A magnéziumhiány jelentősen lassíthatja a spermiumokat

A magnéziumhiány tüneteivel szinte minden olyan férfi találkozott már, aki megfeledkezett az ásványi anyagok pótlásáról edzés közben, vagy után.

De sokan nem tudják, hogy a már ismert hiánytünetek közt olyanok is szerepelnek, melyek nem érezhetőek ugyan, de nagy bajt képesek okozni! A témában Ratkó Tünde szülésznő, termékenységi szakember van a segítségünkre.

Mire kell?

A magnézium egy olyan fém, melyre az emberi szervezetnek nagy szüksége van. Szinte nincs is olyan férfi, aki ne lenne tisztában azzal, hogy ha nem pótolja az edzés során kiürülő magnéziumot – az izzadsággal távozik -, akkor erőteljes izomgörcsökkel lesz kénytelen szembesülni.

Azt kevesebben tudják, hogy a magnéziumnak komoly szerepe van a csontozat egészségesen tartásában, valamint a fogak megtartásában is. Pedig ez is fontos információ, hiszen hiába a szépen kidolgozott test, ha a mosoly hiányos fogazatot tár fel.

Amit nem érzünk, vagy látunk

Igen kevesen tudják, de a magnézium izmokra gyakorolt hatása nem csak a vádliban, vagy a bicepszben mutatkozik meg. A szervek simaizom szöveteit, vagy éppen a szívizmot is ugyan így befolyásolja, ami azt jelenti, hogy a magnéziumhiány hosszabb távon komoly szív- és érrendszeri panaszokat is okozhat. Mert nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az erek fala is izmos szövet, vagyis megfelelő működésükhöz szükséges a magnézium normál szintje a szervezetben.

Ha az erek nem működnek megfelelően, akkor a férfiak esetében számolni kell a merevedési gondokkal is, illetve a genitáliák nem megfelelő vérellátottságával, ami nagyon nem jó hír. De még ennél is több bajt képes okozni a magnéziumhiány, amit sokszor nem is veszünk észre.

“A magnézium könnyebb kötődést, egyszerűbb felhasználhatóságot tesz lehetővé az ATP, vagyis az adenozin-trifoszfát nevű anyag esetében. Ez a vegyület gyakorlatilag az energia, mely elengedhetetlen minden egyes sejt működéséhez. Ha nem megfelelő a magnéziumellátottság, akkor az energiafelhasználás is nehézkesebbé válik. Ez egy bőrsejt esetében lassabb sebgyógyulást eredményez, egy spermiumnál jelentősen rontja a mozgékonyságot, vagyis hozzájárul a meddőség kialakulásához” – mondja Ratkó Tünde.

Pótlás

Mind a termékenységi gondok, mint az intenzív sport esetében fontos, hogy a tápanyagokat megfelelően pótoljuk. Ehhez sajnos az étkezés sok esetben már nem elég, mivel a tápanyagtartalom az utóbbi években jelentősen csökkent élelmiszereinkben. Vagyis érdemes vitaminkészítmény segítségét is igénybe venni, de két dologra is oda kell figyelni ezzel kapcsolatban.

Fotó: 123rf.com

Az, hogy tápanyagokat viszünk be a szervezetbe sajnos édeskevés. Ha ugyanis azok felszívódása nem megfelelő, akkor csupán a töredéküket vagyunk képesek hasznosítani, a többi kiürül a szervezetből. Ebből következik, hogy olyan készítményre van szükségünk, melyből az anyagok a lehető legnagyobb arányban képesek hasznosulni. Ehhez pedig két dolog kell. Egyrészt komplexnek kell lennie a készítménynek. A természetben nemigen találkozunk olyan anyagokkal, melyek önmagukban állnak, vagyis tabletta formájában sem így kell bejuttatni őket. A magnézium esetében a B6 vitamin segíti elő a felszívódást, a C-vitaminnak és a vasnak hasonló kapcsolata van, ahogyan a cinknek és a réznek is. A komplexitás ráadásul azt is lehetővé teszi, hogy minden szükséges anyagot pótoljunk, ne csak egyet-egyet. A másik fontos dolog az anyagok kémiai kötése.

A szervezetben lényegesen könnyebben hasznosulnak a biológiailag aktív kötéssel rendelkező vegyületek. Ez azt jelenti, hogy olyan kötésekkel kell bevinni az anyagokat, melyeket a testnek már nem kell átalakítania, hanem azokat a lehető legkisebb energiabefektetéssel képes hasznosítani. Ezek a kötési formák praktikusan a -citrát és -glükonát formák, vagyis például a cink-citrát, vagy a réz-glükonát. A szerves, biológiailag aktív kötéseknek hála a szervezet az így bevitt anyagokat akár 80%-kal is jobban képes hasznosítani.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.