Annyi embert érsz, ahány nyelvet beszélsz!

Tagadhatatlan, hogy minél fiatalabb valaki, annál könnyebben tanul. Kérdés, hogy lehet-e túl korán kezdeni?

Az óvodák különféle foglalkozások tömkelegét kínálják a szülőknek, hogy beírassák a gyermekeiket. Többféle nyelvoktató csoportfoglalkozás is létezik. Van kisgyerek aki élvezi, de van, akit összezavar és megnehezíti a beszédfejlődését.

Manapság szinte minden óvodában lehetőség van arra, hogy szemünk fénye nyelvet tanuljon. Az állami óvodákban alvás utáni program, a maszek ovikban sokszor a délelőtti foglalkozás része a nyelvoktatás.10321Minden esetben érdemes megismerkednünk azzal, aki a foglalkozást tartja, mielőtt csemeténket beíratjuk a nyelvórára. Nyugodtan tegyünk fel kérdéseket azzal kapcsolatosan, hogy szerinte milyen idős, milyen beszédkészségű gyermeknek ajánlja az órát. Mivel ez az állami óvodák többségében nem főállás, ezért sajnos nagyon vegyes a tanárok képzettsége, bár ezt egy új törvény megoldja talán. Szeptember elsejétől ugyanis, az óvodai törzsidőben (8-15:30-ig) csak diplomás óvónő tarthat foglalkozást a kicsiknek, utána pedig már egy ovis korú gyerek sem kíváncsi másra az anyukáján kívül.

Az új szabály azonban nem jelenti azt, hogy véget ér az óvodai nyelvoktatás, hiszen a főiskolán évek óta létezik idegen nyelvű óvónői képzés, és ezek az óvónők továbbra is tarthatnak foglalkozást. Kérdéses azonban, hogy ez plusz jövedelemmel jár-e a számukra, mert ha nem, akkor nem biztos, hogy vállalják.10322Az óvodai nyelvoktatás alapvetően szókincsfejlesztésből, dalok tanulásából áll. Mindenféle játék segítségével a legkisebbek megtanulják megnevezni a színeket, a számokat, a gyümölcsöket, a testrészeket, az állatokat, később az ünnepeket, a mozgásformákat. Az adott témához kapcsolódóan megtanulnak kedves gyerekdalokat, melyeket ugyan pontosan nem értenek, de néhány szót megismernek belőle.

Nem szabad túl nagy elvárásokat támasztanunk afelől, hogy sok mindent megtanul majd szemünk fénye, mégis nagyon hasznos lehet egy óvodai nyelvóra. Lehet egy olyan emléke gyermekünknek, hogy örömteli dolog nyelvet tanulni, és amikor az iskolában sor kerül a komoly nyelvoktatásra, boldogan veti bele magát a tudományba. Tehát a korábbiakban feltett kérdésre válaszunk, – miszerint, lehet-e túl korán kezdeni a nyelvtanulást – az, hogy ahogy a szépség, úgy a nyelvtudás is kortalan.

Forrás: