Visszatértek a tradicionális játékok

A hazai játékpiac változóban van: a játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült.

A tradicionális játékok szerepe viszont újra felértékelődik, az idényjellegű játékokkal szemben. A játékpiac sem tudja magát függetleníteni a világban általában jellemző gazdasági hatásoktól. Magyarországon a játékpiac forgalomcsökkenése 15-25%-osra becsülhető.

Piaci szereplőnként eltérő mértékben, de mindenképpen csökkentek az eladások az elmúlt két évben. Borhi János, Magyarország egyik legnagyobb, hagyományos minőségi játékokat forgalmazó cégének tulajdonosa szerint idén decemberben, a karácsonyi vásárlások után kapunk választ arra, hogy megáll-e idén a játékpiac zsugorodásának folyamata.

Tapasztalataik szerint a családok karácsonykor az utóbbi években évről évre kevesebbet költenek játékra. A válság előtti időszakhoz képest az árpontok megfeleződtek: míg korábban a 20 ezer forint fölötti játék számított drágának, ma már a 10-12 ezer forint feletti játékot is annak tekintik a vásárlók.  Jelenleg az 5-7 ezer forint közötti játékok a legkelendőbbek.

A szakember szerint ugyanakkor a magyar szülők számára továbbra is fontos, hogy gyerekeiknek megvehessék a kívánt játékot, ebből a szempontból a játékszektor a válság ellenére is talán szerencsésebb helyzetben van más ágazatokhoz képest. További sajátosság, hogy márkahűek maradtak a vásárlók.

gyerek13

A bizonytalan gazdasági környezetben a szülők sokkal szívesebben nyúlnak olyan játékhoz, ahol a márkanév és a minőség biztosan jó választást jelent. A vásárlók próbálnak olyan játékokat vásárolni a gyerekeiknek, amelyek időtállóak, segítik a készségfejlesztést, és összességében értéket közvetítenek.

Az egyik legnagyobb hazai játékforgalmazó cégnél úgy látják, hogy a hagyományos játékok piacán kétféle sikertermék van. Egyrészt, népszerűek az aktuálisan divatos, gyűjthető-cserélhető játéktípusok, vagy az egy konkrét sorozathoz illetve mesehőshöz/akcióhőshöz kapcsolódó játékok. Ezek rövidebb ideig tartják ébren a gyerekek érdeklődését, de egy adott időszakban nagy forgalmat biztosítanak.

Kelendőek továbbá azok az „örökzöld" játékok is, amelyek valódi játékélményt jelentenek, fejlesztik a gyerekek képességeit, vagy közös játékra adnak lehetőséget a családban. Ezeket a szülők is nagyon szeretik, és előszeretettel vásárolják.

Ilyenek az építőjátékok, szerepjátékra alkalmas babák illetve babaházak és a társasjátékok. Ezt a tapasztalatot megerősítette a cég kéthónapos rendezvénysorozata is, amelyben az ország 12 pontján több ezer család játszott a cég által forgalmazott Geomag mágneses építőjátékokkal és a Sylvanian Families állatcsaládokra épülő babaházával. A vándorkiállítás és játszóház jó példája annak, hogy a klasszikus marketing eszközökön túl személyes találkozási lehetőséget teremtve is érdemes megszólítani a családokat – ha a kínált termék valódi minőséget és értéket képvisel.

jatek

Borhi János szerint a vásárlások időzítése is megváltozott. Az éves forgalom közel 70%-át változatlanul a szeptember-december közötti időszakban érik el a forgalmazók. Ugyanakkor korábban szeptembertől novemberig fokozatosan nőttek az eladások, a csúcs pedig a karácsony előtti négy hétben volt tapasztalható. Az idei évben ehhez képest meglepődve tapasztalta a cég, hogy az októberi eladások a vártnál magasabbak lettek.

Ez azt mutatja, hogy a tudatosabb szülők egy csoportja előre kigondolja és bebiztosítja a karácsonyi ajándékot, és erre a kiskereskedők is felkészülnek. Az idei, novemberi eladások pedig a vártnál alacsonyabbak voltak, így az elmaradt forgalmat a decemberi két-három hétvége alatt lehet pótolni, és a játékboltokban illetve a webáruházakban az utolsó napokban nagy dömpingre lehet számítani. A családok egy jó része tehát kivár, hátha az akciós ajánlatok között talál megfelelőt, és így jelentős összeget spórolhat meg a család számára.

Forrás: