Hatékony fegyverek a depresszió ellen

A depresszió alattomos ellenség, nem látni előre, hogy közelít, lesből támad és mindent letarol. Hatékony fegyverekre van hát szükség, amit ostrom alatt is bevethetünk.

Amikor azt érezzük, hogy már semmi nem okoz örömet, jó lenne valahogy kiszállni a napi mókuskerékből, fárasztó, hogy minden ugyanúgy ismétlődik, akkor változtassunk rajta!

Persze nem lehet mostantól kezdve össze-vissza munkába járni, a gyereket sem küldhetjük fél 8 helyett fél 10-kor iskolába, de a munka utáni programokat igenis befolyásolhatjuk. Ha pedig valami már “túl sok”, akkor legyen merszünk nemet mondani!

Ha hétvégén pihenni, feltöltődni szeretnénk, néha megtehetjük, hogy nem mi irányítjuk az iskolában a szülői munkaközösséget, nem mi ajánljuk fel minden esetben a szomszéd néninek, hogy bevásárolunk neki, és a barátok is megérthetik, ha egyszer-egyszer nem megyünk el velük bulizni, hanem inkább otthon feltesszük a lábunkat egy székre és csak ülünk.

A bulizás különben is veszélyes, mert lehet, hogy a közben elfogyasztott alkohol átmenetileg eltereli a figyelmet a depressziót kiváltó vagy azzal fenyegető problémákról, ám hosszú távon éppenhogy fokozza a veszélyeket. Ha mindenképp inni kell, akkor válasszunk alkoholmentes italokat, a hangulatot ne ez határozza meg!

Ha már hangulat: a nevetés a legtökéletesebb ellenszere a depressziónak. Persze bizonyos helyzetekben ezt mondani könnyebb, mint alkalmazni, de bármily meglepő, az arc “mosolyizmainak” mozgása visszahat az agyra, így becsaphatjuk. Az agy ugyanis elsőre talán összezavarodik, de aztán “tudomásul veszi”, hogy ha mosolygunk, akkor annak oka van, és már nemcsak kívülről, de belülről is jobb kedvünk támad.

Gondolta volna, hogy a tánc mennyire fontos a depresszió leküzdésében? Nem véletlen, hogy egyre több helyen foglalkoznak táncterápiával: a mozgás olyan kémiai anyagokat szabadít fel a testben, amelyek felelősek a jobb közérzetért.
Ha tehát tartóssá válna a rosszkedv, de akár egy-egy átmeneti időszakban is a legjobb, ha beteszünk valami jó zenét a lejátszóba és bármennyire idétlennek is érezzük, táncoljuk ki magunkból a rosszkedvet! Ha eközben még valami kellemes illatgyertyával dobjuk fel a szoba levegőjét, a hatás garantáltan pozitív lesz!
Apropó, pozitívum. Észrevette már, hogy a depressziós embereknek a pohár mindig “félig üres”? Ne engedje, hogy ez az érzés elhatalmasodjon! Lehet, hogy annak a pohárnak csak a feléig van víz, de az azt jelenti, hogy még félig tele van!

A fél pohár vízhez pedig finom ételek dukálnak, ezek legyenek olyanok, amik örömmel töltenek el, de azért az édességekkel bánjunk csínján! Inkább együnk sok gyümölcsöt, rostot, könnyű és vitaminos ételeket.

Végül pedig egy fontos tanács: van az úgy, hogy tényleg nincs helye az örömködésnek, például egy szeretett személy elvesztésekor. Ilyenkor hagyjunk időt a feldolgozásra, de ne túl sokat: nem véletlenül hívják a gyászévet évnek és nem évtizedeknek. Akit szerettünk, az elment, gyászoljuk meg, de utána mi folytassuk tovább az életet!


Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.