A zaj halált okozhat 2011-10-28 Kórkép Megosztás: Tweet A XXI. században már nem elég az immunrendszerünket erősíteni, kőkemény, ellenálló fallá kell tennünk azt. Az ivóvizek és a légszennyezés mellett a legújabb veszélyforrás a zaj. „A nagy zaj halált és súlyos fogyatékosságot okozhat, a környezeti veszélyek közül csak a légszennyezettség károsabb”- közölte az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Európai Bizottság Kutatóközpontja a zaj hatásait vizsgáló jelentésében. Az európai felnőttek a légszennyezettség miatt átlagosan négy és fél millió évvel, a zaj okozta károsodások miatt másfél millió egészséges évvel élnek kevesebbet – állítja Kim Rok Ho, a WHO zajprogramjának munkatársa. A zaj károsítja a szervezetet A környezet egyre rohanó és hangosodó életmódja jelentősen növeli a vérnyomást- így gyengíti a szívet-, illetve a stresszhormonok és a zsírok vérben lévő koncentrációját. Ezek felhalmozódhatnak, elzárhatják az ereket, ami szívrohamhoz, rosszabb esetben halálhoz vezethet. A zaj emellett idegességet, alvászavarokat, dekoncentrációt okoz, így a közérzet is romlik. „Évente háromezren halnak meg zaj okozta szívbetegségben.” – magyarázta Kim. Maximális zajszintet! Deepak Prasher, a guildfordi kórház kutatója azokat a szívbetegségeket vizsgálja, amelyeket a zaj okoz. Kutatásaiban felhívja a világ kormányainak figyelmét, hogy figyelni és vizsgálni kell a zaj okozta károsodásokat. Európai Bizottság már lépett, így maximalizálta az éjszakai zajszintet, maximum 40 decibel a megengedett határérték. „Ez nagyjából olyan, mintha a könyvtárban ülnénk. Az EU-ba később csatlakozott keleti tagállamoknál ez a szint kicsit magasabb, 55 decibel” – mondta Kim. 2002-ben Európai Zajkibocsátási Irányelv készült, ezt várhatóan 2013-ban az EU felülvizsgálja, addig a kutatók adatokat gyűjtenek, méréseket végeznek, ezzel megalapozva a 24 órás zajszint maximalizását. Megoldás: halkabb közlekedés Rok Ho Kim szerint addig sem szabad karba tett kézzel a csodára várnunk, hanem halkabb járműveket kell gyártani mind a szárazföldi mind a légi közlekedésbe, emellett támogatni kell a főutak melletti zajvédő falak építését és a kettős rétegű ablakok beépítését a háztartásokba. Az EU az elsőként tervez komoly lépéseket a globális probléma megoldására, a zaj- és a zajszennyezés csökkentésére. Forrás: