzavar jellemzi
  • Nem tud 4 építőkockát egymásra rakni és gondjai vannak a kis tárgyak kezelésével
  • Továbbra is rendkívüli elválasztási szorongást tapasztalunk
  • Hiányzik az érdeklődése az interaktív játékok iránt és nem foglalkozik a fantáziajátékkal
  • Nem játszik más gyerekekkel és nem reagál a családon kívüli tagokra
  • Az önkontrollja nem javul, ha dühös vagy ideges
  • Nem érti az egyszerű utasításokat, vagy megismétli azokat
  • Kerüli a szemkontaktust
  • Elutasítja, hogy egyedül öltözzön, aludjon vagy megmosakodjon

Emellett, ha azt vesszük észre, hogy a gyermek ellenáll vagy gondjai vannak olyan dolgok elvégzésével, amelyekre egyszer már képes volt, ezt mindenképp tudassuk az orvossal. Mindez ugyanis a fejlődési rendellenesség jele lehet. Ha a gyermek fejlődése késésben van, számos kezeléssel lehet rajta segíteni.

Már óvodás korban neveld felelős fogyasztásra a gyermeked

Forrás: https://napidoktor.hu/index.php


Egy válasz

  1. Jáger László

    Lképzelhetetlenül sokra!!
    Miből lesz a cserebogár!!!???..
    Sőt 2-3 év múlva még többre…
    csak ennyi
    barátilag
    J.L.