Pajzsmirigyzavarokat okozhatnak a goitrogén élelmiszerek

A legtöbb ember számára mára már egyértelművé vált, miszerint a táplálkozás jelentősen befolyásolja egészségünket, és vannak olyan élelmiszerek, melyek túlzott fogyasztása hozzájárul bizonyos betegségek kialakulásához.

Ilyenek például az ún. goitrogén ételek, melyek akár pajzsmirigyzavarokat is okozhatnak. Lássuk, mit is kell tudni ezen ételekről, mikénf lyásolják a pajzsmirigy működését.

Mik azok a goitrogén anyagok?

A goitrogén anyagok röviden azok, melyek ronthatják a pajzsmirigy működését, mivel  bizonyos mértékben gátolják, lokálisan beleavatkoznak a pajzsmirigy jód felvételébe; gátolják a pajzsmirigy peroxidáz (TPO) tevékenységét.

Magyarország erősen jódhiányos területnek számít, így igen sokan szenvednek jódhiány okozta betegségekben, melyet a goitrogén anyagok csak tetéznek.

karfiol2

Sajnos ezen anyagok több – amúgy alapból egészséges- élelmiszerben megtalálhatóak, ezért akik pajzsmirigy alulműködéssel, golyvával, esetleg göbökkel küzdenek, érdemes ezeket mértékkel fogyasztani, ugyanis nagy mennyiségben sajnos káros hatásaik lehetnek a pajzsmirigy egészséges működésére nézve.

Goitrogén ételek

A legfőbb goitrogén ételek azok a keresztes virágú növények. Ide tartozik többek között a káposzta, kelbimbó, brokkoli, karfiol, karalábé, kínai kel, retek, repce, spenót, fehérrépa. Természetesen ezen ételek igazán hasznos vitaminokban és ásványi anyagokban büszkélkednek, így teljesen száműzni az étrendből vétek lenne, ám ha valaki pajzsmirigybeteg, érdemes korlátozni a fogyasztásukat, ám jó hír, hogy párolással, főzéssel a goitrogén anyag elillan” – javasolja dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont holisztikus szemléletű endokrinológus főorvosa.

Mely ételeket érdemes fogyasztani pajzsmirigyzavar esetén?

Mivel a pajzsmirigyzavarok egy részét a jódhiány idézi elő, így célszerű olyan élelmiszereket fogyasztani, melyek jódban bővelkednek. Ilyen pl., algák, tengeri halak, áfonya, máj, de található a piacon magasabb jódtartalmú ásványvizek is. Itt érdemes megemlíteni, hogy vannak a pajzsmirigyzavaroknak olyan típusai, melyeken csak ront a plusz jód, így nekik óvatosan kell bánni a magas jódtartalmú ételekkel és italokkal!

spenot

A szelén szintén fontos anyag a pajzsmirigy egészsége szempontjából, így bátran fogyaszthat szelén tartalmú táplálékkiegészítőket, de akár helyesen megválasztott étrenddel is sokat segíthet. Magas szelén tartamú étel pl. paradió (brazil dió) a tenger gyümölcsei, grapefruit, gomba, spárga, teljes kiőrlésű gabonák, tengeri halak.

Fáj a nyaka COVID után? Pajzsmirigygyulladás is okozhatja

Forrás: Budai Endokrinközpont


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.