Hagyjunk több teret a gyerekeknek! 2012-06-01 Iskolatáska Megosztás: Tweet A növekvő gyerkőc fokozatosan ébred önállósága tudatára, s lépésről lépésre fejleszthető a függetlensége. Az első lépések megtétele kicsit nehézkes lehet, de a szülők segíthetnek csemetéiknek, hogy felfedezzék saját függetlenségüket. Apró trükköket bevetve, a pici kíváncsiságát és tudásvágyát kihasználva észrevétlenül tanulhatja meg, hogy bizonyos dolgok eléréséhez többé nincs szüksége szülői segítségre. Bababiztos felfedezőtúra Ahhoz, hogy a gyermek merjen kíváncsi lenni, biztatásra van szüksége. A kúszás-mászás közepette, mialatt a csemete megpróbálja megvizsgálni az őt körülvevő világot és tárgyakat, a szülőknek hagyniuk kell a kis felfedezőt saját útjára indulni! Ez azonban csak akkor lehetséges, ha nem kell folyton utána szaladni, illetve a ,,nem szabad” kifejezést hajtogatni. A legjobb tehát, ha bababaráttá változtatjuk a lakást és a veszélyes, vagy értékesebb tárgyakat száműzzük egy időre. Legyen a kicsi a vezető! Fontos, hogy hagyjuk a gyerekünket meghozni saját döntéseit, de természetesen csak ésszerű keretek között! Talán a legegyszerűbb erre a lehetőségre az öltözködésen keresztül rávezetni. Mindig kérdezzük meg, hogy melyik ruhájához lenne kedve! Ha úgy dönt, hogy a rekkenő melegben is kedvenc pulóverét szeretné magára ölteni, jelezzük neki, hogy biztos melege lesz, de ha ragaszkodik a döntéshez, engedni kell neki! Ezekkel az apró tettekkel saját maga fogja megtanulni, hogy a döntéseinek következményei vannak, melyeket saját magán is meg fog tapasztalni. Elejétől a végéig A gyerekek szívesen segédkeznek bármilyen otthoni munkánál. Ha a szülő megkéri a picit egy feladat elvégzésére, mindig hagynia kell, hogy azt saját maga fejezze be! Valószínűleg sokkal több időbe fog telni, mire az apróság elkészül, sőt olykor újra is kell kezdenie a mutatványt, de ennek ellenére sem szabad félreállítani és helyette befejezni! Sokkal jobban tesszük, ha motiváljuk, biztatjuk és megdicsérjük a végeredménytől függetlenül! Pontról pontra a fokozatosság elvével A jól megoldott feladatok a kisgyermekek önbizalmát is erősítik. Ahhoz, hogy képes legyen elvégezni helyesen a kiadott feladatokat, a szülőnek mindig lépésről lépésre, világosan kell elmagyaráznia és segítenie a picinek a kivitelezést. Az asztal leszedésénél például meg kell mutatni, hova kell tenni a piszkos tányért, majd megkérni, hogy a poharakat és az evőeszközöket is segítsen a mosogatóhoz vinni. Ugyanez az elv működik valamennyi esetben. Ha elmagyarázzuk és megkérjük, biztosan nem lesz gond a kivitelezéssel sem. Mire jó a közös ténykedés? Mindig jó dolog, ha a kíváncsi gyerkőcöt belevonjuk az adott tevékenységbe: főzés, mosás, szerelés, takarítás, kerti munka, legyen szó bármilyen elfoglaltságról, biztos, hogy tud a szülő olyan részfeladatot adni a csöppségnek, amivel ő is részese lehet a munkának. Ahhoz, hogy a közös ténykedés jó móka és fejlesztő tevékenység legyen egyszerre, a szülőknek nem szabad fukarkodniuk az ösztönző dicséretekkel, de túlzásba sem szabad esniük! Eközben figyelniük kell arra is, hogy kijavítsák a gyermek hibáit, mivel azt is meg kell tanulnia a picinek, hogy a tapasztaltabbra figyelve tanulni és fejlődni lehet! Forrás: Tóth Eszter - napidoktor.hu