Már a rövid testmozgás is jótékony a memória javulására

Testmozgásból már egy kevés is azonnali javító hatást gyakorol az emlékezőtehetségre – állapította meg egy új japán tanulmány.

A memória tehát szintén komoly előnyt szerez a gyakorlatok végzéséből.

A testmozgás nemcsak a kilókra van előnyös hatással: a szív- és érrendszer komolyan profitál belőle, de a jelek szerint a memória is.

Egy japán kutatás rávilágított: már egy kevés, nem túl megerőltető testmozgás is javítja memóriánkat. E kisméretű tanulmányban 36 egészséges főiskolás vett részt, nők és férfiak egyaránt. Kiderült, hogy már csupán 10 percnyi, nyugodt tempójú biciklizés (szobabiciklin) segített abban, hogy az alanyok jobban visszaidézzenek dolgokat a memóriateszten, melyet közvetlenül utána készíttettek el velük.

Hogy miért?

A 16 résztvevőn végzett agyi képalkotó vizsgálat szerint a közepes mértékű, rövid testmozgás azonnali fellendülést indított el a hippocampus gyrus és a corticalis agyterületek közötti kommunikációban. Mindkét agyi terület kulcsfontosságú a memória tekintetében.

Hideaki Soya tanulmányvezető elmondta: a felfedezés „feltűnő bizonyítéka” annak, hogy még a nagyon könnyű testmozgás is előnyös hatást gyakorol az agyra és a képességekre.

Soya szerint, aki az Ibaraki Tsukuba Egyetem munkatársa, ez nagyon jó hír azoknak, akik nem szeretnek igazán tornázni, mozogni, de az időseknek is, akik már fizikailag nem képesek erre.

S bár a tanulmány csak a fiatalok körében végezte a vizsgálatot, Soya szerint a korábbi kutatások is azt sugallják: az enyhe mértékű testmozgás fiatalok és idősek számára egyaránt kiemelkedő eredményt hoz.

Kérdés ugyanakkor, mennyi ideig tart a jótékony hatás az agyra? Biztosat a kutató szerint nem lehet mondani. „Jelenleg azt mondhatjuk, hogy a hatás legalább 15 percig tart egy 10 perces testmozgást követően”.

A kutató és kollégái a Proceedings of the National Academy of Science szaklapban tették közzé felfedezésüket.

A tanulmány során a résztvevőket random módon vetették alá kétszer tesztelésnek, egyszer akkor, amikor 10 percig bicikliztek a szobai eszközön, majd pedig akkor, amikor nem végeztek testmozgást.

A gyakorlatot követően 5 percen belül megkezdték a memória tesztelését, mindkét esetben. Az alanyoknak képeket mutattak, amelyekre emlékezniük kellett a mozgásos vagy nem mozgásos feladatot követően. Fel kellett idézniük, vajon látták-e korábban is az adott képet, vagy ez teljesen új.

A résztvevők kicsit kevesebb, mint fele esett át a memória teszten, illetve MRI képalkotó vizsgálaton.

Végül a kutatók megállapították, hogy amikor az alanyok rövidtávú, könnyű testmozgást végeztek, gyors javulás következett be a memória terén, gyorsan és pontosan idéztek fel információkat.

Mi több, az agyi vizsgálat azt sugallta, hogy nőtt a funkcionális összeköttetés az agyi területek között, melyek az emlékezés teljesítményében komoly szerepet játszanak. Minél erőteljesebb volt ez az agyi területek közötti kommunikáció mozgást követően, annál inkább javultak a memória képességek.

Heather Snyder, az Alzheimer Szövetség vezetője megjegyezte: ismét bebizonyosodott, hogy az agy rugalmasságát növeli a testmozgás. „Széleskörű egyetértés van abban, hogy a fizikai aktivitás még közepes tempóban is előnyös az agy egészségére nézve, ám keveset tudunk a specifikus előnyökről, vagy a biológiáról, ahogyan a mozgás befolyásolja az agyat” – mondta.

A kutatásban részt nem vett Snyder az időseknek is javasolja a mozgást, mivel nagyon hasznos a teljes testre nézve és csökkenti a kognitív hanyatlás kockázatát.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.