A feszültség árulkodó jelei

A stressz jelei leolvashatóak az arcunkról. A stressz okozta érzelmi hullámvasút minden jele megfigyelhető a vonásainkban. Tehetünk-e ellene?

Mindenki ismeri a stressz okozta fojtogató érzést. Már az iskolában megtapasztalhatjuk és később a munkahelyünkön sem fog elkerülni minket az ezzel járó érzelmi kitörés. Sajnálatos módon a feszültségnek, aggodalomnak és izgalomnak a jelei nem csak a szervezetünk minden egyes porcikájában érezhető, de kiül az arcunkra is.

Kipirosodás

Az érzelmileg túlfeszített állapot egyik jele a heves szívdobogás. Ez az arra hajlamos embereknél kipirosodást eredményezhet. Jobb esetben csak az arcon, de olykor a teljes fej, vagy a nyak is vörösödhet az izgalomtól. Ha tisztában vagyunk ezzel a tulajdonságunkkal, még inkább zavarba jöhetünk ettől, ami fokozza a tünetet.

Izzadás

A verejték megjelenése a homlokon vagy a nyakon igazán kellemetlen és nagyon nehezen leküzdhető. A legfeszültebb pillanatokban, például egy tárgyalás vagy beszámoló, esetleg vizsga alkalmával úgy érezzük, a testünk szinte lángba borult.

feszultseg

Ilyenkor a legjobb, amit tehetünk, hogy diszkréten megtöröljük gyöngyöző homlokunk és próbáljuk visszanyerni a nyugalmunkat.

Zavart tekintet

A szemekből olvasható le a legtöbb érzelem. Ha a stressz miatt nem, vagy nehezen tartjuk a szemkontaktust, az nem csak zavaró, de gyanút is kelt a másik félben. Az idegesség tipikus jele a sűrűn pislogás és a zavart pillantások. Ezeknek viszont gyakorlással gátat lehet szabni és így kevésbé észrevehető a feszültség.

Ráncos homlok

Ha gondterhesek vagyunk, önkénytelenül összehúzzuk a szemöldökünket és elkezdjük ráncolni a homlokunkat. Ha hagyjuk, hogy ennyire tükrözze lelkiállapotunkat az arcunk, nehezen fogunk tudni érvényt szerezni akartunknak, mivel a másik fél mindig lépéselőnyben lesz azáltal, hogy tudja, mit gondolunk. Szerencsére gyakorlással csökkenthető ez az érzelmi megnyilvánulás.

rancos-homlok

Pótcselekvések

Gyakori megoldás a stressz kezelésére a pótcselekvés. A fogak csikorgatása is ezek közé tartozik. Bár mi észre sem vesszük, partnerünk számára rögtön szemet szúr a viselkedésünk. A pótcselekvéseket nagyon nehezen lehet kontrollálni, mivel komoly összpontosítást igényel. Éppen ezért stresszhelyzetben könnyen kialakulnak, ezzel oldva a feszültséget. A fogcsikorgatás mellett, az ajkak harapdálása, vagy a fülcimpa fogdosása szintén előfordul.

Fontos, hogy ezekről mielőbb leszokjunk, ha nem szeretnénk elvonni a figyelmet a mondanivalónkról. Jó megoldás lehet, ha egy tollat fogunk a kezünkbe és azt babráljuk a feszültség levezetve. A mimikánk sokkal többet árul el érzelmeinkről, mint amennyit mi tudatni szeretnénk. Gyakorlással viszont csökkenteni lehet ezek láthatóságát, aminek nagy hasznát vehetjük az élet számos területén, ahol stresszhelyzetben találjuk magunkat.

Forrs:


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.