Pattanásos bőr? Szteroid is okozhatja

A szteroide acne vagyis a szteroid okozta pattanás ugyanúgy néz ki, mint egy „normál” pattanás, mindössze a kiváltó ok különbözik a két típusnál. Dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus a főként fiatalokat érintő problémáról és annak kezeléséről beszélt.

Ez lehet a vényköteles és a „testépítő” szteroid következménye is

Bár az összefüggés még nem teljesen ismert, az biztos, hogy mind a gyógyszerként elrendelt, mind az izomépítéshez használt szteroidok okozhatnak pattanásokat, és más bőrproblémákat.  A kettő közt azért van különbség.
A szteroid okozta pattanás bőrgyógyász segítségével kezelhető.

A vényköteles szteroidokat elsősorban gyulladáscsökkentőként szokás elrendelni. Az ezáltal okozott aknék nem a szedés elkezdése után azonnal jelennek meg, általában néhány hét szükséges a kialakulásukhoz. Tipikusan a mellkason és a háton, ritkábban az arcon bukkannak fel. Azt hogy egyáltalán megjelennek-e – ez ugyanis nem minden esetben van így -, számos tényező befolyásolhatja, mint például az életkor, a szteroid kezelés időtartama és az alkalmazott dózis, illetve a pattanásosságra való hajlam.
Az izomépítéshez használt úgynevezett anabolikus szteroidok szedése az orvos által rendelt gyógyszerrel szemben kifejezetten nem ajánlott, ugyanis az aknék jóval nagyobb arányú megjelenésén túl számos további egészségi kockázatot is hordoz magában a nem ellenőrzött és nem rendeltetésszerű használat.

Hogyan kezelhető a szteroid akne?

– Első körben olyan, nem vényköteles szerekkel érdemes próbálkozni, mint a benzoil peroxid és a szalicilsav. Előbbi antiszeptikus hatása miatt elpusztítja azokat a baktériumokat, amelyek a pattanások megjelenéséért felelősek. A szalicilsav egy másik, recept nélkül bevethető szer, amely leszárítja a bőr felszínét és eltávolítja az aknés felületi sebeket. Ezeket a készítményeket bármely testrészen lehet alkalmazni, ahol a pattanások megjelentek, de nem érdemes kombinálni őket, mert az további irritációt okozhat – ismerteti dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus. – Más esetekben néhány hétig szájon át szedhető antibiotikumos kezelés is előírható, bár ez nem jelenthet hosszútávú megoldást. Súlyos pattanásosság retinoid tartalmú szereket rendelhetünk el, melyeknél már fontos a hatóanyag-tartalom pontos meghatározása és az, hogy csak az előírt mennyiséget alkalmazza a páciens, terhes és szoptatós anyák pedig nem is használhatnak retinoid tartalmú készítményeket. Továbbá fontos a fényérzékenyítő hatásával is számolni! Mind az antibiotikumos, mind a retinoidos készítményeket külsőleg (lokálisan) és belsőleg (szájon át szedve) is alkalmazhatjuk.

Mit tehetünk a megelőzésért?

A pattanás kezelésének számos bőrgyógyászati lehetősége van.

Az első és legfontosabb tudnivaló, hogy a szteroidokat csakis orvosi utasításra szedjük be, teljesítményfokozó hatásuk mellett ugyanis számos, a pattanásos bőrnél jóval súlyosabb egészségkárosító hatással bírnak, ha nem rendeltetésszerűen alkalmazzuk őket.
Ugyanakkor azok, akik valóban fontos ok miatt, elrendelés szerint szednek szteroidot, tehetnek néhány megelőző intézkedést az aknék kialakulása ellen. Például a kezelés alatt kerülik az olajos, zsíros kozmetikai termékeket, amelyek eltömíthetik a pórusokat, és esetleg elkezdenek kifejezetten pattanás elleni kozmetikumokat használni. Az azonban nagyon fontos, hogy a pattanások megjelenése, mint esetleges mellékhatás nem lehet ok az elrendelt szteroid kezelés önkényes befejezésére. Amennyiben a bőrpanaszok nagyon zavaróak, érdemes erről mind a terápiát elrendelő orvossal, mind a bőrgyógyásszal konzultálni és végiggondolni az esetleges gyógyszerváltás, vagy dermatológiai kezeléslehetőségeit.

Forrs: Dermatica


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.