Gyermekfejlődés – Avagy mire képes egy 3-4 éves? 2021-03-18 Blog, Kebelbarát 1 Kommentelés Megosztás: Tweet Fontos, hogy a mérföldköveket meglépje Ha sikeresen „túléltük” a gyermek első két évét, remélhetőleg maradt energiánk arra, ami előttünk áll – ezeket hívják ugyanis a varázslatos esztendőknek az iskolakezdés előtt. Lássuk, mi változik, mire képes egy 3-4 éves csemete? A kisgyermekek 3. és 4. éve igazi csodákat rejt magában. Csemeténk végre hallgat ránk és tele van fantáziával. Növekedése folytatódik és számos módon fejlődik. S bár a gyermekek különböző időpontokban érnek el fejlődési mérföldköveket, a legnagyobb valószínűséggel az alábbi fejlődési mérföldköveket éri el, mielőtt az 5. életévét betöltené. Mérföldkövek a nyelvi fejlődésben Ha a lurkó még nem is igazán beszél, ez hamarosan megváltozik – 3 és 4 éves kor között a gyermeknek képesnek kell lennie az alábbiakra. Megmondani a nevét és a korát Beszélni 250-500 szó alkalmazásával Válaszolni az egyszerű kérdésekre Öt-hat szóból álló, majd 4 éves korig teljes mondatokban beszélni. Tisztán beszélni, bár 4 éves korig nem biztos, hogy teljesen érthető, amit mond. Történeteket elmondani. Kognitív mérföldkövek A gyermek fejlődése olyan szakaszába ér, hogy számos kérdést tesz fel. „Miért kék az ég?” „Miért van a madaraknak tolla?” Kérdések tömkelege zúdulhat ránk. Bár ez bosszantó lehet időnként, a gyermekek számára ez egy normális folyamat része. Amellett, hogy állandóan azt kérdezgeti, miért?, képesnek kell lennie a következőkre: Helyesen megnevezni az ismerős színeket Megérteni, mit jelent a különböző és az ugyanolyan, elkezdeni összehasonlítani a méreteket Kreatívan fantáziálni és színlelni Követni három részből álló utasításokat Emlékezni egy történet részleteire Jobban megérteni az időt (például, hogy reggel van, délután vagy este) Számolni és megérteni a számolás fogalmát Forma és szín szerint válogatni a tárgyakat Megoldani a korának megfelelő kirakós játékokat Felismerni és azonosítani gyakori tárgyakat és képeket A mozgás mérföldkövei A már óvodába járó gyermek továbbra is mozgásban van. 3 és 4 éves kor között a gyermeknek képesnek kell lennie a következőkre: Le és fel járkálni a lépcsőkön, váltakozó lábakkal Rúgni, dobni, elkapni a labdát Jól mászni Magabiztosabban futni és triciklit vezetni Egy lábon megállni, illetve ugrálni több mint 5 másodpercig Könnyedén előre és vissza járkálni Lehajolni esés nélkül Segítsen felvenni és levenni a ruháit Kéz- és ujjkészségek A gyermek sokkal fürgébbé válik. Fejlődése ezen pontján képesnek kell lennie az alábbiakra: Könnyen kezelni kis tárgyakat, lapozni egy könyvet Használni a korának megfelelő ollót Megoldani krök és négyzetek másolását Lerajzolni egy személyt, 2-4 testrésszel Leírni néhány nagybetűt Tornyot építeni 4 vagy több építőkockából Felöltözni és levetkőzni segítség nélkül Lecsavarni és felcsavarni egy üveg fedelét Forgatni a forgó fogantyúkat Érzelmi és szociális mérföldkövek Ebben az időszakban a gyermek nemcsak fizikailag, érzelmileg is függetlenebbé válik. Megfigyelhetjük, hogy kevesebb hisztit rendez, ha a babysitterre vagy az óvodában hagyjuk. Emellett szociálisabb is lesz, képes együttműködni kis barátaival és bizonyos problémamegoldó képességeket is mutat. A fejlődés ezen szakaszában a gyermeknek képesnek kell lennie az alábbiakra: Utánozni a szülőket és a barátokat Szeretetet mutatni családja és barátai iránt Érzelmek széles skáláját produkálni, például szomorúnak, haragosnak, boldognak lenni vagy unatkozni Azt is észrevehetjük a lurkón, hogy képzelőereje túlpörög. Ez jó és rossz is lehet – a fantázia és a színlelt játék egyre érdekesebbé és vonzóbbá válik számára, ugyanakkor a gyermek irreális félelmeket is kialakíthat, például azt hiheti, hogy egy szörny lapul a szekrényben. Mikor aggódjon a szülő? Minden gyermek a saját tempójában növekszik és fejlődik. Nem kell aggódni, ha nem ért még el minden mérföldkövet. A fejlődés terén azonban fokozatos előrelépés tapasztalható az idő előrehaladtával, s ha ezeket nem észleljük, a csemete fejlődése késhet – ha az alábbiakat vesszük észre, érdemes beszélnünk egy gyermekorvossal. Képtelen labdát dobni, ugrálni egy helyben, vagy triciklivel közlekedni Gyakori esések jellemzik és nehézséget okoz neki a lépcsőn járni Képtelen tartani a zsírkrétát a hüvelykujj és az ujjak között – gondjai vannak a firkálással és nem tud lemásolni egy kört Nem tud elmondani 3 szónál többől álló mondatot, helytelenül használja az “én” és “te” szót Tartós nyáladzás és beszédzavar jellemzi Nem tud 4 építőkockát egymásra rakni és gondjai vannak a kis tárgyak kezelésével Továbbra is rendkívüli elválasztási szorongást tapasztalunk Hiányzik az érdeklődése az interaktív játékok iránt és nem foglalkozik a fantáziajátékkal Nem játszik más gyerekekkel és nem reagál a családon kívüli tagokra Az önkontrollja nem javul, ha dühös vagy ideges Nem érti az egyszerű utasításokat, vagy megismétli azokat Kerüli a szemkontaktust Elutasítja, hogy egyedül öltözzön, aludjon vagy megmosakodjon Emellett, ha azt vesszük észre, hogy a gyermek ellenáll vagy gondjai vannak olyan dolgok elvégzésével, amelyekre egyszer már képes volt, ezt mindenképp tudassuk az orvossal. Mindez ugyanis a fejlődési rendellenesség jele lehet. Ha a gyermek fejlődése késésben van, számos kezeléssel lehet rajta segíteni. Már óvodás korban neveld felelős fogyasztásra a gyermeked Forrás: https://napidoktor.hu/index.php Egy válasz Jáger László 2021-03-18 Lképzelhetetlenül sokra!! Miből lesz a cserebogár!!!???.. Sőt 2-3 év múlva még többre… csak ennyi barátilag J.L.
Jáger László 2021-03-18 Lképzelhetetlenül sokra!! Miből lesz a cserebogár!!!???.. Sőt 2-3 év múlva még többre… csak ennyi barátilag J.L.