Slágeragy

Egy kísérlet szerint a tizenévesek agya képes megjósolni, melyik dalból lesz sláger, és melyik fog elbukni.

A kis létszámú (ebből következően reprezentatívnak semmiképpen sem nevezhető) kutatásba 27 kamaszt vontak be, akik életkora 12-17 év között volt. Három általuk választott zenei stílus egyelőre ismeretlen, feltörekvő előadójának dalaiból mutattak nekik részleteket, és arra kérték őket, mondják el, egy ötös skálán mennyire tetszik nekik a szám. A zenehallgatás közben az agyukban lejátszódó folyamatokat is monitorozták.

Három év elteltével a kutatók elővették a kérdőíveket és az agyról készült képeket, és meglepő eredményre jutottak. Noha nem találtak összefüggést a tinik bevallott ízlése és a szám későbbi pályafutása között, az agyuk mégis jelezte, melyik dal fog befutni. A jutalmazásra érzékeny terület ugyanis azon darabok hallgatása közben aktivizálódott, amelyek hamarosan népszerűvé váltak.

fuvola

„Ha egy szám aktiválta az agy jutalmazást észlelő területét, nagy eséllyel kelt el belőle később legalább 20 ezer darab.” – számolt be az eredményről a kutatás vezetője, Gregory Berns. A bukások jelzése is igen biztosan sikerült: ha az agy nem reagált a számra, az 90 százalékos valószínűséggel valóban nem lopta be magát a hallgatók szívébe.

Érdekes adat, hogy a számok közül három – a One Republic Apologize, Mark Wills Don’t Laugh at Me és Michael Peterson Drink, Swear, Steal, and Lie című dala – érte el a félmilliós eladott példányszámot, pedig a fiatalok agya egyikre sem reagált. A kutatók szerint azonban így is figyelemre méltó a jelenség. Az eredményeket összefoglaló tanulmány a Journal of Consumer Psychology című lapban jelenik meg.

Forrás: