Gyermekrajzok – mi a normális?

Minden gyerek rajzol. Így fejezik ki magukat, éppen ezért megéri figyelni rájuk. Így nem csak fejlődésüket követhetjük nyomon, hanem az esetleges problémákat is kiszúrhatjuk

Figyelmeztető jelek

A gyerekek fejlődésében van egyfajta séma, de ha valaki ettől eltér, még nem jelenti azt, hogy lelki problémái lennének. Fontos hangsúlyozni, hogy semmi, de semmi értelme önjelölt elemzőnek felcsapni, mert egy kisgyereknél nem lehet elkülöníteni, hogy ábrázolt világában mi az igazi, és mi a képzelet szüleménye. Ha felmerül a gyanú, hogy valamit a rajzon keresztül szeretne közölni, érdemes felkeresni egy pszichológust. Azonban van néhány szimbólum, melyekre érdemes odafigyelni, főleg, ha vissza-visszatérnek.

Ilyen, ha a gyerek ún.szexi jegyeket” rajzol: mély dekoltázst, erős sminket, kirívó ruhát, nagy szájat, hosszú, kilógó nyelvet. Ha a fallikus ábrázolás erőteljes vagy központi szerepet kap a rajzon, az is árulkodhat. Méhek, vagy darazsak hatalmas fullánkkal, de akár a kígyó is jelezheti a gyerek fájdalmát. A gyerekeknél gyakori a csonkolt emberrajz is. Vagy a figura feje vagy egy végtagja hiányzik, esetleg valami eltakarja alakjának egy részét. Ilyenkor általában szégyenérzetből tüntet el bizonyos részeket.

koszos_gyermek_kepgaleria3

Fejlődési szakaszok

A gyerekek ugyanakkor állandóan fejlődnek, így nem érdemes mindjárt farkas kiáltani, ahogy attól sem kell tartani, hogy a gyerek analfabéta lesz. A besorolás szerint 3 éves korig amorf mintákat rajzolnak, firkálnak inkább, mint alakokra törekszenek. Ilyenkor még élvezik az alkotást, azt, hogy a ceruza nyomot hagy a papíron. Aztán megtanulják, hogy húzzanak egyenes vonalat, majd zárni kezdik a formákat.

3 éves kor felett, már az emberábrázolás is megjelenik, bár egyelőre elnagyoltan: fej-láb vagy pont-pont emberkeként. 6 éves korban már mindent rajzolnak, amit odáig megtanultak, jellemző a röntgenrajz (amikor átlátszik pl. a ház fala). 7 évesen már profilból is ábrázolnak.

10-11 éves korukra megtanulják az arányos ábrázolást, a rajz mind inkább közelít a valósághoz. Ezután már nem nagyon tanul újakat, csak fejleszti addigi tudását.

Mivel a gyerekek általában a velük történteket rajzolják le, illetve azok hatásait örökítik meg, érdemes beszélgetni velük az alkotásaikról. Ezzel nem csak jobban megismerhetjük, de a lehetséges bajt is időben észlelhetjük, és ha szükséges, cselekedhetünk.

vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3);

Forrás: