Gyerekcipőben jár még az öko-autózás

A WWF Magyarország és egy autókat gyártó cég 2011-ben közös projektet indított a vállalati autók károsanyag kibocsátásának csökkentése és egy biztonságosabb vezetési stílus, az eco-driving elterjesztése érdekében.

Fő céljuk a levegőbe bocsátott károsanyagok – elsősorban üvegházhatású gázok – csökkentése, és az autóhasználat ésszerűbbé tétele.

„A tudatos közlekedés rendkívül fontos lenne környezetünk védelme szempontjából, így a tömegközlekedési eszközök fokozott használata, vagy a valós igényeknek megfelelő autóhasználat. Hazánkban a közlekedési ágazatokon belül messze a közúti közlekedés bocsátja ki a legtöbb károsanyagot, melynek egy jelentős része elkerülhető lenne például a megfelelő vezetési technikák alkalmazásával. Külföldön nem ritka, hogy a jogosítvány megszerzésének feltétele az öko-vezetési technikák elsajátítása is.” – mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország igazgatója.

A projekt során felmérést végeztek mind a nagyvállalatok, mind a kis- és középvállalatok körében arról, hogy működésük során, valamint autóflottájukkal kapcsolatos döntéseknél milyen súllyal esnek latba a környezeti szempontok, mennyire figyelnek oda az üzemanyag-fogyasztásukra és károsanyag-kibocsátásukra.

kipufogo

A nagyvállalatok esetében érdekes, olykor ellentmondásos eredményeket mutat a kutatás. Míg a vállalatok 62 %-a szerint a környezeti problémák közül kiemelten fontos az éghajlatváltozás és szintén 62 %-uk tesz is bizonyos intézkedéseket az üvegházhatású gázok kibocsátásnak csökkentéséért, addig csupán kb. 30 %-uk méri egyáltalán a kibocsátásait.

A felmérésből az is kiderül, hogy a vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. További tanulság, hogy még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találtunk belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan.

A vizsgált 100, autóval rendelkező kis- és közepes vállalat – saját bevallása szerint – 91%-a tesz környezete megóvásáért lépéseket ám konkrétumként leginkább az amúgy is kötelező intézkedéseket említették (pl.: hulladékkezelés). A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54 %-a kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció.

auto2

Az autók környezettudatos használatának elősegítésére 15 %-uk alkalmaz belső pénzügyi vagy egyéb ösztönzőket, 11%-uk pedig oktatással (eco-driving) segíti elő a takarékos magatartást.

„Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon.” – mondta Varga Péter, az autót gyártó cég PR és marketingkommunikációs vezetője. „A projekt segítségével fel szeretnénk hívni nem csupán a vállalatok, hanem minden ember figyelmét is arra, hogy ha okosan használják autóikat, azzal a környezetnek és a saját pénztárcájuknak is jót tesznek, tehát mindenki nyer.”– tette hozzá.

A WWF ennek a témának szentelt weboldalán, a valts.wwf.hu-n teljes körűen körbejárjuk a zöld autózás témakörét, az autóvásárlástól egészen a jármű roncstelepre kerüléséig. Mindezt érdekes információkkal, meghökkentő adatokkal és olyan tippekkel tesszük, melyek segítségével havi több ezer forintot is spórolhatnak az autótulajdonosok.

vid4u.init(480,360,’Yxu0FQQ9yi’,null,3);

Forrás: