A mérnök nem hallgat zenét?

A zene mindig is a kamaszkor éltető elemének számított. A matematika és a természettudományok tanulását viszont sokkal kevesebben tartják ilyen fontosnak.

Parag Chordia, a Georgia Műszaki Egyetem kutatója arra tesz kísérletet, hogy összehozza e két különböző valóságot. „Hogyan lehet felhasználni a zenét arra, hogy valamilyen formában katalizátorként hasson a gondolkodásunkra más területeken?” – teszi fel a kérdést.

A kutató szerint a zene a nyelvhez hasonlóan univerzális. Ahhoz, hogy valaki jó mérnök legyen, hogy innovatív termékeket találjon és kitolja a tudomány határait, kreativitásra van szüksége. A zene pedig nem pusztán szórakozás vagy kiegészítő tantárgy, hanem valami olyan, ami alapvető szükséglete az életünknek és az elménknek.

shutterstock_246439331

A matematika és a természettudományok tanításának egyik nehézsége az, hogy hamar elvonttá válik. Szükség van referenciapontokra, amelyekhez az emberek tarthatnak, és akkor sokkal könnyebbé válik az egész. Tehát legyen szó akár alapvető matematikai fogalmak tanításáról vagy kísérletek tervezéséről, a kísérleteket a zene köré lehet felépíteni.

A dallam például kisebb motívumokból épül fel, és ezek együttesen nagyobb mintákat alkotnak, ezekből a nagyobb mintákból pedig még nagyobb blokkokat lehet felépíteni. Nagyon hasonlít ez a nyelvhez, amely szintén így építkezik a fonémákból, szótagokból és szavakból. Ez tulajdonképpen nem más, mint mintázatképződés folyamata.

hangjegy1

Chordia elmondta, hogy azok a főiskolai hallgatók, akik valamilyen zenei programban vesznek részt, nagyobb valószínűséggel végzik el az iskolát. A korai tanulás területén pedig kiderült, hogy a zene behatása fiatal korban, illetve a zene intenzív behatása javítja a kognitív eredményeket. A kutató nem ért egyet azzal, hogy a kreativitás csak néhányak számára megadatott ajándék. Véleménye szerint a kreativitás valami olyan, ami mindnyájunkban megtalálható, csupán rá kell találnunk, és fel kell szabadítanunk.

Chordia és munkatársai hozták létre a LaDiDa nevű iPhone alkalmazást, amely zenei kíséretet komponál a felénekelt dallamra. Célja az, hogy a zenei kifejezést általános társadalmi kifejezőeszközzé tegye. Az elmét tápláló zenei élmények hatására pedig jobb teljesítményeket érhetünk el a természettudományokban és a műszaki tudományokban is. Chordia szerint a kreativitás a modern gazdaság kulcsa.

Forrás: