7 menopauza tünet kezelése

A negyvenes éveiben jár és hőhullámok, álmatlanság, hangulatzavarok gyötrik? Elképzelhető, hogy a menopauzát, vagyis a hormonrendszer átrendeződését éli át, amellyel kapcsolatban Dr. Demjén László, az Oxygen Medical nőgyógyásza jó tanácsokkal szolgált.

A legtöbb menopauza tünet kezelhető

Normális esetben a változókor 45 éves kor után kezdődik. Tíz évig is eltarthat úgy, hogy az utolsó menstruáció általában az 50. év körül jelentkezik. Ha a menopauza még 40 éves kor előtt fellép, korai klimaxról beszélhetünk. A dohányzáson kívül erre hajlamosíthat még a stressz, a soványság, és a gyermektelenség.

  • A menopauza folyamata során a petefészkek működése fokozatos leáll, a női ciklus szabálytalanná válik, a hormonértékek széles határok közt ingadoznak, majd az ösztrogénhormon termelődése be is fejeződik. Mivel számos menopauza tünet az ösztrogénhormon hiányának köszönhető, súlyos kellemetlenségek esetén mindenképpen érdemes elgondolkozni ennek, és más hormonoknak a pótlásáról. Mielőtt erről döntés születne, ajánlott egy alapos kivizsgálás, melynek összetevői:
  • nőgyógyászati vizsgálat,
  • EKG,
  • laborvizsgálat,
  • testsúly- és csontsűrűség mérés,
  • ultrahang vizsgálat,
  • egyéb, a nőgyógyász által javasolt vizsgálatok.
  • A páciensnek és a szakorvosnak együtt kell meghoznia a döntést, amelynek fő törekvése a legkisebb, még hatékony adag előírása. A szükséges hormonpótlást mindenképpen egyénre szabva kell elrendelni, és rendszeres orvosi kontroll mellett lehet biztonságosan alkalmazni – összegzi tapasztalatait dr. Demjén László, az Oxygen Medical nőgyógyásza, a Magyar Menopauza Társaság tagja.

7 menopauza tünet kezelése életmóddal

woman cooling herself with electric fan

  1. Hőhullámok, éjszakai izzadás
  • Mozogjunk hetente legalább háromszor.
  • Öltözzünk vékonyabban.
  • Szellőztessük ki este a hálószobát, fűtési szezonban állítsuk be alacsonyabb hőfokot.
  • Kerüljük a kávét, az alkoholt, az erős fűszereket, ha lehet, ne dohányozzunk.
  • Tanuljunk meg egy stresszkezelő módszert, mint meditáció, relaxáció, stb.
  1. Alvászavarok
  • Ne estére időzítsük az edzést, mert az megnehezíti az elalvást.
  • Legyen napirendünk, igyekezzünk azonos időben elaludni és felkelni.
  • Minimalizáljuk a koffeinfogyasztást, kávét, teát, energiaitalokat.
  1. Hangulatzavarok, levertség
  • Bármilyen furcsa, de a nyújtógyakorlatok a hangulatunkra is pozitívan hatnak, ha nincs mozgásszervi problémánk, tanuljuk meg szakembertől a mozdulatokat. Hasznos lehet a jóga is.
  • Ha sikerül rendezni az alvászavart, a hangulati problémák is oldódhatnak.

erzelem, zsarolas

  1. Súlynövekedés és csontritkulás
  • A zöldségekben, gyümölcsökben, teljes kiőrlésű gabonában, rostban, és telítetlen zsírsavakban és finomítatlan szénhidrátokban gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozás segít megelőzni a hízást.
  • Növeljük a kalcium, és ha szükséges, a D-vitamin-bevitelt. Ez utóbbi szintjéről egy egyszerű laborvizsgálattal megbizonyosodhatunk.
  •  A rendszeres mozgás a testsúly növekedésének és a csontritkulásnak is a legjobb ellenszere.
  1. Fogak romlása, elvesztése
  • A menopauzán átélt nőknél megnő a fogak levesztésének kockázata. Ennek a rizikófaktornak a hatását sokszorozzák más – főleg életmódbeli – tényezők. A leginkább romboló hatású a dohányzás, a túlsúly, a cukorbetegség és az elégtelen szájhigiénia. Ezért fontos a legalább kétszeri fogmosás fluoridos fogkrémmel, a fogközök tisztítása speciális kefével vagy fogselyemmel, és a cukros élelmiszerek helyett a nyers zöldségek, gyümölcsök választása.
  • A kellemetlen tünetként jelentkező szájszárazság miatt többet kell inni.
  • A menopauza során évenként kétszer érdemes részt venni fogászati szűrésen.

  1. Vaginális diszkomfort és szárazság
  • Érdemes kipróbálni a vény nélkül kapható síkosítókat.
  • A tüneteket csökkentheti a nem lankadó szexuális aktivitás is.

      7. Vizelettartási zavarok

  • Az intimtorna és más belső izmokat megmozgató torna rendszeres gyakorlása jelentősen enyhítheti a tüneteket.

Forrás: Oxygen Medical


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.