Minden nap egy alma az orvost távol tartja

Mindannyian hallottuk már ezt a népi bölcsességet az almával kapcsolatban, de vajon mennyi az igazságtartalma?

Az Európai Friss Kalandok program utánajárt az alma ókor óta ismert egészségmegőrző hatásainak. A Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepe keretében Marton Adrienn ételstylist még az egyik legnagyobb hazai almatermelőhöz is ellátogatott, hogy feltárja az alma titkait. 

Fotó: 123rf.com

Miért jó az alma? 

1, Nagyszerű vitamin- és tápanyagforrás 

Az alma tartalmaz A-vitamint, B-komplex-, illetve C-vitamint, káliumot, kalciumot, cinket, magnéziumot, fluort, jódot, foszfort, nátriumot, szelént, pektint és vasat.  

2, Csökkenti a rákos megbetegedések kockázatát 

Az almában megtalálható antioxidánsok a sejteket károsító folyamatok semlegesítésével hatnak jótékonyan egészségünkre, erősítik az immunrendszert, gyulladáscsökkentő- és rákmegelőző hatással rendelkeznek.   

Kanadai kutatók vizsgálataik során antioxidáns tartalmuk alapján rangsorolták az almafajtákat. Megállapították, hogy a piros almafajták antioxidáns tartalma magasabb, ezért egészségesebbek. A sorban az első zöldalmafajta az ötödik helyre került a listán, nagyjából fele annyi antioxidánst tartalmazott, mint az első helyen szereplő piros alma.

Fotó: 123rf.com

 

3, Segíti az emésztést 

 Magas rosttartalmának köszönhetően az alma kétszeresen is jótékonyan hat az emésztésre. Rosttartalmának egyharmadát a pektin adja, ami javítja az anyagcserét, savtartalma pedig a bélmozgást serkentve kedvez az emésztési folyamatoknak. Megköti a bélben a rákkeltő anyagokat, csökkenti a vastagbél daganatok kialakulásának kockázatát. Az édesanyák tudják, hogy az alma hatékony hasmenés ellen, ezért a kisgyerekeknek gyakran adnak reszelt almát ilyen panaszokra.  

4, Rendben tartja a koleszterinszintet 

A magas koleszterinszint számottevően növeli a különböző szívbetegségek és a szélütés kockázatát. Az almában bőségesen megtalálható pektin azonban képes csökkenteni azt, jelenlétében ugyanis a táplálékkal elfogyasztott koleszterin nem szívódik fel, hanem a bélcsatornában marad, amíg ki nem ürül onnan.  

Fotó: 123rf.com

5, A magas vérnyomás ellen is hatásos lehet 

Káliumtartalma miatt az alma a szívinfarktus és a magas vérnyomás ellen is hatásos lehet. 

6, Csökkentheti a savképződést 

A tapasztalatok szerint az alma csökkenti a vesekő- és húgysavképződést, mivel organikus sói semlegesítik a fehérje bomlástermékeiből származó savakat. 

7, Almával az egészséges, fehér fogakért 

Az almafogyasztás serkenti a nyáltermelést a szájban, ezáltal segíthet megakadályozni a fogszuvasodást. Az almasav világosító hatása hatékony lehet a fogak elszíneződése ellen. 

8, A fogyókúrából sem érdemes kihagyni 

Az alma rendkívül gazdag a pektin nevű, vízben oldható rostban, amely teltségérzetet okoz, csökkenti a cukor felszívódását, és segíti a szervezet méregtelenítését. Az alma kb. 85%-a víz, fruktóz tartalma azonban viszonylag magas. Fogyókúrából ennek ellenére sem szabad kihagyni számos jótékony tulajdonsága miatt, melyeknek köszönhetően az egészséges életmód és kiegyensúlyozott diéta egyik nélkülözhetetlen eleme, a cukorbetegeknek azonban figyelniük kell fruktóztartalmára. 

Fotó: 123rf.com

Az őszi időszakban se hagyjuk ki az almát napi étkezéseinkből, mert rendszeres fogyasztása nagyban hozzájárulhat egészségünk megóvásához, szervezetünket felkészíti a vitaminhiányosabb téli időszakra. Ha az almát alaposan megmosva, kimagozva, gusztusosan feldarabolva tesszük a család elé, egészen biztos, hogy mindenki megkóstolja! Sőt, egy közös családi filmnézés alatt akár a popcorn helyett is beválhat! 

Ha szeretnél mindig finom, zamatos almát vásárolni és megtanulni a trükköket, nézd meg a Friss Zöldségek és Gyümölcsök Ünnepe keretében készült videót, amelyben Marton Adrienn a finom alma titkának járt utána! 

Fotó: 123rf.com

Jó tudni! 

A hasznos vegyületek (például: flavonoidok, chlorogénsav stb.) legnagyobb számban az almahéjában vannak jelen, ezért leginkább hámozás nélkül, nyersen ajánlott fogyasztani ezt a gyümölcsöt.  

Fontos! 

Az almamag kis mennyiségű ciánt tartalmaz, lehetőleg ne rágjuk szét és ne nyeljük le! 

 

Forrás: Ratkó Tünde szülésznő


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.