Elalvó sofőr – halálos baleset

Évente több száz közúti  közlekedési baleset oka Magyarországon, hogy  a sofőr vezetés közben elalszik. Az aluszékonyság és a kimerültség együttesen hozzájárulhatnak a halálos áldozatokat is követelő tragédiához. 

Az utóbbi években egyre fejlődő alváskutatás ismeri a nappali elalvás megnyilvánulásait, az alvásadósságból adódó napközbeni alváskényszert, a fokozott alváskésztetést, amelyek kóros kimerültséghez, a fiziológiai alvás-ébrenlét szabályozás ritmusának a torzulásához, az összetett biológiai óra interaktív zavarához vezetnek. Tudományos  kutatások igazolják, hogy az aluszékonyság-kimerültség együttesen az alkoholfogyasztással egyenlő nagyságrendben rizikó tényezők a közlekedési balesetekben.

Tizenhét órás ébrenlét után a rizikó eléri az EU több országában megengedett 0,05 %-os véralkohol szint hatását. Huszonnégy órás folyamatos ébrenlét hatása pedig már 0,1 %-os véralkohol hatásával egyenlő. Az alvásmegvonásból adódó teljesítmény csökkenést az adott sofőr éppúgy nem tudja megítélni, mint az alkoholfogyasztás esetében. Bizonyos alvásbetegségek, mint például az excesszív aluszékonyság tünete a váratlan, gyorsan kialakuló mikroalvások, melyek 5-10 másodpercig, ritkábban egy-két percig is tartanak, ezalatt a gondolkodást, a reakcióképességet és a cselekvőképességet is megbénítják. A jármű vezetése közben ez azt  jelenti, hogy a sofőr képtelen a váratlan szituációkra reagálni.

auto1

A nemzetközi alvásgyógyászat sokat fejlődött az elmúlt években, többek között kiemelt figyelmet fordítanak az elalvásos közlekedési balesetek okainak a feltárására és a gyógyítására. Az egyik legnagyobb európai alkalmazott alváskutatási központ, a stockholmi Karolinska Egyetem munkatársa, dr. Félegyházi Zsolt, a napidoktor.hu szakértője elmondta: „A speciális szimulátoros rendszerrel végzett vizsgálatok megerősítették, hogy az éjszakai műszak után autóval közlekedők sokkal több, az utakon végzetesnek számító hibákat követhetnek el”.

A magyarországi alvásdiagnosztikai és terápiás laboratóriumban évek óta  foglalkoznak alvásminőség  méréssel, és a több műszakos dolgozók alvásállapotának a javításával. Dr. Vida Zsuzsa szomnológus, alvásorvos szerint: „Nagy szükség lenne Magyarországon is a közúti közlekedés biztonságát alapvetően befolyásoló alvászavarok, és az erre való hajlam felmérésére”.

A pályaalkalmasságot korlátozó, vagy kizáró okok között jelenleg nem szerepel az alvásbetegségekre utaló, a vezetési tevékenységet befolyásoló alvászavar minősítése.  Megfelelő időben és szövődménymentes szakaszban pedig kiszűrhetőek az alvásbetegségek, és rövidebb-hosszabb idő alatt tünet-és panaszmentességet lehet elérni, nem csak gyógyszeres eszközökkel.

auto

A külföldön már ismert és sikerrel alkalmazott szűrési eljárások beépítése a gépkocsivezetők szakmai alkalmassági vizsgálataiba nagymértékben hozzájárulna az elalvási balesetek kockázatának a csökkentéséhez. Magyarországon néhány alvásközpontban már rendelkeznek azokkal a szakmai és technikai feltételekkel, amelyek a szűrési, terápiás és rehabilitációs tevékenységhez szükségesek, jogalkotási szempontból azonban még nem kötelező az alvásszűrések elvégzése.

Szerző: orvosikozpont.hu

Forrás: