9 tipp a munkahelyi stressz csökkentésére 2022-01-19 Blog, Kívül-belül Megosztás: Tweet Ma már bizonyított tény, hogy a munkahelyi stressz betegít, és természetesen rosszul hat a termelékenységre, morálra és a lojalitásra is. Dr. Butyka Ágnes, foglalkozás egészségügyi szakorvos szerint a vezetőknek számos lehetősége van a stressz csökkentésére, az eredmények pedig a cég működésére is visszahatnak. 1. A bizalom az alap A World Federation for Mental Health tanulmánya szerint a munkahelyi stressz elsődleges forrása a bizalom hiánya. Ha valaki úgy érzi, hogy nincs döntési joga a saját munkájában az nagyjából olyan mértékben növeli a szív-és érrendszeri betegségek rizikóját, mint a dohányzás. Éppen ezért nincs felszabadítóbb érzés a munkavállaló számára, mintha bíznak benne és ezzel bizonyos szabadsághoz jut a munkájában – így a termelékenység is nőhet. Fotó: 123rf.com 2. Az elszigetelődés csökkenthető A munkában számos tényező miatt érezheti a dolgozó az elszigeteltséget. Ilyen például, ha nem kap információt, meghívást a megbeszélésekre, ha a munkáját nem is „veszik észre”, ha figyelmen kívül hagyják a javaslatait. A csökkenő önbizalom, a bizonytalanság érzés pedig akár depresszióba is torkollhat. Ezt előzheti meg, ha a munkatársak érzik: egy együttműködő csapat tagjai. 3. Kilépés a taposómalomból Időnként érdemes izgalmas feladatokkal „kikapcsolni” a napi rutinból dolgozókat, ugyanis sokan nem a sok munkába betegszenek bele, hanem abba, hogy úgy érzik: a munkájuk egy folyton ismétlődő taposómalom. 4. Tisztázott elvárások Nagyon fontos, hogy a munkavállalók pontosan tudják, mit várnak el tőlük, melyek a feladatkörük határai, mik a prioritások a munkájukban. Ezek a határok erősen csökkentik a bizonytalanság okozta stresszt. A homályos kérések, elvárások a rossz vezetés jelei, és erősen növelik a stressz, a betegségek esélyét. 5. Az értékelés doppingol Nem a pénz az egyetlen, amivel értékelhetjük a munkát. Hosszútávon erősíti az elkötelezettséget, ha a főnök elismeri a jó munkát, ha köszönetet mond az extra erőfeszítésért, ha hangsúlyozza, mennyire fontos a munkavállaló a cégnek. Ne csak a hibákat, de a sikereket is közösnek kell érezni. 6. Elektronikus „fegyverszünet” Bár ma már természetes, ha telefonon, sőt, inkább e-mailen kapják a munkatársak a feladatokat, néha érdemes időt szakítani a személyes megbeszélésekre. A valódi találkozások, a lehetőség a munkatársak azonnali visszajelzése szinte felszabadít az „e-rabszolgaság” alól. 7. A testbeszéd sokat mondhat A jó vezető nem csak arra figyel, amit a dolgozó mond, hanem azt is, ahogyan mondja. A testbeszédből következtetni lehet a munkával kapcsolatos érzésekre, igényekre is. Ha minden igény nem is teljesíthető, de a munkavállalónak sokat jelent, ha érzi a vezetők figyelmét. 8. A munkaterhek megoszthatók A túl nagy munkateher olyan komoly stresszfaktort jelenthet, amely egyszerűen megakadályozza a munkavállalót a minőségi munkában. Ha a vezető okosan osztja el a feladatokat, a mennyiség mellett a minőség sem szenved hátrányt. Őszülés: kiderült, hogyan okozhatja azt a stressz 9.A kockázatok mérsékelhetők A rendszeres, kiterjedt foglalkozás egészségügyi szűrések nem csak a betegséget diagnosztizálhatják, de már a kockázatokat is feltérképezhetik – hangsúlyozza dr. Butyka Ágnes, az Oxygen Medical foglalkozás egészségügyi szakorvosa. Ahogyan a teljes körű menedzserszűrések, úgy az egyes szakmákra specializálódott vizsgálatok is óriási jelentőségűek a dolgozók egészsége szempontjából, és nem utolsósorban a lojalitásukat is erősíteni, ha érzik: a cégnek fontos az egészségük, a munkabírásuk. Forrás: Oxygen Medical