Így ismerhetjük fel a jó orvost

A múlt hét végén látott napvilágot a Haszon Magazin 100 legjobb magyar orvosát összesítő toplistája, melyben a Prima Medica MinőségRendszer szerint működő magánrendelők kiváló szakemberei is megtalálhatók.

A jó orvos ismérvei

Ezúton gratulálunk, Prof. Dr. Nékám Kristófnak (a Budai Allergiaközpont allergológusa és klinikai immunológusa), Dr. Hidvégi Editnek (a Budai Allergiaközpont gyermekgyógyásza gyermektüdőgyógyásza gasztroenterológusa) és Dr. Koppány Juditnak (a Budai Allergiaközpont fül-orr-gégésze, allergológusa, audiológusa). Valamint a Prima Medica EgészségCsoport gratulál a Toplista minden kiváló orvosának!

A listával kapcsolatban azonban a szakmai közönség máris megfogalmazott néhány megfontolandó kritikát, hiszen a rangsor összeállítói figyelmen kívül hagytak egy rendkívül fontos tényezőt: a pácienst.

Mi nem szándékozunk minősíteni a Toplistát, de véleményünk van!

A Haszon Magazin által leírt helyzet valós, vagyis valóban kissé tanácstalan egy ember, amikor kiderül, hogy az egészségét érintő probléma lépett fel. Innentől ő „a beteg”, vagy „páciens” az egészségügy számára. És a beteg gyakran valóban kénytelen környezete segítségét kérni – ahogy a Haszon Magazin is vázolja a tényeket -, ami azzal a kényelmetlenséggel is jár, hogy az ismerőseit be kell avatni a problémába, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy aki más betegségét hatékonyan kezelte, az a miénk esetében is ugyan olyan sikerrel jár. Ezért mindenképpen hasznos egy összefoglaló, szakterületekre lebontott lista, mint amilyen a Haszon Magaziné.

Azonban ezzel a probléma okát még nem kezeltük, csak némi kiindulási alapot találtunk a megoldásra. A gond ugyanis az orvos és a beteg közti kommunikációból, vagyis inkább ennek hiányából fakad. Amikor betegek leszünk, általában nem rendelkezünk egy olyan átfogó képpel a rendelkezésre álló lehetőségekről, amivel a zsebünkben máris tudjuk hova forduljunk és melyik információ hiteles. A kezelésünk során végig alapvetően fontos az orvos és a beteg közti kölcsönös kommunikáció és a Haszon Magazin listája éppen ezt a tényt nem vette be a lista készítésének szempontrendszerébe.

A Prima Medica EgészségCsoport tulajdonosa és orvosigazgatója kiemelt figyelmet fordít az orvos és páciens közti kommunikációra, már a vizit megkezdése előtt és azt követően is. Dr. Babai László ezért egészítené ki a Haszon Magazin Toplistájának szempontrendszerét.

Babai_László_PrimaMedica

A Haszon Magazin listája elgondolkodtatott, mi határozza meg, hogy ki a jó orvos?” –teszi fel a kérdést a szakember.

Az való igaz, hogy ha beteg lesz az ember, akkor a legjobb orvost szeretné – pontos diagnózist, gyors és teljes gyógyulást. Ehhez azonban tapasztalataim szerint, fellazultak a támpontok, hiszen a háziorvosi irányító szerep csökkent – egyrészt azért, mert sok fiatal, és középkorú nem jár háziorvoshoz, másrészt azért, mert esetleg elköltözött, de háziorvost nem váltott, vagy éppen nem is tudja, hogy ki a háziorvosa. Van, aki nem szeretne a háziorvosi rendelésen órákat várakozni, és még számtalan más okkal találkozunk. E mellett a kórházi átszervezések, ügyeleti rendszerek felbomlása, osztályok megszüntetése, átköltöztetése, összevonása, finanszírozási mozgások révén az információ is halványul, nem világos, hogy melyik orvos, melyik eljárás hol elérhető.

egeszseg_orvosok4

A fentiekkel egy időben kiépült egy digitális környezet, így – különösen Budapesten – a páciensek tájékozódásának elbizonytalanodása mellett előtérbe került az interneten történő információszerzés, ott az orvosokról szóló beszámolók, fórumok. De hiányzik az objektív mérce, a szakértői szem és támpont.

Ebben a tekintetben érdekes kezdeményezés a Haszon Magazin listája, ami segítséget kíván adni a kiválasztásban.

Ha mi készítenénk ezt a listát, akkor a Toplista 3 egyformán fontos szempontot tartalmazna a rangsor megállapításához: az egyik a „papírok” száma és színvonala (szakvizsgák, szakmai gyakorlatok, publikációk), a másik, hogy mit mondanak a kollégák az orvosról, harmadik pedig, hogy a páciensek mit mondanak az orvosról.

Mióta magánrendelőket vezetek ezt a három szempontot követtem – mondja az immáron 12 éve a szakmában tevékenykedő szakember -, ezért a velünk dolgozó orvosok: 

  • több szakvizsgások, külföldi tanulmányutakon vettek részt, rendszeresen publikálnak, előadásokat tartanak;
  • csoportközösségként egymást ajánlva kerültek hozzánk;
  • ügyfél-elégedettségi rendszerünk segítségével folyamatosan visszajelzést kapunk és adunk számukra a páciensek véleményéről;

Továbbá a fentebb említett három tényező érvényesülése és erősödése érdekében:

  • a Prima Medica EgészségKlaszteren belül K+F tevékenységet végzünk, támogatjuk orvosaink előadásait, publikációit, továbbképzéseket szervezünk;
  • a Prima Medica Szakmai Napokkal erősítjük a csoportközösséget;
  • a páciensek véleményében kiemelt súlya van a kommunikációnak – amit több fronton is erősítünk: orvosaink rendszeresen publikálnak hétköznapi magazinokban, online és nyomtatott formában, interjúkon, riportokban. Megjelentetünk egy saját magazint EgészségMagazin néven és saját weboldalainkon páciensek rendelkezésére állunk, ahol – a szakma szabályain belül – szakemberek válaszolnak a feltett kérdésekre.”

A beteg és az orvosa közti kommunikáció fontosságáról számtalan tanulmány ad átfogó képet, de a kutatási eredményeken felül a szakemberek tapasztalatai is azt mutatják, hogy a kölcsönös kommunikáció segíti elő leginkább a megfelelő diagnózisalkotást és az eredményes kezelést.

Kiemelten fontosnak tartjuk a kommunikációt, amit a páciensekkel már a vizit előtt megkezdünk – többek közt a Toplistán szereplő orvosaink is. Fontosnak tartjuk a kölcsönös kommunikációt a vizitek végeztével is, ezért minden esetben lehetőséget biztosítunk a folyamatos visszacsatolásra ügyfélelégedettség-mérési rendszerünkkel, ahol a beteg elmondhatja nekünk a véleményét és a tapasztalatait. Kivétel nélkül minden páciensünket megkérdezzük hogyan teljesítettünk. Kíváncsiak vagyunk hogyan kommunikáltak orvosaink és kollégáink, akikkel páciensünk találkozott.

Tehát, ha az ön számára fontos a saját és a családja egészsége, akkor érdemes felkészülnie az egészségét érő kockázatokból és az azokra kínált megoldásokból is, hiszen az egészségünk gyakran ki van téve a civilizáció okozta ártalmaknak. Legyen felkészült és tájékozódjon, hiszen az információ érték és ebből a megközelítésből a legjobb orvosokat számba vevő toplista is hasznos.

Forrás: https://napidoktor.hu/index


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.