Kávéivás egészségesen – avagy mennyi az annyi?

Hogyan érdemes fogyasztani?

Attól függően, hogyan használjuk, a kávé lehet hatékony energianövelő és feldobó, de akár rossz hatással is lehet ránk. Ez attól függ, egészségesen alkalmazzuk-e.

Sokakat érdekel, vajon egészséges mértékű-e a kávéfogyasztásuk. Egy kávé ébredés után, egy a reggeli közlekedéshez, néhány latte az irodában és egy presszó vacsora után – egészséges szokás vagy inkább függőség?

A kávéban levő koffein átmenetileg felpörgeti az embert és növeli figyelmét, teljesítményét, javíthatja a koncentrációját. Mielőtt azonban töltünk magunknak még egyet, érdemes elgondolkodni a kávé fő összetevőjén. A koffein lényegében gyógyszer, s nem tápanyag, amely a vitaminokhoz vagy az ásványi anyagokhoz hasonló.

S mint ilyen, vannak helyes és rossz módszerek a használatára.

„Fontos tudni, miként ha testünkre és érzékelésünkre – mondta el Gail Frank dietetikus és epidemiológus, a Long Beach-i Kaliforniai Állami Egyetem munkatársa. – Rosszul használni például azt jelenti, hogy nem alszunk eleget és aztán sok kávéivással igyekszünk túlélni a napot.”

Ami azt illeti, a túl sok koffein egészségügyi problémákhoz vezethet, így például magas vérnyomáshoz, törékeny csontokhoz, alvásproblémákhoz, vagy egyszerűen ingerlékenységhez. Gondot okozhat az is, ha szülőként megengedjük a gyereknek a kávé alkalmazását, mivel a gyerekek sokszor tápanyagban gazdag italok helyett is használhatják.

A kiskorúak, tinédzserek számára különösen veszélyes lehet a kávé ivás, mivel ők még növekedésben vannak, ám a koffein kiszűrheti a csontokból a szükséges kalciumot, s késleltetheti a növekedést vagy gyengíti a csontokat.

Minden fogyasztott 147 milliliter kávé után 5 milligramm kalcium távozik a szervezetünkből – hívja fel a figyelmet Gail Frank. A jó hír viszont, hogy az értékes tápanyagok egy részét visszanyerjük azzal, ha adunk 2 evőkanálnyi tejet a kávéhoz, vagy latte formában isszuk azt.

Íme néhány tipp, hogy a kávéivás egészséges is legyen.

1.Mindig hallgassunk a szervezetünkre, mielőtt túlzásba visszük a kávé fogyasztását. Akkor is figyeljünk oda, ha mások azt mondják, ők este is ihatnak kávét, nincs rájuk különösebb hatással.

Számos kutatás szerint 1-3 csésze kávé naponta (több mint 300 milligramm koffein) nincs negatív hatással az egészséges emberre. Ugyanakkor, terhes nők, szívbeteg vagy peptikus fekélyben szenvedő emberek, illetve idősebbek jobban teszik, ha odafigyelnek az adagra és keveset isznak.

3.Vegyük figyelembe, hogy a kávé koffeintartalma a pörkölési és főzési módszerektől függően változhat, ahogyan ez a csésze méretére is igaz. Kávézólánctól is függ, mennyi koffein kerül egy csészébe, s ezt nem árt fejben tartani.

Fotó:123rf.com

4.Tudnunk kell, hogy a koffein nemcsak kávéban található meg, így nem csupán kávéivással juttatjuk azt a szervezetünkbe. Egyes teákban, csokoládéban, üdítőben, sőt megfázásra és fejfájásra adott gyógyszerekben is megtalálható.

5.Azok a kávéivók, akik rendszeres fogyasztók, könnyen tapasztalhatnak elvonási tüneteket, ha egyik nap kevesebbet isznak. Hozzá lehet azonban szokni az adagcsökkentéshez, 24-48 órán belül jól leszünk – vagy amikor megisszuk az új adag kávénkat.

6.Fontos tudni azt is, hogy egyes gyógyszerek kölcsönhatásba léphetnek a koffeinnel. A potenciális problémákról érdemes konzultálnunk orvosunkkal vagy gyógyszerészünkkel.

Forrs: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.