Rostok, mozgás, stresszcsökkentés – 9 tipp a jó emésztés érdekében

A zsíros étel és a dohányzás is rossz hatású lehet

Ha a jó emésztés a célunk, tegyünk próbát az alábbi tippekkel. Segítenek az olyan tünetek megelőzésében, mint a puffadás, böfögés vagy a gyomorégés.

Sokan szenvednek az emésztésük miatt – gyakran puffadnak, zavaró böfögés jelentkezik a kelleténél sűrűbben vagy gyomorégés kínozza őket.

A kellemetlen tünetek és a fájdalom megelőzése érdekében érdemes tudni, milyen ételek és szokások segíthetnek elkerülni a problémát.

1.Együnk rostos, növényi eredetű ételeket: ha a jó emésztés a célunk, a növényi élelmiszerekkel jól járunk. Sok rostot tartalmaznak, ami hozzájárul a rendszeres, egészséges széklethez, plusz feltölt, ami nagyon jó, ha fogyni is szeretnénk.

Mit fogyasszunk? Jöhetnek a zöldségek, gyümölcsök, diófélék és magvak, teljes kiőrlésű gabonák, bab és lencse. Kezdjük azonban lassan – fokozatosan építsük be étrendünkbe a rostokat és növeljük a vízfogyasztást. A víz a rost „legjobb barátja” – utóbbi beszívja a vizet, ami segít a gázképződés és a görcsök megelőzésében.

Júliusi gyümölcsök emésztésre, méregtelenítésre, vérszegénységre

2.Együnk levest: a víz és más folyadékok – például a leves, a húsleves és a gyümölcslé – megkönnyíthetik a bélrendszer működését. Ha nem vagyunk leves-rajongók, a gyógytea vagy az uborkával, citrommal, lime-al érdekesebbé tett víz is okos megoldás a jó emésztés érdekében. Az alkoholt, ami dehidratál, valamint a koffeint, amely a beleket túlzottan stimulálja, mérsékeljük vagy teljesen kerüljük el.

Ha kedveljük a szénsavas italokat, tartsuk észben, hogy fokozzák a gyomorsavtermelődést – aminek egyeseknél gyomorégés az eredménye.

Foto:pixabay.com

3.Lassabban együnk: fogyasszunk kisebb mennyiséget és lassabban. Alaposan rágjuk meg az ételt, ezzel is könnyítve az emésztőrendszer munkáját.

4.Mozogjunk: a testmozgás nemcsak a szívnek és az érrendszernek vagy a derekunknak tesz jót. A jó emésztés érdekében is fontos mozogni! Figyeljünk azonban arra, hogy közvetlenül étkezés után ne álljunk neki a sportnak – végezzünk testmozgást evés előtt, vagy várjunk 1 órát utána.

5.Használjuk a probiotikumokat: a probiotikumok jó baktériumok, amelyek a bélben laknak. Egyes joghurtokban és fermentált élelmiszerekben is megtalálhatók. A jó emésztés elősegítői – s tartsuk észben, hogy kiegészítőkkel is hozzáadhatjuk őket az étrendünkhöz.

Izomgörcsökre, emésztésre, vércukorszint szabályozásra is kiváló a savanyúság leve

6.Limitáljuk a zsírok ételek fogyasztását: ha jó emésztés a célunk, fontos tudnunk, hogy a zsírok maradnak meg általában a legtovább a szervezetben – így nehezebben emészthetők. Valószínű, hogy érzékeltünk már teltségérzetet vagy égő érzést egy bőséges étkezést követően.

Korlátozzuk hát a zsíros ételek – például chips, hamburger – fogyasztását. Együnk helyettük soványt húsokat, halat. Grillezzünk gyakrabban – egészségesebb, mint a sütés.

7.Vezessünk étkezési naplót: ha minden nap leírjuk, mit ettünk, fel fogunk figyelni azokra az élelmiszerekre, amelyek gyomorégést, puffadást, böfögést váltanak ki. Ezeket célszerű legközelebb kerülni.

Egyeseknél a savas ételek, például a paradicsom vagy a citrusfélék okoznak gyomorégést, másoknál a búza, a hagyma vagy a tejtermékek, például a tej vagy a sajt váltanak ki problémát.

A fűszeres ételek fogyasztásának ugyancsak gyakori eredménye a gyomorégés, a gyomorfájdalom vagy a hasmenés. Tartózkodjunk mindentől, ami forróságérzetet okoz a szájban.

Fontos tudni: a dohányzás is felboríthatja az emésztést. Ha korábban megpróbáltuk abbahagyni, próbálkozzunk tovább, vagy kérjünk segítséget orvosunktól.

8.Csillapítsuk a stresszt: mint bizonyára már tudjuk, a stressz az egész testet érinti, beleértve az emésztőrendszert is.

Kerüljük a stresszt, ha csak lehet. Azoknál a problémáknál, amelyeket nem tudunk elkerülni, találjunk módot a kikapcsolódásra. Segíthet, ha tanácsadóval konzultálunk, vagy részt veszünk egy stresszkezelési órán. A jobb emésztés érdekében a stresszt is kordában kell tartanunk.

9.Kérjük szakember segítségét: amennyiben gyógyszereket szedünk, előfordulhat, hogy egyes készítmények nincsenek jó hatással az emésztésünkre. Ha minden más okot kiiktattunk, ami bánthatja a gyomrunkat, fontos beszélni orvosunkkal az emésztést érintő hatásokról. Legyen nálunk lista az alkalmazott gyógyszerekről. Hamar kiderülhet a probléma forrása.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.