4 tipp – Így tudnak a fáradt szülők nyáron tovább aludni

A nyár a lazításról és a pihenésről szól – kivéve az anyukák és az apukák számára, akik csalódottan vehetik tudomásul, hogy a kicsiket bizony nem érdekli, hogy nyári szünet van, és az órát sem ismerik. A nappal együtt kelnek, és emiatt a fáradt szülők napja is korán indul. Az erős fény és a hőség bárki alvásrutinját megboríthatja, de még rosszabb lehet a helyzete azoknak a szülőknek, akik babája eleve rosszul aludt.

Fontos, hogy a gyerekek szobája annyira nyugodt legyen, amennyire csak lehetséges, hiszen az segít, hogy átaludják az éjszakát, és ne ébressze fel őket az első napsugár. Így az anyukák és apukák néhány extra – és nagyon megérdemelt! – órát vagy percet tölthetnek még az ágyban.

Legyen a kicsik szobája sötét, otthonos és biztonságos!

A cirkadián ritmus nem más, mint a belső óránk, ami szabályozza az aktív és az alvással töltött óráinkat, és amit erősen befolyásol a fény és a sötét. Ezért van szüksége a gyerekeknek (és a felnőtteknek is) teljes sötétségre az alváshoz: a fény kizárásával a délutáni szunyókálás is könnyebben mehet, a gyerkőc hosszabban és mélyebben alhat, ami nemcsak a fáradt szülők szempontjából fontos, de a kicsik egészséges fejlődéséhez is elengedhetetlen.

Hogy kellő mennyiségű fény – vagy éppenséggel teljes sötét – legyen a szobában, tegyél a saját igényeidnek megfelelő árnyékolókat az ablakokra. A fényzáró árnyékolók például minden bejövő fényt kizárnak, így tökéletesek a gyerekszobába, míg egy duó fényzáró roló, ami egy fényzáró roló és egy fényáteresztő roló kombinációja, mindkét verzióból a legjobbat adja: teljes sötétséget éjszaka és lágy, szűrt fényt napközben. Ráadásul a modern árnyékolók már manuálisan vagy elektromosan, vagy akár a napfény erejével is üzemeltethetőek egy okostelefonos alkalmazás segítségével! Ez sokkal egyszerűbbé teszi a használatukat, és akkor is szabályozni tudod a gyerekek szobájába jutó fény mennyiségét, ha az ablakot egyébként nehéz elérni.

alvás

Fotó: 123rf.com

Extra tipp: Hogy megbizonyosodj róla, hogy a gyerekek szobája nemcsak megfelelően sötét, de otthonos és biztonságos is, válassz árnyékolókat egy gyerekeknek tervezett kollekcióból, így aranyos mintákkal is díszítheted a szobát – akár a csillagokért, autókért vagy éppen léggömbökért van oda a gyereked, biztosan megtalálod a megfelelő árnyékolót – és keresgélj a zsinórmentes változatok között, hogy a gyerkőcöd biztonságban legyen a szobájában, ami egész biztosan segíteni fog neked is nyugodtabban aludni.

Adj nekik támpontokat!

“De hát még süt a nap!” Létezik egyáltalán szülő, aki nem hallotta még ezt a kifogást, amikor eljött a lefekvés ideje? A napi rutin általában nagyon fontos a gyerekeknek, mert segít nekik eligazodni a világban, de a hosszú, napsütéses nyári órák összezavarhatják őket – elvégre nem éjszaka szoktunk aludni? És hogy mondhatja Anya és Apa, hogy “későre jár”, ha nincs is még sötét?

Nyáron hajlamosabbak vagyunk egy kicsit lazábban kezelni a napirendünket, de érdemes megtartani legalább az esti rutin lépéseit, és esetleg az óra leolvasását is megtanítani a gyerekeknek, a kisebbeknek akár csak azt elmagyarázva, hogy amikor ide és ide ér az óra mutatója, akkor jött el az alvásidő. Meg fogsz lepődni, hogy menyivel egyszerűbb meggyőzni a kicsiket arról, hogy bújjanak ágyba, ha egyszer megismerték és elfogadták a nyári napok menetrendjét!

Játssz valami nyugtató zajt a békés hangulatért

A nyári programok túlpörgethetik a gyerekeket, és néha még a legjobban kidolgozott esti rutin sem elegendő, hogy lelassuljanak. A nyugtató, természetes hangok, mint például egy erdő hangjai, segíthetnek álomba merülni – ha megvan a lehetőséged, hogy kinyisd az ablakot és beengedd a természet hangjait a szobába, az remek, de egy fehér zaj gép is segíthet.

Extra tipp: A fehér zaj segíthet a gyerekeknek elaludni, kivéve, ha egy zümmögő szúnyogtól jön. A balzsamos nyári levegő is a nyugodtabb alvást segíti elő, de ha vérszívó rovarok is érkeznek vele a szobába, a csípések felébreszthetik a kicsiket, és még a következő nap is nyűgösek lehetnek miattuk. Egy megbízható szúnyoghálóval, ami mellett úgy élvezhetitek a friss nyári levegőt, hogy közben a rovarokkal szemben is biztonságban tudhatod a szeretteidet, nyugodtabbak és egészségesebbek lesznek az éjszakák.

alvás

Fotó: 123rf.com

Ne engedd túlmelegedni a szobát!

Az összeizzadt lepedőn biztos, hogy csak forgolódni fognak a gyerekek ahelyett, hogy egy jót aludnának. Az ideális hőmérséklet az alváshoz valahol 20 Celsius-fok körül van, így ezt kell megcéloznotok. A légkondi működtetése persze segíthet elérni ezt a hőmérsékletet, de sok szülő érthető módon nem szeretné használni, vagy a kelleténél többet használni a drága, nem túl egészséges és egyáltalán nem fenntartható masinát, főleg nem abban a szobában, ahol a gyerekek alszanak.

A szellőztetésnek és a hővédő termékeknek köszönhetően azonban kevésbé kell a légkondira hagyatkoznod, miközben a szoba friss és hűvös maradhat. A belső árnyékolók kizárhatják vagy tompíthatják a bejövő fényt, de a külső, hővédő rolók és redőnyök a kinti kánikulától is megvédenek, mivel még az előtt megállítják a napsugarakat, hogy azok az ablaküveghez érnének.

Persze 2022-ben minden jogod megvan elvárni, hogy az otthonod ne csak kényelmes, de fenntartható és okos is legyen. Az okos megoldások és appok segítenek, hogy anélkül is friss maradjon az otthonod levegője, hogy az ablakokért kellene nyújtózkodnod, vagy egyáltalán csak otthon kellene lenned! Az applikációkon keresztül irányított ablakokat és árnyékolókat egyetlen mozdulattal nyithatod és zárhatod, hogy igény szerint szellőztesd a lakást, beengedd, vagy éppen kizárd a fényt, mindezt a lehető legkényelmesebb és környezetbarát módon.

Olvasd el ezt is!

Útmutató kezdőknek a légzőgyakorlatok használatához a jobb alvásért

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.